Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

palmen

Moderator
Har en awardbokning där jag bokat sträckan FRA-BKK med Thai First men nu har jag fått mail om att resan har ändrats, först kunde jag inte se vad som ändrats men sen upptäckte jag att det verkar som man bytt plan till Boeing 777-300 vilket inte har First :(

Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 50 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Några tips om hur man ska agera? Kan det bli så att dom byter tillbaka ? Får jag i så fall tillbaka min platser i first med automatik ?

Ut funderade jag redan på Asiana First till ICN och sen vidare i Asiana C till SYD, Men det innebär ju också en flight mindre i first vilket jag helst vill undvika.

Hem verkar det finnas Thai first BKK-MUC som alternativ så blir ok.
Det du kan göra är att försöka boka on till andra flighter. Du ska inte behöva betala för det men krävs att det finns award platser lediga.

Om det kommer tillbaka en flight som har First ombord kommer du med största sannolikhet inte få tillbaka platserna automatiskt. Du kan ju docka ringa och lägga fram ditt case så kanske det går att ordna. Finns det awards så ska de dockor gå att boka om utan problem.

Thai ändrade Frankfurt rutten till plan utan First så att de sätter in det igen är troligtvis inte så stor chans.
 
Jag har en eurobonus-award bokad Göteborg-Oslo-New York-Cancun med övernattning i både Oslo och New York. Bokat med SAS och United.

Frågan är om de kan checka in bagaget hela vägen till slutdestination i Göteborg? Vill helst inte dra runt på bagaget i onödan.
 
Snabb fråga. Jag bokade ju för en tid sen mina flygningar hos Tallinn men har först nu börjat gå ner i detalj i själva bokningen. När jag bokade det så frågade de mig en massa var jag ville sitta men eftersom jag inte hade stenkoll på alla sätesplaceringar så tänkte jag att det löser sig nog och jag kan ändra platser i värsta fall om det skulle vara röda på Seatguru eller liknande. Mina frågor är nu:

- Jag verkar ha fått platser på ett av benen på någon rad som inte finns. Benet är med Thai och när jag kollar med Seatguru på den flygplanstypen så finns den raden helt enkelt inte. Bör jag vara orolig? Planet är en 787-9 och vi har fått platser på rad 16 vilket inte finns när jag kollar på Seatguru för 787-8 (787-9 finns inte med). Eller är det så att 787-9 har fler businessäten och Seatguru inte är uppdaterat med denna typ av plan? Läser jag på nätet verkar det ju ha en annan config dock, med 1-2-1 och inte 2-2-2 som vi verkar vara bokade i.

- Var ändrar jag platser lättast på Awardbokningar?


Seatguru har ganska ofta fel typ av seating på sin sida, en gång i tiden var hemsidan bra men nu har dem tyvärr tappat bollen lite. Så du kan vara försäkrad om att Tallinn har bokat in dig på en plats som finns.
 

VonMögen

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, Thai, Singapore
Kabinklass: First
Avreseort: Göteborg
Destination: Bangkok / Brunei
Enkelresa eller Tur&retur: open jaw
Antal poäng (per person): 95000 Amex 2-4-1
Skatter&avgifter (per person): 3029 SEK
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): Feb-Juni 2018
Bokad: Oktober 2017


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Jag måste bara fråga. Vad ska du göra i Brunei?!? Ett tips är att inte stanna för länge ... :)
 

P-L

Medlem
Snygg bokning! Var det inga problem att boka utresan via Asien? Känns knappast som most reasonable route mellan CPH-ORD (men jag är en novis på området så kan inte alla regler som gäller än).
Det är en gammal bokning från Vilda Västern-sommaren 2017! Fick inte ändra utresan (om jag inte valt att vända i Tokyo) men hemresan var lugn så länge det var en reasonable routing. Uppenbarligen var ORD-MUC-FRA-CPH det :)

Blir tre leg i First (Asiana, ANA samt Lufthansa) och fyra leg i business (Seoul-Tokyo med Asiana samt de korta flygen i Europa med Lufthansa).
 

Guiden

Medlem
Det är en gammal bokning från Vilda Västern-sommaren 2017! Fick inte ändra utresan (om jag inte valt att vända i Tokyo) men hemresan var lugn så länge det var en reasonable routing. Uppenbarligen var ORD-MUC-FRA-CPH det :)

Blir tre leg i First (Asiana, ANA samt Lufthansa) och fyra leg i business (Seoul-Tokyo med Asiana samt de korta flygen i Europa med Lufthansa).
Bra jobbat! :D Låter som du kommer få en fantastisk resa, ser fram emot lite bilder!
 

Jonted

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa, ANA, Thai Airways
Kabinklass: Business & First
Avreseort: Arlanda
Destination: Denpansar
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 95.000 (AMEX 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3537 SEK
Antal resenär: 1
När (avresans tidpunkt): Juli/Augusti 2018
Bokad: Oktober 2017



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Semestern för 2018 uppbokad.
4 sträckor i First och 4 i Business.

Trevlig bokning!
Sitter själv och tittar på en liknande resa.

Är det Lufthansa F du tänker dig att du ska boka om till på utresan samt att du har ANA F på vägen hem?
Hur hittade du biljetterna med ANA i sådant fall? Har försökt leta men hittar inte en enda biljett på United.

EDIT: Såg nu att det fanns för 1 person men inte 2 på en del sträckor via Uniteds hemsida med ANA F. Vet någon om antalet platser stämmer? Söker jag på 2 personer hittar jag noll och ingenting oavsett dag mellan Januari-September.
 
Last edited:
Toppen