Senaste nytt

Bestulen i incheckat bagage

Canadien

Medlem
Det gör din arbetsgivare också. Det är ett osjäligt avtalsvilkor som strider mot arbetsrättlig lagstiftning. Dvs ej själ för avsked eller uppsägning. (Om du var anställd i Sverige iaf)
Nja, eftersom ARN anser det vara vårdslöst att placera värdefulla saker i incheckat bagage, kan ju arbetsgivaren med rätta hävda att det är vårdslöshet med företagets egendom (dator och ev känsligt företagsmaterial på disken) att checka in datorn.
 

apknug

Medlem
Nja, eftersom ARN anser det vara vårdslöst att placera värdefulla saker i incheckat bagage, kan ju arbetsgivaren med rätta hävda att det är vårdslöshet med företagets egendom (dator och ev känsligt företagsmaterial på disken) att checka in datorn.
Det må så vara men att den missen skulle vara själ för avsked finns det inte en chans till. Det är vårdslöshet i ett försäkringshänseende inget annat. Den anställdes skyddsnät är stark i detta fall.

Uppsåtligt handlande skulle eventuellt kunna leda till avsked, det är illojalt och om inte datorn är krypterad skulle det ev kunna vara brott mot lagen om företagshemligheter.
 

agehall

Medlem
Det må så vara men att den missen skulle vara själ för avsked finns det inte en chans till. Det är vårdslöshet i ett försäkringshänseende inget annat. Den anställdes skyddsnät är stark i detta fall.
Det kan absolut vara skäl för avsked. Det beror dock helt på vem arbetsgivaren är och vad det är man pysslar med. Men om du tex hanterar skyddsklassad information på din dator, så är det nog inte alls orimligt om du blir av med jobbet ifall du checkar in den.
 

apknug

Medlem
Det kan absolut vara skäl för avsked. Det beror dock helt på vem arbetsgivaren är och vad det är man pysslar med. Men om du tex hanterar skyddsklassad information på din dator, så är det nog inte alls orimligt om du blir av med jobbet ifall du checkar in den.
Snick snack, lagen är lika för alla. Det är arbetsgivarens skyldighet att kryptera informationen om den är tänkt att tas utanför säkerhetsklassad miljö. Annars skulle man kunna bli avskedad vid en väskryckning.

Så länge det inte är uppsåtligt så har den anställde ryggen fri. Visst kan han få sparken men det är ju inte rätt och kommer att resultera!tera X månadslöner i kompensation.
 

Erik M

Medlem
Det tycker jag ett konstigt argument. Om man vänder på det, är det OK att man inte får tillbaka väskan när man reser i Economy class?
Men vid närmare eftertanke ...

Det finns olika nivåer av säkerhet och försäkring när man skickar paket. Man betalar mer för extra viktiga försändelser.

Om det kommuniceras på rätt sätt, kanske i kombination med nåt annat bagage-relaterat mervärde, så är det inte otänkbart att särskild omsorg om bagaget kunde bli en selling point.
 

Erik M

Medlem
Ser att personen framför mig i kön fått väskan uppbruten efter en resa med Thai i business ... precis som jag själv. Är dessa bagage värre drabbade än andra?
 

Erik M

Medlem
Förlåt, jag var otydlig!

En person framför mig i bagageärende-kön hade åkt Thai C och blivit bestulen.
Detta hände mig en gång också, då jag åkte Thai C.

Vill gärna göra en koppling till min tidigare tanke om att extra bra bagagehantering skulle kunna vara mervärde/konkurrensfördel/USP.
Låt oss vända på frågan och fundera på om det skulle vara problematiskt eller inte för ett visst bolag om det började ryktas att man inte bör ha incheckat bagage med dem.
 

Hachans

Medlem
Förlåt, jag var otydlig!

En person framför mig i bagageärende-kön hade åkt Thai C och blivit bestulen.
Detta hände mig en gång också, då jag åkte Thai C.

Vill gärna göra en koppling till min tidigare tanke om att extra bra bagagehantering skulle kunna vara mervärde/konkurrensfördel/USP.
Låt oss vända på frågan och fundera på om det skulle vara problematiskt eller inte för ett visst bolag om det började ryktas att man inte bör ha incheckat bagage med dem.

Det är ytterst sällan flygbolaget har något att göra med att grejer stjäls, det är ju lokala flygplatsanställda som nästan alltid är ansvariga och problemet varierar ju beroende på destination. Till Sydafrika t.ex. så säger mina sydafrikanska vänner att man i princip inte ska förvänta sig att värdesaker finns kvar i väskan när den kommer fram.

Och det finns ju en anledning till att man plastar väskorna till vissa destinationer. Lokalbefolkningen brukar ha koll så gör som dem.
 

pep

Medlem
Husk på toldvæsenet! De åbner af og til og fjerner ting. Jeg har netop passeret PVG og HKG (med hvs. MU og BL) og tolden havde haft åbnet bagagen og fjernet en lighter. Men de havde vedlagt en fin attestation (ganske vist på Kinesisk!) inde i kufferten og ikke ødelagt noget. Jeg låser sjældent kufferten da den derved bliver mere interessant. @Hachans: Har med sikkerhed mistet 2 par nye sko i transit i JNB! De var fjernet fra bagagen og jeg opdagede det først efter at være kommet helt hjem.
 
Toppen