Senaste nytt

Irropstråden

JensE

Medlem
Tycker denna saknas på forumet en tråd när det inte riktigt går som planerat.

Dagens flight till Miami från Heathrow blev kort.
Gjordes ett litet hål i väggen med vingen under push back. Så nu är man ombokad att flyga via Charlotte imorgon till Orlando. Ingen vidare start på resan. Blir att claima 600 euro iaf.

Kort taget av en kollega som satt på högra sidan.
Flight AA39 777-300er
 

Attachments

  • IMG_0326.jpg
    IMG_0326.jpg
    43,6 KB · Visningar: 366

dino_81

Medlem
Är inte denna försening att betrakta som extraordinär om den som körde push back-trucken gjorde så att planet (vingen) kolliderade med en byggnad?

Ser inte hur det skulle vara inom företagets kontroll.

Eller tänker jag fel när jag påstår att ingen ersättning utgår enligt gällande EU-regel som åberopas när det gäller 600€?
 

Agö

Medlem
Är inte denna försening att betrakta som extraordinär om den som körde push back-trucken gjorde så att planet (vingen) kolliderade med en byggnad?

Ser inte hur det skulle vara inom företagets kontroll.

Eller tänker jag fel när jag påstår att ingen ersättning utgår enligt gällande EU-regel som åberopas när det gäller 600€?
Nu är det nog lite fel tråd för denna typ av diskussion men i Siewert har domstolen fastställt att krock mellan "moblie stairs" och flygplan inte är extraordinärt. Mutatis mutandis bör inte heller skador orsakade av traktor vara extraordinärt, helt enkelt för att det är ett alltför vanligt fenomen. Flygbolaget får rikta ersättningskrav mot handlingbolaget/handlingbolagets försäkringsbolag. Passagerarna ska inte bli lidande av detta.

"The Court has clarified that the collision of mobile boarding stairs with an aircraft cannot be considered as ‘extraordinary circumstances’ exempting the air carrier from payment of compensation under Article 5(3) of the Regulation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport, and therefore air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier."

Detta har diskuterats mycket i 261/04-tråden.
 

JensE

Medlem
Är inte denna försening att betrakta som extraordinär om den som körde push back-trucken gjorde så att planet (vingen) kolliderade med en byggnad?

Ser inte hur det skulle vara inom företagets kontroll.

Eller tänker jag fel när jag påstår att ingen ersättning utgår enligt gällande EU-regel som åberopas när det gäller 600€?
Har haft en liknade händelse förut. En BA 767 som skulle gå ARN-LHR blev inställd då planet skadades efter maintenance också under pushback. Fick utan problem EU ersättning för den.
 

JensE

Medlem
Som uppföljning så fick jag min claim godkänd. Hamnade dock bland junk mail.

Our records indicate flight AA39 was canceled which resulted in arrival 4+ hours later than planned. Therefore, we offer you one of the following forms of compensation.

A. Monetary payment of 600EUR per person - or -
B. Transportation voucher in the amount of 800USD per person which may be used to purchase travel on American Airlines for you, a friend, or relative.
 
Toppen