Senaste nytt

"Fel" namn hos Miles&More + kreditering av poäng till/från Berlin

Vill boka följande:

06:00 Stockholm - 08:15 Frankfurt Economy T
09:50 Frankfurt - 11:45 Barcelona Economy T

13:00 Barcelona - 15:25 Berlin Economy T
17:35 Berlin - 19:15 Stockholm Economy T

Eftersom jag har "fel" namn enligt passet på mitt Miles & More går det inte.

"Unfortunately the name and the frequent flyer number you entered do not match. You can add or correct your frequent flyer number at any time in our service section under 'My Bookings'. Alternatively you can present your frequent flyer card at check-in so that your miles can be credited to your account. (119120)"

Grejen är att mitt namn, som jag heter - dvs Andreas Eriksson står i Miles & More men när jag bokar flyg skriver jag ju mitt mellannamn först, eftersom det står först i passet!
Visst, detta är inga problem när jag åker inom Europa men ska jag iväg till USA vill jag ha det korrekt osv.

Hur gör jag? Måste jag skicka flaskpost Till Tyskland med en kopia av mitt pass eller finns det något smidigare sätt? Kan ju inte "kasta" kontot och öppna ett nytt.

Vidare, står det när jag bokar:

The database does not contain a route from TXL to ARN. You can only use the mileage accrued for flights serviced by Adria Airways, Austrian Airlines Group, Brussels Airlines, Condor, Croatia Airlines, Germanwings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Luxair or SWISS. To learn more about earning miles with our airline partners, visit Earn miles > Flights at Miles & More - Miles & More | Europe's leading frequent flyer programme.

Antar att det bara är systemet som inte är uppdaterat med BCN-TXL-ARN för visst får jag väl poäng för denna rutt?
Bokningsklassen T dvs, vilket ska ge 100%.
3752 poäng ger det väl allt som allt med de extra 25% dvs.
 
Last edited:

nilsson

Medlem
Jag heter Gustaf Martin Nilsson enligt passet, men Martin Nilsson enligt allt som jag själv fått välja. Jag har aldrig haft något problem att komma in i USA som Martin Nilsson.
 

agehall

Medlem
Först och främst, du har troligen inte ett mellannamn utan ett andranamn.

Oavsett, boka du biljetten med "Andreas Eriksson", det är ju ditt namn. När du sedan kommer till flygplatsen och de ska fylla i APIS (eller vad det nu heter) så får de väl trixa hur de vill. De kommer inte att neka dig att resa på bara för- och efternamn. Iaf har jag aldrig haft problem med att utelämna mitt andranamn från biljetter.
 
Först och främst, du har troligen inte ett mellannamn utan ett andranamn.

Oavsett, boka du biljetten med "Andreas Eriksson", det är ju ditt namn. När du sedan kommer till flygplatsen och de ska fylla i APIS (eller vad det nu heter) så får de väl trixa hur de vill. De kommer inte att neka dig att resa på bara för- och efternamn. Iaf har jag aldrig haft problem med att utelämna mitt andranamn från biljetter.

Så det blir inga problem om det står Andreas Eriksson på biljetten men "xxxxx Andreas Eriksson" i passet?
Man har ju hört historier att dom ska vara väldigt peta lite här och där.
Tänker mig att man möter någon bitter arg tant i US immigration, skulle inte förvåna mig om det blir strul.
ESTA: "Ange alltid första förnamnet som står i passet i ansökan, även om det ej är tilltalsnamnet."

Läser man dock forum så skall det vara som du säger, aldrig några problem dvs.

Nåväl, jag får ringa Miles & More imorgon och kolla om det går att fixa, känns säkrast.
Du har för övrigt helt rätt, andranamn är det såklart.
 
Last edited:

agehall

Medlem
ESTA och APIS är inte flygbiljetter. På visumansökningar och liknande ska du alltid vara noga med att uppge namnet exakt så som det står i passet. När du bokar flygbiljetter är det inte lika noga enligt min erfarenhet.
 
ESTA och APIS är inte flygbiljetter. På visumansökningar och liknande ska du alltid vara noga med att uppge namnet exakt så som det står i passet. När du bokar flygbiljetter är det inte lika noga enligt min erfarenhet.

Tänkte fel.
Nåväl, det går nog bra som du säger men slår nog en signal till M&M för att fixa det trots allt, känns "bättre".

Någon som har svar på min sista fråga? Dvs intjäning till/från TXL - är väl inga problem?
 
Så länge delen av namnet som du använder på biljetten finns med i passet dessutom, och eventuellt visum har det fullständiga namnet, så borde du inte ha de minsta problem. De stämmer ju överens, förutom att flygbiljetten bara saknar andranamn.
 

agehall

Medlem
Är inte helt säker på att det är trivialt att ändra namn hos M&M. Var det inte någon som försökte med det tidigare och det visade sig vara skitkrångligt. Återigen, strunta i problemet och gör som alla andra - boka med bara för- och efternamn.

Angående din andra fråga; så länge dina flighter är opererade av LH (eller något annat *A bolag) så ska du få poäng.
 
Toppen