Senaste nytt

SurfAir - All you can fly

Eurofooty

Medlem
Surf Air - All you can fly private airline membership

Jag läste om detta startup flygbolag i USA häromdagen och undrade hur en lokal operatör skulle fungera med samma affärsmodel.

Vad man säga om en liknande tjänst i Norden baserade på Bromma flygplats, men flyger dagligen mellan Stockholm (Bromma), GBG (City), Oslo, Köpenhamn (Roskilde) samt Helsingfors (Malmi)? (kanske St. Petersburg, Tallinn, Riga samt Berlin i framtiden)?

Kan en liknande affärsidé fungera häruppe (fast månadspris, obegränsad flyg)?

Skulle det finnas tillräcklig efterfrågan för att vara lönsam?
 
Last edited:
En kompis som bott i USA skrev till mig angående detta för 1 månad sen, hann bara titta lite på sidan sen glömde jag bort det, nu kan jag läsa lite mer grundligt. :)

Dock tveksamt om det skulle finnas tillräcklig efterfrågan i Sverige.
Det närmaste vi kommer detta är väl taxiflyg.

Kul koncept dock, jag gillar det.
Frågan är vad kostnaden skulle bli om det skulle starta upp liknande i Sverige...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Surf Air - All you can fly private airline membership

Jag läste om detta startup flygbolag i USA häromdagen och undrade hur en lokal operatör skulle fungera med samma affärsmodel.

Vad man säga om en liknande tjänst i Norden baserade på Bromma flygplats, men flyger dagligen mellan Stockholm (Bromma), GBG (City), Oslo, Köpenhamn (Roskilde) samt Helsingfors (Malmi)? (kanske St. Petersburg, Tallinn, Riga samt Berlin i framtiden)?

Kan en liknande affärsidé fungera häruppe (fast månadspris, obegränsad flyg)?

Skulle det finnas tillräcklig efterfrågan för att vara lönsam?

Jag hade gärna sett en sådan satsning! Men med alla nya snabbtåg i Europa hade ett årskort "Interrail" även fungerat (givetvis i första klass).

Vet inte vad ett årskort med obegränsat flyg skulle kunna kosta....men det lär väl inte vara helt billigt. När det nu kommer "billiga" jetplan för ca 10miljoner är det kanske billigare att köpa ett eget till företaget:p

Tjänar man poäng på SAS Travel Pass AHO ? Om jag tar ledigt ett år och köper ARN-LHR Unlimited för 380.000kr i C och åker två T/R dagligen (ca 300 resdagar) så får jag 2.500.000 miles ungefär :rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Tjänar man poäng på SAS Travel Pass AHO ? Om jag tar ledigt ett år och köper ARN-LHR Unlimited för 380.000kr i C och åker två T/R dagligen (ca 300 resdagar) så får jag 2.500.000 miles ungefär :rolleyes:

Om miles är syftet, är det nog bättre att köpa miles från US Airways Dividend Miles.

Om man utnyttjar US Airways Dividend Miles 100% bonus miles kampanj, kostar 100.000 US miles 1.881,25 USD.

1.881,25 USD vilket är ca 13.000 SEK

380.000 SEK / 13.000 SEK = 29,23 gånger

100,000 US miles x 29,23 gånger = 2.923.000 US miles.

Om man jämför 2.500.000 EB poäng och 2.500.000 US miles, är 2.500.000 US miles mer användbar än 2.500.000 EB poäng.
 
Toppen