Senaste nytt

Botswana - Safari

Magino

Medlem
Jag tittar på att resa till Botswana nästa år under novembermånad. Nu är kanske inte November den bästa månaden att besöka Botswana men det är den månaden som passar bäst för min del och efter lite efterforskning är det nästan halva priset då jämfört med högsäsongen.

Innan jag bokar min resa tänkte jag höra om någon av er har några tips eller erfarenheter från Botswana.

Jag tittar på att tillbringa 6-8 nätter i Botswana men vet inte om man ska bo på olika "resorts" eller göra en mobile camping tur. Framförallt har jag tittat på två av de större aktörerna i Botswana:
  • &Beyond
  • Sanctuary Retreats
  • Wilderness Safaris
Okavango Delta är absolut något som jag vill besöka några av nätterna på resan. Men kom gärna med era tips och erfarenheter. Just nu lutar det åt att bli en kombination av mobile camping tur och bo på någon resort för att få lite av varje.

Tackar för all input ni kan komma med!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag bodde på Tuli Safari Lodge när jag var i Botswana. Hade bokat ganska många nätter där, först var tanken att vi bara skulle stanna där. Men sen blev vi lite rastlösa så vi lämnade lodgen och tog oss runt i Botswana med lokalbuss och genom att lifta.
Tuli var fantastiskt trevligt, testade både beded tents och sviterna. En natt sov vi under bar himmel vid ett vattenhål, de hade hägnat in en liten bit. Rekommenderas om vädret tillåter.

En kombination av att åka runt och att ta några nätter på en lodge hade jag kört på om jag skulle göra det igen.
 

DHXSTHLM

Medlem
Chobe var fantastiskt och rek varmt, och även om jag inte varit i Okavango har jag förstått att det är oerhört vackert där med ett rikt djurliv. Jag tror liksom som @Jakob Österberg att en mix är det bästa upplägget. Lite mer att rodda i, men absolut görbart.

Har man inte varit på safari innan, vore det kanske bra att börja lite "light" på någon resort, åka några turer, lära sig basics, för att sen köra mobile. Det viktigaste är ändå guidens kunskap intresse!
 

Homer

Medlem
Turism i Botswana handlar om att flyga till lyxig all-inclusive lodge
eller åka själv med rejäl terrängbil och sova på taket eller
i tält på campingplats, något däremellan finns inte.

Alltså inte som i Sydafrika eller ens Namibia där det går att glida runt
på fina vägar och ta in på en lodge här och där när man känner för det.

Även om de stora riksvägarna är asfalterade och mycket bra
är vägarna i pakerna dåliga, inte ovanligt med 30-40cm lös sand eller lera.
Det duger inte med vilken 4x4 som helst det måste var en riktigt terrängbil.
Det är ändå stor risk att köra fast och gör man det och måste kalla på hjälp gäller det
att ha en satellittelefon för någon mobiltäckning finns inte annat än i bebyggda områden.

Detta gäller samtliga parker: Kgalagadi, Naxi Pan/Makgadikgadi , Moremi.
Vägen mellan Moremi och Chobe är också bitvis urusel.
(f.ö. så är parkerna är inte inhägnade så djuren kan ströva fritt efter vägen)

För en kortare vistelse är en bra tur att flyga till Maun
hyra terrrängbil och göra en tur i Moremi Game reserve.
Sedan flyga över Okivango Deltat och göra en båttur.
Alternativt flyga till någon lodge och bo där några dagar
eller göra en tur till Chobe om väglaget tillåter.
(finns naturligtvis organiserade turer som hämtar på flygplatsen)


Det är billigare att hyra bil i Sydafrika och hyrbilsfirmorna tillåter att man
tar in bilen i Botswana men de tar ut en avgift, dessutom måste man betala en avgift
för att ta in bilen i Botswana.
Köerna vid de stora gränsövergångarna kan vara mycket långa, vid de mindre
inga köer alls.


Tuli Game reserve i söder på gränsen till Sydafrika har jag också besökt, ruffigt ställe med begränsat djurliv
alla bufflar har dött av mul och klövsjuka och noshörningarna skjutna av horntjuvar.
Såg mest elefanter.
Dessutom fick man inte åka på egen hand utan var tvungen att åka på organiserad game drive.
Mapungubwe natl. park som ligger på den Sydafrikanska sidan var betydligt bättre organiserad.
 
Last edited:
Tuli Game reserve i söder på gränsen till Sydafrika har jag också besökt, ruffigt ställe med begränsat djurliv
alla bufflar har dött av mul och klövsjuka och noshörningarna skjutna av horntjuvar.
Såg mest elefanter.
Dessutom fick man inte åka på egen hand utan var tvungen att åka på organiserad game drive.
Ajdå, trist. Det var några år sedan jag var där men då fanns det både buffel och noshörning. Och inga problem att köra runt själv heller, vi gjorde inte det själva men lodgen fick varje dag besök av sådana som gjorde det och några stannade över.

Vägarna var bedrövliga överallt i landet, med västerländska mått mätt, men det tycker jag är en del av charmen.
 

Magino

Medlem
Tack så mycket för hjälpen. Blir en organiserad campingtur med start i Kasane som avslutas med två nätter på en lodge i Okavangodeltat.

Börjar nog med ett besök vid Viktoriafallen även om vattenflödet inte är allt för högt i november.
 

oxxax

Medlem
Tack så mycket för hjälpen. Blir en organiserad campingtur med start i Kasane som avslutas med två nätter på en lodge i Okavangodeltat.

Börjar nog med ett besök vid Viktoriafallen även om vattenflödet inte är allt för högt i november.

Vilken leverantör blev det? Jag är själv på G att boka med Sanctuary Retreats, men det är intressant att höra vad som fick dig att välja just det du valde.
 

Magino

Medlem
Vilken leverantör blev det? Jag är själv på G att boka med Sanctuary Retreats, men det är intressant att höra vad som fick dig att välja just det du valde.

Efter lite konversationer med de olika bolagen fick jag bäst uppfattning om &Beyond och har nu bokat en resa med dem. Blir 6 nätter mobile camping tur följt av 2 nätter på en resort.

Sanctuary Retreats försvann fort för oss då två av de lodgerna jag ville bo på var stängda för renovation den perioden som vi önskade vara där. Så det gick helt enkelt inte ihop.
 
Toppen