agehall
Medlem
Det är ju inga konstigheter att flygbolag använder Point of Sale för att styra både tillgång och pris på biljetter, men ibland undrar jag vad just AA håller på med...
Jag behövde boka MIA-DEN och enligt både ITA Matrix och Google Flights var AA billigast med typ $79. Klickar på bokningslänken från Google Flights och det visar sig att det där var någon slags light-variant där inget ingår, men en "full economy" kostar $99 vilket fortfarande är ett helt OK pris för mig.
Går vidare till betalningen och det är där problemet börjar. När jag väljer att mitt kreditkort är utfärdat i Sverige så blir det tvärstopp och jag tvingas göra om sökningen. Nu får jag upp priser i SEK och blir lite smått förvånad när jag inser att priserna ligger på dryga 2000kr!
Efter lite grävande visar det sig att i USA får jag köpa O-klass medan den svenska sidan vill sälja G-klass. Nu finns ju inte svensk POS i Expertflyer, men varken UK eller Tysk POS har några problem att se tillgänglighet i O.
Eftersom jag betalar med AmEx och vi av erfarenheten vet att de inte brukar lämna ut adresser till handlarna så att de kan verifiera den, så valde jag att fylla i mina adressuppgifter korrekt förutom landet och handlade mig en O-klass för $99. Inga som helst problem att genomföra köpet och jag förväntar mig ett biljettnummer inom några timmar.. Inte utan att man blir lite trött...
Jag behövde boka MIA-DEN och enligt både ITA Matrix och Google Flights var AA billigast med typ $79. Klickar på bokningslänken från Google Flights och det visar sig att det där var någon slags light-variant där inget ingår, men en "full economy" kostar $99 vilket fortfarande är ett helt OK pris för mig.
Går vidare till betalningen och det är där problemet börjar. När jag väljer att mitt kreditkort är utfärdat i Sverige så blir det tvärstopp och jag tvingas göra om sökningen. Nu får jag upp priser i SEK och blir lite smått förvånad när jag inser att priserna ligger på dryga 2000kr!
Efter lite grävande visar det sig att i USA får jag köpa O-klass medan den svenska sidan vill sälja G-klass. Nu finns ju inte svensk POS i Expertflyer, men varken UK eller Tysk POS har några problem att se tillgänglighet i O.
Eftersom jag betalar med AmEx och vi av erfarenheten vet att de inte brukar lämna ut adresser till handlarna så att de kan verifiera den, så valde jag att fylla i mina adressuppgifter korrekt förutom landet och handlade mig en O-klass för $99. Inga som helst problem att genomföra köpet och jag förväntar mig ett biljettnummer inom några timmar.. Inte utan att man blir lite trött...