Senaste nytt

Air France motor på en A380 havererade över Grönland på väg till Los Angeles

agehall

Medlem
Tur? Finns inte i min värld: upprepar citatet från artikeln i Av Herald: "... Flight and Cabin crew handled the serious incident perfectly. ".
Tyvärr handlar det om tur. Flight Crew och Cabin Crew må ha skött sig efteråt (vilket i ärlighetens namn inte borde ha varit speciellt svårt).

Det som är tur är att inte flygplanskroppen skadades på något allvarligt sätt. Det hade lika gärna kunna kommit ett blad från motorn flygandes rakt igenom kabinen och då är det nog skit sak samma vad crew gör.
 

Airbuspilot

Medlem
Det ser ut som hela N1 är borta, dvs den stora "propellern" längst fram i motorn som man ser framifrån.
Sedan verkar en hel del andra viktiga delar ha slitits bort samt hela motorkåpan.
N1 fandisc är 290 cm i diameter och väger några hundra modiga kilo och snurrar med x antal tusen
varv/minut. Det är iaf enorma krafter som släppts lös.
Tur - utan att föregå utredning eller känna detaljer så är det tur att N1 separerade framåt av kvarvarande dragkraft. Den skulle kunna ha hamnat varsomhelst och kanske gjort flygplanet manöverodugligt. Den är
konstruerad för att göra så iofs men andra faktorer kan inverka negativt. Om tex ett eller fler fanblades separerar
så skall dom fångas upp av motorkåpan men det har hänt att dessa skurit sig in genom flygplanskroppen.
Otur - att det hände överhuvudtaget, enkelt menat.
Det krävs en hel del professionalism av piloter och cabincrew i sådana här lägen. Förutom alla nödchecklistor m.m så måste en hel del andra saker koordineras.
 
Toppen