Senaste nytt

På upptäcktsfärd i Amerika

henrik l gav fina idén att använda inlägg nr 1000 till en reserapport så blir det en här.
Det återstår lite av resan fortfarande men kommer skriva lite vid inspiration då och då. Inga flygningar som henrik l´s aventyr i CX F eller Jonas C´s bilder från TAP resan utan det blir lite av allt vad händer under sommarren.
Så, häng kvar, här kommer det ;).


Del 1: Bilar.
Alla vet att stora landet i väst som gjord för bilar. Man har till och med bestämd att säga definitivt NEJ till trottoarer i de flesta delar av landet utanför storstäder.
Man kan klara sig utan bil i NYC. Yepp, fråga vilken grönis som helst, eller för den delen gå till Park Slope, enda stadsdelen i Brooklyn där bilägandet är plågsammast och liknar en förbannelse som man får på köpet med hyror lika dyra som på Manhattan. Ja ja, har du barn så får du köpa en dubbelcykelvagn. :D

Efter att ha provat åka tåg hem från EWR har vi bestämt att vi gärna fortsätter bidra till växthuseffekten. Kanske på lite medvetet sätt: istället för V6:eek:r kommer endast miljövänliga bilar bokas.

Vi började med Zipcar och timdebitering. Deras Honda Civic är kanon, Prius är perfekt och alla var nöjda. Men så fort man ville åka på en roadtrip och upptäcka landet utanför NYC fenomenet så var det ju tvärstopp. Man straffas för det rejält: man är begränsad att köra 180 miles per dygn, dygnpriset är ganska dyr och så är det 3 dagar i sträck som är längst. Min timpris ligger på $10 vanligtvis, på helger dock kan det gå upp till $20, dygnet kostar över $120. Hm, man får inte lämna NYC zoo miljövänligt utan att det blir dyrt.

Suck säger jag och med tanke på miljömedvetenhet bokade en kompakt klassad bil: Ford Focus. $46 per dygn blev priset, inklusive alla försäkringar.

Att hämta en hyrbil en lördag eftermiddag på Manhattan är en cirkus. Är det solväder då är det totaltkörd. Ingen som lämnar in bilar och det bara kommer in turister och andra öbor med obegränsad kredit på kortet som bara vill ut ur stan till vilket pris som helst.

Jag kommer in och står snällt i kön, som är typ 5-6 pers. Två expediter bakom disken försöker lösa reservationsproblemet med en högljudd lagom tjock dam i sina bästa år. Nu frågar junior på svenska mig om det här är ”Fröken Bock”. Jag svarar att eftersom herren bredvid har ingen propeller då är det knappast så. Men annars killarna bakom disken kunde lika bra heta Fille och Rulle då deras agerande var inte så snällt heller.
Det visar sig att damen bokade 4 bilar: en 12 pers van, två full size sedan och en full-size SUV. Fille försökte kränga henne en Dodge Caravan, två Crown Vic och en Ford Escape. Mao endast sedaner var rätt. När Rulle såg Fille i trubbel med damen som började skälla ut den för felet försökte han hjälpa med att byta ut Escape mot en Jeep Patriot. Det funkade inte. Till slut kom föreståndaren(som är faktiskt en ganska vettig människa) och fixade det hela med en Ford Explorer och skickade en expedit att hämta en Ford van från Avis bredvid. Nu sa han också till killarna bakom disken att bli av med Dodgen och Escape. Full-size lika med minivan, sa han.

Så nästa kund, ett norsk par fick Escape, killen i jättekorta jeansshorts som hoppades på en SUV fick Ford Focus(som kanske stod och väntade mig!).
Och det var nu min tur. Jag höll tummar, hälen, knäna och hoppades få Caravanen. Tyvärr, vet jag hur dessa killar jobbar då det är inte första gången jag ser dem så lyckan var inte min idag. Precis när Frille plockade upp min bokning frågade han mig om jag ville uppgradera till full-size(läs minivan). Det skulle nog kosta $12 extra plus försäkring och jag tackade nej då det skulle höja notan med flera hundra dollar.
Så han tittar ut och ser en röd bil parkeras vid dörren. Junior hoppar upp och skriker glatt att han gillar kärran. Frille, som egentligen heter annat, med glimten i ögat(och glad att han slipper leta efter en compact åt mig) uppgraderar oss till intermediate och pekar mot röda bilen.
Vi kör därifrån i en röd 2012 Chevy Cruze som är nog trögaste bilen jag har kört någonsin. Sen visar det sig att det var 1.4 liter och hela 32MPG som den ger. Men ack så tråkig.

Fortsättning följer...
 
Last edited:
Jag reserverar detta inlägg för att kunna tacka för reserapporten när den kommer! :)

Edit 1: Suck. Man blir ju trött på hyrbilsfirmor. Ibland skall det bara vara problem!
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Grattis till 1000:e inlägget! Ser mycket fram emot läsningen, och låt oss inte vänta för länge :)
 
NU har jag bränt mina axlar och rygg igår på stranden och knappt kan tänka på jobbet utan har skrivit första delen av rapporten. Det kommer mer av roliga händelser. ;)
 
Del 1: Bilar, fortsättning.

Med en nästan sprillans ny bil(jag fick packa upp mattor, som vanligt) var road trip en bestämd aktivitet.
Tyvärr har jag inte så många bilder då man försöker att slappna av på semestern. Så canonen glömdes hemma och enda som var med var mobilen.
Min trotjänare lundaren SonyEricsson fick lite fukt i kontakterna och slutade laddas. Jag bytte till en Nokia X2-00 och var inte så imponerad av prestandan, ingen riktig Carl Zeiss optik som på SE, tyvärr.
Hur som helst när vi kommer till Walmart parkering någonstans på Long Island så tappar jag nallen vid avfärd. Jag märker att något saknas redan efter 15 minuters färd på motorvägen. Panikslagen vill jag ringa till SOS och be dem koppla mig till Walmart men kommer ihåg att just det, det är ju mobilen som saknas.
OnStar funkade inte då den var inte aktiverad. Om 10 minuter är vi tillbaka på Walmart parkeringen. Det står en stolt Chrysler van på ”vår” plats.
Mobilen. Ja. Den är där. Under. Backhjulet står på en kvart av den.
Ser runtomkring: tomt, bumpar sakta minibussen och pushar lite. Bara några millimeter så jag kan dra ut mobilen.
Huh! Det gick bra. Den lever! Plasten är skrapad och aluminum på baksidan är bucklad lite. Kameran höll men något hände med den, bilderna är lite blåaktiga nu.

Snart var det dags att lämna tillbaka bilen. Inga konstigheter där, tankar bilen fullt, Rulle skriver milen och tar emot utan kommentar.

Jag bokar en till bil. Denna gång vill vi testa en mid-size SUV. En premium SUV bokas då med Hhonors koden den kostar lika mycket som en Escape.
Dagen D kommer jag med junior att hämta bilen. Det är lördag eftermiddag igen, mao full cirkus, liten kö. Ser en svart X3 utanför garaget. Antar att den är min. Bakom disken är det vår gammal bekant Fille och en tjej och en dam. Fille ser mig och gör sig genast upptagen och drar iväg. Damen erbjuder hjälp och tjejen underhåller junior med samtal.
Damen: ”Vad var det för bil ni bokade?”
Jag: ”Det står där.”
Damen(i samma ton som i rätten med hand på boken): ”Det står absolut inget här, sir”
Jag, suckar: ”Här är min kopia av samma bokning”
Damen: ”När bokade du upphämtning? Du verkar vara sen”
Jag: ”10 minuter, ni var ju upptagna och jag ser ingen SUV lämna stället under tiden”
Damen: ”Vi har inga såna bilar alls i flottan. Du får en Dodge Charger!”
Jag, med leende: ”Snälla, kolla upp en gång till, det är en reserverad bokning och bil, annars bokar jag av!”
Damen: ”Ok, men X är bilklassen, det enda vi har är en XG” och pekar på en svart mellanstor sedan av bokad märke.
Jag: ”Om ni inte har något bättre då tar jag den”
Damen säger att hon kollar upp garaget och kommer tillbaka och försöker kränga mig en F150 pick-up, en Lincoln MKX eller en Charger. Allt avfärdas bestämt. Damen börjar fixa lilla sedanen åt mig. Fille kommer in, tar nycklarna och rycker ut ”att tanka upp den”. Jag börjar ana skunk.
Efter 5 minuters väntan jag går ut att se om Fille är tillbaka.Tjulahop-tjulahej, Rulle står utanför garaget och ”tar emot bilar”. Det är lördag eftermiddag, inga bilar kommer somvanligt. Uttråkad frågar han mig om jag har en kontrakt. Jag visar honom pappret. Han säger att det är en fin bil jag fått. Jag påpekar med fnis att det är Fille som ”tankar” den åt mig, haha. Det är inte vanligt, tvärtom, är det halv då skriver de halv, är det 7/8 då skriver de det alltid. Något cirkus är på gång, vet inte bara vad. De krängde ju en sedan istället för en SUV.

Vips kommer damen ut(hon verkar vara t.f. föreståndare) och blir lite irriterad att se mig utan bil. Hon skäller ut något i internkom och så dyker Fille upp med bilen och rökande hjul. Ojdå, det är ju en svart mid-size. Vad tråkigt att jag inte tog bild på bilen och rengnr innan han tog den.
Kollar raskt papperet och ja, där står rätt bil. Hm, har jag missat något. Damen flinar att det var denna bil hon menade från början. Nu fattar jag, det är något på tok med denna bil. Går runt och tittar, den är fortfarande blöt, alla vet ju att det är svårt att se skrapor och lackskador på en våt yta. Fortfarande mistänksam åker därifrån. Junior är glad som om jultomten tappade sitt säck på våran gård.

bil2 002.jpg

Det var en BMW X3 28l som var bokad, vi fick en 528l xDrive istället.
 
Nu är det närmare till varför är det cirkus där:
1. Damen försökte av en konstig anledning att få mig teckna en försäkring, trots att jag redan hade både bilen och personer försäkrade.
2. Medans jag väntar kom in 2 killar som ville ha en vilken som helst bil för 1 dag. Damen sa att stället är utsålt och enda hon har är en F150 för $320 om dagen! Vanliga priset ligger på runt $82 utan försäkringar.
3. Det kom in ett italienskt par som har bokat en compact. De fick Chargern, 3 klass upgrade!

När jag sen lämnade tillbaka bilen så konstigt nog Rulle kände igen mig, hälsade, frågade hur junior mår och självklart hittade han 2 repor som jag har aldrig sett förut. Han aldrig kommenterade förut att han känner igen mig trots att just han har tagit emot minst 5 bilar från mig. Aldrig brukade han kolla för repor förut. :) Nu kommer jag fortsätta att använda en checklista vid hämtning av bilar, det verkar som man måste vara alert. Jag hade ju försäkring som täcker allt men ändå är det inget roligt att fylla en skaderapport.
 
Så, nu har jag uppdaterat mitt reserverade inlägg med en kommentar till första delen! ;)
Tack! jag kommer förstås ta bilder av alla sidor av bilen framöver. Vet inte dock om iPaden klarar att infoga timestamp på bilderna.

Nu är det så att det är inte bara tråkigheter som händer. När jag åkte från hyrstället med femman som hade endast 8300 miles på odometern var jag ju nöjd.
Sen var ju bara att åka till Ocean Parkway vid Jones Beach som är en rak sträcka och se vad gaspedalen tål. För alla bilintresserade ungar att rejsa med en Camaro först på en sida och sen se 2 sportbikes göra wheelies på andra sida med oceanen som backdrop är nog som julafton mitt i sommaren. ;)
M3:a är nog nästa på listan.
 
Boston (Cambridge)

Denna stad förtjänar att ha egen rapport men när vi är här så finns minst 2 ställen värda besök: Four Burgers för burgerälskare och Live Alive för deras vegetariska sälskap.
Four Burgers är på topp: storleken på en Whole Wheat Double burger med mushrooms, bacon, swiss and onions är perfekt att mätta en T-rex. Även för barn är det ett bra ställe då de är inte diskriminerade alls storleksmäsigt utan får lika stor burgare men billigare och dricka ingår.
Rekommenderas!
 
Toppen