Senaste nytt

Bonusprogram strategi

Eurofooty

Medlem
Hej,

Ledsen om det verkar vara en n00b fråga ...

Jag har en allmän fråga om bonusprogram strategi. är det bättre att

a) bli medlem i varje flygbolags bonusprogram som finns för att extrahera flest poäng från dem och avancera nivåer (till silver, guld..) aven om man flyger med olika flygbolag beroende på destinationen, eller

b) att satsa bara på ETT flygbolag i en bonusprogram grupp for och bygga upp punkter från andra flygbolag i varje bonusprogram grupp genom det enda bonusprogrammet (dvs SAS Eurobonus i Star Alliance, BAEC i Oneworld, FlyingBlue i SkyTeam, etc)?

När det gäller a), är det sedan en relativt enkel process att kombinera poäng från flygbolag i samma bonusprogram grupp för att bygga upp tillräckligt med poäng för att ta bonusresor och avancera nivå?

Ett exempel skulle kunna vara om jag vill avancemang med Lufthansa (Mile and more), även om jag kanske flyger nästan hela tiden med SAS till Tyskland. Eller fortsätta att satsa poäng på Finnair Plus, även om jag flyger oftast med BA (BAEC) till Storbritannien. Eller Flying Blue till Paris. Jag är medlem i dem alla, men för att hantera känns det lite knepigt. :confused:

Vilken strategi funkar bast?

Tack!
 

palmen

Moderator
Allt beror lite på hur mycket du flyger och vilka bokningsklasser biljetterna bokas i.
Billigaste economy med SAS ger 100% till UA, US, SAS EB som exempel, men krediterar du detta till Lufthansa M&M får du troligtvis bara 25%.

Genrellt är det bättre att satsa på status på ett bonusprogram om målet är att uppnå silver/guld status (eller motsvarande). Om man börjar lägga poäng på oliak bonusprogram är risken att man är kvar på basnivå hos alla istället.

Personligen satsar jag på SAS EB inom *A och BAEC inom OW. Jag är även medlem i andra program men krediterar inte flygningar dit.
 

agehall

Medlem
Det beror som sagt mycket på HUR mycket du reser.

En sund strategi är nog att börja med att skaffa guld hos ett bolag i en viss allians och tills du nått det, bara flyga med den alliansen. Om du inte flyger sanslöst mycket, så räcker det med att du är medlem i ett FFP per allians. Mer avancerade resenärer kanske har flera bonusprogram inom en allians för lite olika syften.

Notera dock att det inte går att kombinera poäng från olika program utan ska du boka en bonusresa gör du det med poäng från ett enda program.
 

henrik l

Medlem
Och för att lägga till, så kan du ju även skaffa ett Dividend Miles hos US-airways, där du kan shoppa mil, om du tycker att det verkar vara en intressant väg till bonusresor. Men du behöver inte flyga en meter med dem, eller kreditera en enda flygning för att utnyttja din poäng.

Håller med fg skribenter om du ska satsa på ett program om du vill nå status.
 

Eurofooty

Medlem
Tack palmen, agehall och henrik I för ert råd.

Sammanfattningsvis skulle jag:

i. fortsätta att prioritera SAS EuroBonus inom Star Alliance eftersom jag bor i Stockholm och flygalternativ / lounges är fortfarande bättre, även om deras bonusprogram har gått ner i kvalitet och utbud genom åren (och deras Business Class utbud inom Europa är lite oinspirerat).

ii. använda BAEC inom Oneworld

iii. använda KLM Flying Blue inom Sky Team

Är BA och KLM bland de 'bäst i test' för Awards Programs inom sina FFP flygbolag grupp?

Jag tänker flyga oftast i Europa, ibland till USA och ett par gånger om aret till Australien.
 
Last edited:

Bonden

Medlem
Lite frågor:

1. Vad resor du för klass primärt?
2. Vad vill du göra med dina poäng? (ekonomi resor i europa?, Firstclass uppgraderingar?, Resa Jorden runt?)
 

Eurofooty

Medlem
1. Både Business (med jobb, ofta) och Economy (eller Plus, med semester ibland)
2. Först och framst klassuppgradering och Bonusresor sedan Lounge access, osv
 

agehall

Medlem
BAEC är nog bland de bästa alternativen i OW och FB är enkelt för oss då vi ofta hamnar på KLM/AF när vi flyger SkyTeam här.

Om du flyger mycket i Business kan det vara läge att överväga att byta till Miles&More istället för EB. Det krävs lite mer för att uppnå guld, men det kan vara värt det i längden.

Vad gäller uppgraderingar, så är det alltid knepigt då du måste resa på ganska dyra ekonomibiljetter för att kunna uppgradera och uppgraderingar till F kan vara svåra att få till (även om det går).
 

gdaily

Medlem
Fast egentligen är svaret "blandat".

Jag har Sas Eurobonus i Star Alliance, mest för att jag har kreditkort knutna dit. Då och då skickar jobbet mig på USA-resa med kunder och då flyger vi SAS, så jag ser till att ha 20k poäng så jag kan uppgradera den ekonomibiljetten privat till Eknonmi Extra. Men fram till för några månader sedan hade jag även Bmi Guld/Silverkort dit jag stoppade in alla andra Star-flygningar.

Jag har också BA (Silver) och det är den alliancen jag försöker styra mina flygningar till (även ett Visa-kort kopplat till BA). Men jag har också Finnair (statusmatchad Guld) av ett par anledningar: Dels bor jag en del på Scandic, och då kan jag kreditera poängen dit, dels flyger jag då och då till Tallinn, och då är det antingen Estonian (dvs Eurobonus, ej Star Alliance), dels Finnair/Flybe (dvs Finnair, ej Oneworld) som man kan få poängen krediterade till. Jag får inte mycket poäng på Finnair, men det räcker till en uppgradering till Helsingfors då och då.

Slutligen har jag Virgin Atlantic som jag får in typ 50k poäng per år på.

Så som du ser beror svaret på dels ditt resemönster, dels vad du har för syfte med poängsamlandet (vad är viktigast, status eller bonusresor)
 

Eurofooty

Medlem
Tack vore AHOs har jag precis läste om på US Airways Dividend Miles och deras attraktiva miles köp erbjudande.

Om samtliga Star Alliance resor, hur skulle man utnyttja SAS Eurobonus för att US Airways Dividend Miles på bästa sätt (klass uppgraderingar)?

I vilket fall är det värt att få en US Airways medlemskap?
 
Toppen