Senaste nytt

Brussels Airlines sätter in Sukhoi SuperJet SSJ100 på Bryssel - Stockholm Bromma från juni 2017

Jag flög med Sukhoi GBG-Bryssel för en månad sedan. Avseende flygsäkerhet är jag ej bekymrad, planet har gått igenom många tester, och med tanke på de få krascher det har varit med Tupolev, Iljushin relativt till nästan obefintligt underhåll, får man anse dem vara ordentligt välbyggda.

Interiörern var fräsch, dock var det ett rel högt motorljud och det var ganska kallt i kabinen.
Misstänker att om det ej blir några tekniska problem framgent, blir denna udda fågel ganska vanlig. Priset är en bråkdel av B737 A321 mfl, dessutom är det en annalkande gigantisk brist på flygplans produktion.

Skoda gick från "östbil" till att bli den mest välbyggda bilen som görs idag både i objektiva och subjektiva tester, den har "blåst rent" med BMW, Mercor mfl i test efter test oavsett modell. Vunnit ägarundersökningar riken runt i Europa, och produktionen (1.2milj med kraftig ökning) måste flyttas till Tyskland för att det skall kunna mötas efterfrågan i kapacitet.

Även Sukhoi bör kunna ta hem kvalitetskraven, tror den blir rel vanlig.

Markus Matousek GBG
 

Moco

Medlem
Intressant inlägg. Jag kan inte påstå att jag, trots min tidigare kritik, känner mig rädd ombord på SSJ100. Däremot känns den rapplig sett till kvalitet, men det har säkert mycket att göra med Pinifarinas inredning. Men du nämner pris, vilket är en anledning till att den förmodligen blir vanligare.
Det är inte ett flygplan som spelar i samma liga som övriga på marknaden etablerade jetplanstillverkare. Jag har väldigt svårt att tro att den kommer att uppskattas av piloter och insatta resenärer på samma sätt som modeller från andra tillverkare. I dagsläget är det ju LCCs (måhända med uppdrag åt exempelvis Brussels Airlines) som flyger den. Dock har du nog rätt i att den på sikt kommer att bli vanligare på en marknad där inget längre får kosta något.

Jag köper på sätt och vis din jämförelse med Skoda, för visst har de polerat till sig. Att de ökar är väl en sak, men det är fortfarande inte en bil som kommer i närheten av de övriga märken du nämner. Och jag säger inte det för att jag har några särskilda preferenser till BMW eller MB heller.
Pris är vad som spelar in här, precis som ovan, och jag tror relativt få drömmer om att köra Skoda eller väljer en frivilligt om valmöjligheterna inte begränsas av ekonomiska ramar. Utan att vara dryg eller oförskämd vill jag påstå att Skoda, tillsammans med Ford (bortsett från deras truck range), är de sämsta bilar jag någonsin kört. Sett till flygexemplet så kan jag inte heller säga att SSJ-resorna kommer i närheten av den komfort man får på en 320 eller en, för att vara old school, MD80 heller.
 
Hej Moco,
Håller med att det finns mer att göra med Sukhoi, men jag tror ej man behöver vara bekymrad med att flyga med dem. Det fanns intressanta inlägg på ämnet "flygsäkerhet" där en mycket insatt skribent från Malmö kunde beskriva det med flygmekanikers terminologi. Verkade minst sagt som han visste vad han beskrev.

Synd med dina tråkiga erfarenheter med Skoda, motorjournalister och de som har biltester som sin profession skriver omvänt mot dina erfarenheter att Skoda, Audi, VW nya chassi MQB ger en mycket fin styrrespons och att körglädjen är ett säljargument bara det. Skoda håller på att växa till ett av Europas mest sålda märken (Octavian var den tredje mest sålda bilmodellen detta år i Europa). Hur går det ihop med att märket skulle vara lika kasst som Ford (som jag håller med är ett kasst märke). Skoda är en av de tre äldsta bilproducenterna i världen, i tester ligger den ljusår före MB och BMW i kvalitet. Läste så sent som igår en engelsk mycket stor undersökning, Skoda hamnade på andra plats när det gäller teknisk kvalitet och då undersöktes över en halv milj bilar, som västsvensk dock Skoda-frälst, kunde jag dessutom glädja mig att det enda bilmärket som kröp till strax före Skoda i kvalitet var..........Volvo, fast bara de nyaste. Ändå glädjande för oss från Svedala givet. Engelska undersökningar brukar ge en del substans, det var långt sedan till Lexus och några japaner. Mest överraskande var att de tyska prestigemärkerna som du nämnde, hade en ganska dålig teknisk kvalitet, otyskt som det är.
 
Att man kör Skoda för att man har "begränsad ekonomi"....
Vill verkligen ej vara provocenade, så var det ev tid. Jag hade kunnat köpa ett par BMW 5 serie cash och några Teslor, men kör Skoda Superb max utrustad för att de är numera (samma motorer och chassi som nya Audi A5), även pga körglädjen. Danska kungahuset lär ej ha begränsad ekonomi, när de väljer Skodor till alla.
På mitt jobb finns ffa högavlönade, i jobbgaraget, ja vanligaste bilen. Skoda.
Det stämmer med reklamen att det är ett smart choice, men de är inte billiga längre........tyvärr.
 

Canadien

Medlem
Åkte denna kärra för någon vecka sedan. Utan Boselurar hade det varit jobbigt, väldigt högt ljud inne i kabinen. Föredrar CRJ / Embraer
 

Valley

Medlem
Hej Moco,
Håller med att det finns mer att göra med Sukhoi, men jag tror ej man behöver vara bekymrad med att flyga med dem. Det fanns intressanta inlägg på ämnet "flygsäkerhet" där en mycket insatt skribent från Malmö kunde beskriva det med flygmekanikers terminologi. Verkade minst sagt som han visste vad han beskrev.

Synd med dina tråkiga erfarenheter med Skoda, motorjournalister och de som har biltester som sin profession skriver omvänt mot dina erfarenheter att Skoda, Audi, VW nya chassi MQB ger en mycket fin styrrespons och att körglädjen är ett säljargument bara det. Skoda håller på att växa till ett av Europas mest sålda märken (Octavian var den tredje mest sålda bilmodellen detta år i Europa). Hur går det ihop med att märket skulle vara lika kasst som Ford (som jag håller med är ett kasst märke). Skoda är en av de tre äldsta bilproducenterna i världen, i tester ligger den ljusår före MB och BMW i kvalitet. Läste så sent som igår en engelsk mycket stor undersökning, Skoda hamnade på andra plats när det gäller teknisk kvalitet och då undersöktes över en halv milj bilar, som västsvensk dock Skoda-frälst, kunde jag dessutom glädja mig att det enda bilmärket som kröp till strax före Skoda i kvalitet var..........Volvo, fast bara de nyaste. Ändå glädjande för oss från Svedala givet. Engelska undersökningar brukar ge en del substans, det var långt sedan till Lexus och några japaner. Mest överraskande var att de tyska prestigemärkerna som du nämnde, hade en ganska dålig teknisk kvalitet, otyskt som det är.

O T Klart intressant med, även, biltester.
Ta JD Powers undersökningar. Senaste jag såg så var det Kia som toppade. Porsche och Hyundai strax efter. Av tyskar behövde inte BMW skämmas heller.
Volvo, i den absoluta botten liksom i väldigt många andra index.

Vad just Skoda har som skulle vara tekniska innovationer i världsklass har jag missat.
Däremot så brukar Skoda vara en väldigt pålitlig bil. Den består väl till stora delar av beprövad VAG-teknik som inte längre är intressant att köra in i Audi och VW.

Som med alla listor får man vara lite skeptisk då man kanske inte får reda på exakt vad syftet är och hur man frågat
 

Valley

Medlem
På flygsidan finns väldigt många ryssbyggen med på sämstalistorna. Men, det framgår inte vad olyckorna berott på.
Kan ju även vara mänskliga faktorn. Tror det finns en lista på Air Safety där man tagit med flera fakta när man rankat flygplanstypers farlighet.
 

Alf

Medlem
Det är lite tidigt att ännu kunna säga något om säkerheten på flygplanet. Alla nua flygplan har sina barnsjukdomar. De flesta kommer väl ihåg alla problem med batteri i B787 och deras flygförbud. Rena turen att inga haveri inträffade. Även A380 hade stora motorproblem in början och tycks fortsätta med tanke på AF:s tappade motordel över Grönland.

Ryssarna har faktiskt varit duktiga på att bygga flygplan, däremot har väl komforten inte varit de bästa. Det har varit rubusta flygplan som nästan kunnat starta från en leråker. Det är en av anledningarna att många fortfarande används på otillgängliga flygplatser i buchen i Afrika. Däremot har deras säkerhetstänk när det gäller underhåll haft mycket övrigt att önska. Många skavanker har klarats av genom att ryska piloter är mycket duktiga, i varje fall innnan allt blev så datoriserat i cockpit.
 
Några kommentarer om SSJ100 här med tanke på att tråden verkar vara igång något.

Interiören från Pininfarina är installerad i Italien då maskinerna för västmarknaderna är levererade från SuperJet International där. De flygs oinredda från fabriken till deras leveranscenter där inredningen installeras enligt kundens önskemål. B/E Aerospace är leverantör av interiören och det bolaget är stor underleverantör till både Airbus och Boeing (Zodiac är en annan). Stolarnas fabrikat och modell beror på beställaren.

När det gäller diverse fördomar som jag noterar i tråden måste jag bara påpeka att SSJ100 faktiskt är mer fransk än vissa Airbusmodeller. Avioniken är t.ex Thales TopDeck (baserad på A380), motorerna (PowerJet SaM146) har heta sektionen levererad av SNECMA (den franska delen av CFM International s.a.s) och NPO Saturn.

Så SSJn är i praktiken en västerländsk maskin med huvudsakligen västkomponenter.

Jag måste ju också säga att jag mycket hellre flyger SSJ100 (tekniskt motsvarande en Airbus) än Embraer (som jag betraktar som en liten och trång regionaljet tack vare förenklad teknik och smal 2-2-kabin mot SSJs 3-2).

I princip är SSJ en "Airbus Regional Jet" och påminner en del om deras gamla AE316-projekt. Eftersom Airbus själva inte erbjuder en maskin i klassen blir SSJn det som kommer närmast och om jag t.ex anländer med en A320 vill jag mycket hellre byta till SuperJeten än att kliva in i en Embraer.;)

Edit: Embraers nya E2-serie är dock ett stort lyft, å andra sidan är det ju i princip en helt ny maskin som endast har kroppsröret gemensamt med originalserien. Det är ju helt nytt styrsystem, avionik, inredning, vingar, motorer... Även stabilisatorn är modifierad. Rejäl uppgradering.
 
Toppen