Senaste nytt

Minsta tid mellan separata bokningar, Sydney-Auckland

Gus

Medlem
Finns det en generell tråd där man kan fråga om tips vad folk tror/tycker hur lång tid man måste ha mellan flygen ha när man har separata bokningar? Jag tänker att personer kan sitta inne på värdefull info om tex att vissa sträckor ofta ställs in pga väderlek, att det kan ta extremt lång tid vid immigration etc.

Nu till min fråga. Vi flyger Auckland-Peking i business en torsdag i november, kl. 20:20. Vi kommer befinna oss i Sydney och spanar på flighten Sydney-Auckland med Qantas på onsdagen kl. 17:55 som landar kl. 22:55. Om planet blir inställt borde man väl kunna bli ombokad på en kärra tidigt torsdag morgon? Det finns tidigare flyg på onsdagen men vi vill vara i Sydney så länge som möjligt.
 

agehall

Medlem
Runt ett dygn mellan flighterna är min generella rekommendation. Då brukar det gå att lösa omrouting ifall den tänkts flighten blir inställd eller försenad.

Går givetvis att ha kortare bytestid men riskerna ökar ju kortare tid man har mellan flighter.
 
Det är aldrig 100% säkert att resa på separata oavsett hur länge du har mellan flygen. Nyligen hade jag 3 timmar och 25 minuter mellan 2 separata flyg och jag kände mig komfortabel med det eftersom jag hade köpt biljetterna med Coop MedMera Mer-mastercard och reseförsäkringen där gäller för missat anslutningsflyg om man har minst 3 timmar mellan flygen. Så började piloterna strejka och det var så klart undantaget från villkoren... Även om du har en vecka mellan flygen kan det bli problem om det blir en force majeure-situation (fråga de som drabbades av askmolnen från Islandsvulkanen för några år sedan).

Om du vill kolla statistik så kolla in t ex flightaware, om du registrerar dig där (gratis) får du tillgång till 4 månaders historik över avgångs- och ankomsttider.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Säker är man aldrig. Jag brukar sikta på 24 timar också och hittills har det fungerat.

Sedan ska man ju ha i åtanke hur långt det är till nästa. Går det bara ett flyg om dagen så är läget helt annorlunda än om det är en pendling sträcka med ett flyg i timmen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Det är aldrig 100% säkert att resa på separata oavsett hur länge du har mellan flygen. Nyligen hade jag 3 timmar och 25 minuter mellan 2 separata flyg och jag kände mig komfortabel med det eftersom jag hade köpt biljetterna med Coop MedMera Mer-mastercard och reseförsäkringen där gäller för missat anslutningsflyg om man har minst 3 timmar mellan flygen. Så började piloterna strejka och det var så klart undantaget från villkoren... Även om du har en vecka mellan flygen kan det bli problem om det blir en force majeure-situation (fråga de som drabbades av askmolnen från Islandsvulkanen för några år sedan).

Om du vill kolla statistik så kolla in t ex flightaware, om du registrerar dig där (gratis) får du tillgång till 4 månaders historik över avgångs- och ankomsttider.
Bra att man har försäkring men man läsa noga vad som gäller.
Coop MedMera Mers kortföräkring täcker upp till 10.000 SEK när man har missat anslutningsflyg.

Om man reser i Business eller First class och hemresa från Auckland, Nya Zeeland, tror jag inte att 10.000 SEK skulle räcka för att ta sig hem till Sverige (med Business/First class) ifall man missar anslutning i Auckland.

Missat anslutningsflyg

Ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg (kvitto)
10 000 SEK per försäkrad /30 000 SEK per familj
https://www.coop.se/contentassets/8...svillkor-coop-mer---giltigt-fr-o-m-170701.pdf (läs sida 3)

Om det hade varit inom Europa skulle jag inte vara orolig då jag tror att jag skulle kunna komma hem med 10.000 SEK.
 

mtlmr

Medlem
10000 för en NO-SHOW är ju lugnt, sedan kan det ju vara skillnad i bokningsklasser om man köpt en discounted fare. Behöver ju inte bli så fasligt illa ändå, om följande flyg inte är extremt fulla.

Bra att man har försäkring men man läsa noga vad som gäller.
Coop MedMera Mers kortföräkring täcker upp till 10.000 SEK när man har missat anslutningsflyg.

Om man reser i Business eller First class och hemresa från Auckland, Nya Zeeland, tror jag inte att 10.000 SEK skulle räcka för att ta sig hem till Sverige (med Business/First class) ifall man missar anslutning i Auckland.

Om det hade varit inom Europa skulle jag inte vara orolig då jag tror att jag skulle kunna komma hem med 10.000 SEK.
 

Dr. Miles

Expert
10000 för en NO-SHOW är ju lugnt, sedan kan det ju vara skillnad i bokningsklasser om man köpt en discounted fare. Behöver ju inte bli så fasligt illa ändå, om följande flyg inte är extremt fulla.
Jag tror att @Gus reser med en bonusresabiljett och dessutom med SAS EuroBonus poäng.
Det innebär att han förlorar resten av resan i biljetten när han missar anslutning pga han/hon reste med en separat biljett.

Om det inte finns någon mistake fare, tror jag inte en sekund att 10.000 SEK skulle räcka för en enkelbiljett i Business class från Auckland till Sverige.
 

Gus

Medlem
Ja precis som @Dr. Miles säger så reser vi på en awardbiljett med sas eurobonus. Vi ska dessutom besöka Mongoliet och Kirgizistan på vägen hem, så det är inte bara raka vägen hem som gäller. Det känns ju som att 21 timmars marginal borde räcka, eftersom det går många plan på en dag mellan Sydney-Auckland.

Oj vad bra Coops kortförsäkring verkar, att den var så bra hade jag totalt missat! Jag har använt mig av Santanders kortförsäkring och varit nöjd men i Coops ingår det ju betydligt fler saker! 10 000 kr räcker nog inte för att ta sig hem i business från Auckland, men borde man inte kunna åberopa punkt 6. RESESTARTSKYDD VID UT- OCH HEMRESA om flyget Sydney-Auckland blir inställt? Den har ju en gräns på 30 000 kr per person.
 

Gus

Medlem
10 000 kr räcker nog inte för att ta sig hem i business från Auckland, men borde man inte kunna åberopa punkt 6. RESESTARTSKYDD VID UT- OCH HEMRESA om flyget Sydney-Auckland blir inställt? Den har ju en gräns på 30 000 kr per person.
Jag citerar mig själv, har nu ringt till den proffsiga kundservicen hos erv. Mycket riktigt så får jag köpa nya biljetter för 30 000 kr per person om planet Sydney-Auckland blir försenat så att jag missar planen hem till Sverige med start Auckland-peking. Så länge vi bokar en resa som landar i Auckland senast kl. 17.20 (3 timmar till planet avgår kl 20.20) så får vi ersättning vid försening.

Hoppas bara inte det blir strejk som @Budgetresenär råkade ut för. Men Qantas verkar väl rätt stabila på den punkten?
 
Toppen