Senaste nytt

Auf wiedersehen Air Berlin? Konkurs...

dino_81

Medlem
Enligt artikel i Di: "Flygbolaget Lufthansa meddelar att man köper 81 av bankrutta Air Berlins 144 plan, och tar över 3.000 av bolagets 8.500 anställda."

Ja, precis. Men jag undrar om tanken är att sedan föra över flygplan/besättning till Eurowings. Eurowings har ju annonserat att man kommer att öppna nya linjer där tidigare Air Berlin trafikerade.
 

Dr. Miles

Expert
Ja, precis. Men jag undrar om tanken är att sedan föra över flygplan/besättning till Eurowings. Eurowings har ju annonserat att man kommer att öppna nya linjer där tidigare Air Berlin trafikerade.

AirBerlin har följande flygplanstyp:
  • Airbus 330-200
  • Airbus 321-200
  • Airbus 320-200
  • Airbus 319-100
  • Boeing 737-800
  • Boeing 737-700
  • Bombardier Q400
Fleet overview - airberlin.com

och Eurowings har följande flygplanstyp:
  • Airbus A330
  • Airbus A320
  • Airbus A319
  • Boeing B767
Engineering & fleet - Company - Eurowings

Så, om det handlar om AirBerlins Airbus A319, A320, A321 och A330, blir det lättare för Eurowings att ta över (om det är så Lufthansa har tänkt).
 

mha321

Medlem
Ja, precis. Men jag undrar om tanken är att sedan föra över flygplan/besättning till Eurowings. Eurowings har ju annonserat att man kommer att öppna nya linjer där tidigare Air Berlin trafikerade.
In de uttalanden som gjordes tidigt i processen pratade man åtminstone om att huvuddelen skulle till eurowings. Och de har väl knappast behov av så många plan i mainline.
 

Dr. Miles

Expert
Flyger Eurowings A330? På vilka rutter?
Enligt Jacobs tidigare inlägg, Karibien, Mellanöstern och Thailand.

Just nu på presskonferens med Lufthansa och Eurowings som berättar att Eurowings börjar med longhaul i oktober 2015. Första destinationerna blir Karibien, Mellanöstern och Thailand.

Eurowings goes longhaul | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jacob skrev:
Inledningsvis är det fem destinationer som kommer trafikeras från hubben i Köln/Bonn: Varadero, Punta Cana, Dubai, Phuket och Bangkok.

Lufthansas dotterbolag Eurowings startar långlinjetrafik - BusinessClass.se
 
Toppen