Senaste nytt

Julresa med barn Los Angeles-San Fransisco

FF#1

Medlem
Äntligen får man med sig familjen till USA, ( mest jobbresor själv annars)
nästan 3 veckor över jul. Ska spendera några dagar hos släkten där för att sen bila norrut till San Francisco i maklig takt med några övernattningar.
Barnen är 9 och 4 år gamla.

Tips på resväg där det finns barnvänliga stopp längs vägen mottages tacksamt.

Även intresserad av tips på saker att göra i San Fransisco området är intressant.
För utom att kolla runt lite i stan, åka Cable car och sånt som hör till så har har vi planerat att besöka Muir woods. Men vad mer ska man hitta på?

Kommer att bo några dagar norr om stan för att sen bo på Union Square på nyårsafton innan det är dags att bila ner via Santa Cruz.
 

Maja

Medlem
Chinatown i SF är trevlig att besöka, en promenad upp till Coit Towers för fantastisk utsikt. Ghirardelli Square och lite smakprover på chokladen kan nog vara ett trevlig besök också.

Att gå ner till Pier39 och titta på sälarna som ligger på bryggorna där är givetvis himla roligt och uppskattat av barn.

Muirwoods är riktigt trevlig och väldigt omtyckt av såväl oss föräldrar som vår dotter som var 7 år när vi besökte parken.

Julia Pfeiffer Burns State Park som ligger med Highway 1, det är ca 2h körning söderut från Santa Cruz. Det finns väldigt få parkeringsplatser, men vi tyckte det var ett trevligt stopp på vägen.
 

FF#1

Medlem
tack för alla tips.
Annat efter Highway 1 som kan vara av intresse för barn?
var ska man bo på vägen upp, några tips på bra smultronställen?

för länge sen när jag gjorde samma resa bodde vi i Morro Bay, det var rätt trevligt.
 

Maja

Medlem
Piedras Blancas Elephant Seal Rookery
Plaza del Cavalier, 250 San Simeon Ave, San Simeon, CA 93452
www.elephantseal.org

Vi stanna inte här under vår resa, men det kan vara intressant att läsa på om det kan vara något för er.

Morro Bay Aquarium - Monterey Bay Aquarium – Official Site
Kan vara värt ett stopp!

Solvang är trevligt att stanna och strosa runt i stan. Ta en fika och bara gå runt!

Tyvärr inga smultronställen gällande boende längs med Highway 1. Jag letade efter lämpliga Hiltonhotell som låg på tillräckligt bra avstånd samt hade bra omdömen etc.

Det finns dock säkerligen bra mycket roligare/bättre B & B etc. som kan vara värt att kolla upp. När vi åkte sommaren -16 så valde vi som sagt var att satsa på Hilton då jag behövde hotellnätterna. ;)
 

Carvmeister

Ny medlem
Kolla att HWY1 är öppen hela vägen, bron vid Pfeiffer Canyon öppnade i fredags med det är forfarande stängt på ett ställe i Big Sur.

Elefantsälar kan vara lite cool at titta på, 10min norr om Hearst castle kan man parkera bredvid dem. De diffar i antal beroende på tid på året men det är aldrig tomt. Jultid kan nog vara ganska bra.
Fler av den finns 30 min norr on Santa Cruz i Ano Nuevo, Här krävs en 35min promenad som i början är på en bred stig och går över i sandyner. Med en 4 åring tar det nog mer än 35 min att gå ut.

Monterey akvarium är definitivt värt ett besök.

Precis norr om santa cruz så är Henry Cowell Redwood park ett bra ställe att enkelt komma nära redwoods och se hur stora de är. Passar för en 4åring.
 

Homer

Medlem
Finns sälkolonier med spångade leder ungefär vid Hearst Castle


PLAN YOUR VISIT
The peak season for elephant seals is December to March,
Plan Your Visit


Notera:
California Highway 1 is closed south of Big Sur and north of the rookery. UPDATE A new million cubic yard/meter mud slide has changed the time of reopening to no sooner than June, 2018. It is a good idea to check California Highway 1 road conditions before planning your itinerary. In the meantime, travelers from the San Francisco Bay area should come south on US 101 then travel west on CA 46 to CA 1. The rookery is 16 miles north on 1.
 
Toppen