Senaste nytt

Köpa iPhone 8 eller X i USA - för-/nackdelar?

Maja

Medlem
Funderar på att uppgradera och har inte bestämt mig om det blir en iPhone 8 eller X.

Har flera inbokade resor till New York framöver och skulle kunna köpa den där.

För-/nackdelar?

Är givetvis medveten om att kontakten ej fungerar i svenska uttag, men det är lätt fixat genom att köpa en här hemma. Så länge jag köper en upplåst så ska det väl inte längre vara några problem att använda dem i Sverige vad jag har lyckats läsa mig till, eller?

Garantin gäller inte heller i Sverige vad jag har förstått. Något annat som man bör ta med i beräkningen?

Tack på förhand för tips och råd!

Momsen är jag redan medveten om att jag ska lägga på priset.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

JoelG

Medlem
Utifrån apple.com så är 64 GB versionen för 700 usd (5700 sek) och 849 usd (6800 sek) för 256 gb. Att jämföra med 7777 sek för 64 gb och 9495 för 256 gb i svenska butiker


EDIT: 761 USD för 64 GB och 925 USD för 256 gb versionen inklusive sale tax i New york.

Givet att man köper en produkt i USA med Apple care +. Kan man använda den "försäkringen" internationellt?
 
Last edited:
Om du köper i USA, se till att få rätt frekvenser på luren. Vilka frekvenser som används varierar från land till land och operatör till operatör
 

Maja

Medlem
@JoelG Tack, priserna för iPhone 8 hade jag koll på, men tack för förtydligandet här i tråden.

@agehall Sales tax är jag redan medveten om, men vad jag har lyckats läsa mig till om jag beställer den från adorama.com t.ex. och skickar den till Florida när vi är där så verkar det inte som om någon sales tax debiteras.

@Jakob Österberg Det var just det här med frekvenserna som gjorde mig fundersam. Har inte sett vart jag hittar detta på Apples sida. Lägger jag en "unlocked and sim-free" iPhone 8 256GB i kundkorgen så ser jag ingenting om vilken frekvens den här. Hur listar jag ut detta?

iPhone X går det inte att göra jämförelse med än då den än så länge bara är släppt ihop med olika abonnemang som inte är intressant.
 

agehall

Medlem
@agehall Sales tax är jag redan medveten om, men vad jag har lyckats läsa mig till om jag beställer den från adorama.com t.ex. och skickar den till Florida när vi är där så verkar det inte som om någon sales tax debiteras.
Korrekt. Om du beställer den out of state från en handlare som inte finns i delstaten du befinner dig i slipper du salestax.
 

Maja

Medlem
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)

UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1700/2100, 1900, 2100 MHz)

CDMA EV-DO Rev. A (800, 1900, 2100 MHz)

TD-SCDMA 1900 (F), 2000 (A)

FDD-LTE Bands 1 (2100 MHz), 2 (1900 MHz), 3 (1800 MHz), 4 (AWS), 5 (850 MHz), 7 (2600 MHz), 8 (900 MHz), 12 (700 MHz), 13 (700c MHz), 17 (700b MHz), 18 (800 MHz), 19 (800 MHz), 20 (800 DD), 25 (1900 MHz), 26 (800 MHz), 28 (700 APT MHz), 29 (700 de MHz), 30 (2300 MHz), 66 (AWS-3)

TD-LTE Bands 34 (TD 2000), 38 (TD 2600), 39 (TD 1900), 40 (TD 2300), 41 (TD 2500)

Tele2 och Telenor
Samt operatörer som använder dessa mobilnät (exempel: Comviq, Vimla).
FDD 800, Band 20- används framförallt i semesterområden och storstadsområden.
FDD 900, Band 8- används nästan överallt där 4G-täckning finns.
FDD 1800, Band 3 - väldigt begränsat, ett fåtal ställen i Sverige. Endast enstaka master. Ej sammanhängande områden.
FDD 2600, band 7 - används i orter, semesterorter samt städer för ökad kapacitet.

Detta är gällande frekvenser. Tyvärr kan jag för lite om frekvensband etc. för att fatta om denna fungerar problemfritt med Vimla (Telenor) i Sverige, men min tolkning är att det bör göra det. Hittade samma band som en tråd i ett diskussionforum i Sverige påstod var frekvenserna som gäller för Telenor.

Någon som är bättre på att tolka sånt här för gärna upplysa mig om vad som gäller. :)
 

fcx

Medlem
Detta är gällande frekvenser. Tyvärr kan jag för lite om frekvensband etc. för att fatta om denna fungerar problemfritt med Vimla (Telenor) i Sverige, men min tolkning är att det bör göra det. Hittade samma band som en tråd i ett diskussionforum i Sverige påstod var frekvenserna som gäller för Telenor.

Någon som är bättre på att tolka sånt här för gärna upplysa mig om vad som gäller. :)

Ping @telelina och @NotRyan
 

crown

Medlem
Detta är gällande frekvenser. Tyvärr kan jag för lite om frekvensband etc. för att fatta om denna fungerar problemfritt med Vimla (Telenor) i Sverige, men min tolkning är att det bör göra det. Hittade samma band som en tråd i ett diskussionforum i Sverige påstod var frekvenserna som gäller för Telenor.

Någon som är bättre på att tolka sånt här för gärna upplysa mig om vad som gäller. :)
När det gäller iPhone X så är det inga problem alls. Det är nämligen samma modeller som säljs i USA som i Sverige.

Svenska modellerna är A1865 samt A1901 enligt iPhone X – Teknisk information – Apple (SE)

Kikar man på amerikanska sidan så är det samma modeller: iPhone X - Technical Specifications - Apple

iPhone 8 har även den samma modeller i Sverige och USA:
iPhone 8 - Technical Specifications - Apple
iPhone 8 - Teknisk information - Apple (SE)

Och som du konstaterat så krävs band 3,7,8,20 för att kunna använda 4G hos Telenor/Vimla. Vilket även finns på samtliga modeller som säljs i Sverige (och därmed även på samma modell i andra länder).
 
Toppen