Senaste nytt

"Rysk övning kan ha slagit ut GPS för SAS"

johansch

Medlem
https://www.svd.se/rysk-ovning-kan-ha-slagit-ut-gps-for-plan

Jag drabbades av en väldigt underlig GPS-outage under en timme i östra östergötland (när jag körde mellan Västervik och Linköping) ungefär vid den här tiden. Undrar om det var samma störning.

Jag använde min gamla hederliga iPhone 5s som vanligt med Waze när den plötsligt berättade att det inte fanns någon GPS-täckning. Det var ingen terräng i vägen. Bootade om telefonen flera gånger utan att få någon GPS-fix. Först när jag körde längre västerut mot Linköping så fick jag efter någon timme en GPS-fix igen.
 

AABack2ARN

Medlem
Men artikeln hänvisar till nordligaste Norge nära ryska gränsen. Om det även skulle slå ut GPS trafiken i Östergötland blir man ju inte annat än mörkrädd. Borde inte resten av Sveriges GPS-användare också rapporterat störningar? Eller kan man störa ut på det sättet?
 

Airbuspilot

Medlem
"Flygbolagen betonar för NRK att störningen aldrig orsakade någon fara för trafiken, då planen använder flera parallella system för att navigera."

Det finns flera parallella system.

Dessutom om det verkligen kör ihop sig så navigerar man precis som man lärde sig från början.
Om GPS (två eller tre) inte fungerar på ett flygplan så nergraderas systemen, men toleransen är i stort sett densamma.
Ingen stor sak.
 

johansch

Medlem
Men artikeln hänvisar till nordligaste Norge nära ryska gränsen. Om det även skulle slå ut GPS trafiken i Östergötland blir man ju inte annat än mörkrädd. Borde inte resten av Sveriges GPS-användare också rapporterat störningar? Eller kan man störa ut på det sättet?

Med RF är det väldigt svårt att förutsäga hur det ska bete sig i verkligheten, har jag lärt mig. (Radiovågorna kan studsa mot allt möjligt och också dämpas av allt möjligt.)

Där jag åkte var det ganska mycket ödemark, jag mötte knappt några bilar under den där timmen... (det var på en söndag).

Men jo, antagligen var det inte från nordligaste Norge, ifall det nu var rysk störning. Det skulle inte förvåna mig om någon av sidorna övade på selektiv GPS-störning i något område där det inte var så mycket trafik.
 
Last edited:

Airbuspilot

Medlem
Vilka är de andra systemen? Används tröghetsnavigering fortfarande?

Enkelt förklarat så är inte dagens flygplan ( 80 tal och hitintills j helt beroende av GPS.
GPS höjer exaktheten (Accuracy) betydligt vid tex vissa inflygningar och vid annan navigering.
Flygplan idag har enkelt förklarat en mix av Inertia Reference System (lasersystem styrt av ljusfrekvens) och radiofyrar samt GPS. Och flygplanets"minnesbank.
 

chazzie

Medlem
Slightly OT; mobiltelefoner använder väl på senare tid både GPS och GLONASS för navigering? Förvisso är GLONASS ryssarnas system så naturligtvis kan de stänga/störa även det...
 

Jönsson

Medlem
https://www.svd.se/rysk-ovning-kan-ha-slagit-ut-gps-for-plan

Jag drabbades av en väldigt underlig GPS-outage under en timme i östra östergötland (när jag körde mellan Västervik och Linköping) ungefär vid den här tiden. Undrar om det var samma störning.

Jag använde min gamla hederliga iPhone 5s som vanligt med Waze när den plötsligt berättade att det inte fanns någon GPS-täckning. Det var ingen terräng i vägen. Bootade om telefonen flera gånger utan att få någon GPS-fix. Först när jag körde längre västerut mot Linköping så fick jag efter någon timme en GPS-fix igen.
Hade samma typ av störning ungefär samtidigt i mellersta Norge. Efter ett par timmar och efter att uppdaterat till senaste iOS så fungerade det igen.
 
Toppen