Senaste nytt

Cigarrer

Nu, när man har avhandlat allt från alcohol i loungen till hur man återhämtar och dehydrerar sig, undrar jag om det finns någon som kan förklara till mig cigarfenomenet.
Vad jag förstått så finns speciella humidorrum i Duty-free där man håller cigarrer i passande miljö. Dock mer än så kan jag inte om ämnet.
Måste man kunna röka tobak/cigaretter för att prova cigar? Är whiskey och cigarrer par?
Jag tål inte cigarretrök så mycket men röken från grill är ju favorit, samma från vedeldat bastu eller kamin.
 

Ubbe

Medlem
Skulle nog säga att en god konjak gör sig bättre till en cigarr. Nej du behöver inte vara rökare för att avnjuta en cigarr då du inte drar halsbloss som du gör om du röker cigaretter eller pipa. Men jag är ju ingen kännare... ;-) Jag bara njuter ibland efter bästa förmåga.
 

henrik l

Medlem
Konjak, Calvados, eller vad du tycker passar, eller enbart cigarren. Och som Ubbe sa, man drar inte inte halsbloss, så den passar oss ickerökare utmärkt. Mao, cigarrökning och längdåkning på skidor, eller annan typ av uthållighetsidrott kan kombineras:D Tyvärr finns det inte många "officiella" lokaler i här i landet där man kan röka sin cigarr inomhus. Utomhus kan funka om klimatet är rätt, eftersom cigarrer ska ju avnjutas sittandes. En god middag avslutas lämpligen med en cigarr. Är ingen större kännare, men bege dig till Brobergs Tobak i Gbg eller Sthlm, så kan du säkert få goda råd.
 

rob74

Medlem
Instämmer även jag, som inte låter en cigarett komma i närheten av min mun! En god cigarr och en konjak, det är grejer det! Kallar inte fransmännen det för "Vieux Jeu" dvs "gammal lek"? Fast finns ingen cigarr tillhanda kan det funka med en god cigarill också...

Det är ju det där med att vädret ska funka också, då man inte kan röka inomhus i vårt land - möjligen på nån klubb då. Inte så kul att stå/sitta ute i den kirunesiska sommarkylan och blossa på en rejäl Partagas...
För att inte tala om att humidoren måste få vatten femtioelva gånger i veckan för att fuktbalansen ska hålla sig. Speciellt under vintern är det ju extrema förhållanden häruppe. Enligt en diagramutskrift jag har så har det varit nere på 9% relativ luftfuktighet inomhus för någon vinter sedan, då det var riktigt kallt (mellan -20 och -30) i en månads tid.

På ett av Radissonhotellen i Bryssel har de en cigarrbar. Minns inte hotellnamnet men det ligger rätt nära Domen.
Du väljer cigarr från menyn och så kommer cigarrkyparen med allt du behöver och tänder den med trästicka, allt enligt konstens alla regler. Vet inte om den finns kvar då det var några år sedan jag var där, men om så kan jag rekommendera den!

Annars får man väl gå till cigarrloungen i FCT på FRA... :p
 

rob74

Medlem
För övrigt så rekommenderade cigarrkyparen på hotellet i Bryssel en cigarrbutik vid torget i närheten, ganska nära ölmuséet. Minns inte namnet men tror jag har ett visitkort någonstans. Där köpte jag min humidor samt en låda Partagas no. 4. Den lådan njöt man av länge... :)
 

Unicornone

Medlem
Är en passionerad cigarrökare sedan 10 år, men klarar inte av cigarettrök som enligt min nos luktar sate. Så du behöver inte vara rökare för att röka cigarr, tvärtom det är en helt annan sak. Kombination med Whisky eller ännu hellre Rom (gillar inte Konjak). Du ska som sagt aldrig dra halsbloss på en cigarr, detta brukar den vanliga rökaren ha problem med.

Ett nybörjartips är att leta efter milda cigarrer, ge dig för allt i världen inte på en Cohiba då är oddsen höga att din cigarrkarriär blir kort. De och många andra kubaner kräver "sin man". Köp något på Brobergs men inte i volym då de är dyra som bara den. Jag importerar från USA Discount Cigars | Best Online Cigar Prices - Atlantic Cigar Company har aldrig behövt betala moms eller andra avgifter då de trevligt nog skickar alla artiklar som gåva.

Själv har jag snöat in på smaksatta cigarrer från CAO, ACID och Natural Cigars (de senare från samma tillverkare Drew Estate)

Köp en liten bok om cigarrer så får du lära dig nödtorften om cigarren, rökningen, och förvarandet. Tyvärr funkar det ju itne så bra att röka inne så det blir en sommarsyssla mestadels. Funderar dock på att köpa en luftrenare till mitt pojkrum :cool:

För mig innebär cigarren en stunds avkoppling för mig själv, en bra Robusto tar ca 45 minuter att röka så man blir liksom tvungen att stressa av.

Go for it och hör gärna av dig om du undrar om något!
 

Unicornone

Medlem
För att inte tala om att humidoren måste få vatten femtioelva gånger i veckan för att fuktbalansen ska hålla sig. Speciellt under vintern är det ju extrema förhållanden häruppe. Enligt en diagramutskrift jag har så har det varit nere på 9% relativ luftfuktighet inomhus för någon vinter sedan, då det var riktigt kallt (mellan -20 och -30) i en månads tid.

Finns bra fusk på den fronten... Jag kör med fukt i påse! Finns att köpa med kalibrerad fukthalt, jag använder 72%, får tyvärr ta dem från USA då jag inte hittat någon som säljer dem här hemma.. Att balansera med destillerat vatten och Polypropolenglykol är inte så lätt. Vanligt vatten är inte bra, kan ge svamp och vitmögel i garrarna :(
 

agehall

Medlem
Även jag avskyr cigaretter men röker gärna en god cigarr. (Tog faktiskt en Romeo & Julia no 2 idag!)

Helst röker jag cigarr till Congac, men då jag sällan har det hemma i mitt eget barskåp blir det oftast med en whiskey.

Är man inte storrökare, så kan man handla någon av de sorter som kommer i tub. De håller sig ett tag utan humidor och det finns ganska bra sorter. Självklart är det bättre med riktig humidor, men har man inte tillgång till det eller inte orkar hålla på med det så är tub ett bra alternativ tycker jag.
 
Tack för alla svar! :)
Det är inte helt rökt med ställen där man kan röka inomhus i det här landet än. Finns avdelningar i flygplatslounger, icke-rökfria hotellrum och utomhusterasser finns ju gott om.
Nu vet jag att det blir OK att förnya prenumerationen på Cigar afficionado vid nästa US Grand Slam eller så kanske skickar den till Unicornone ;) då den hittar bättre användning hos honom.
 

Unicornone

Medlem
Sist jag var i NYC så ägnades en dag till att åka till Stroudsburg PA för att besöka min kära leverantör. Jag var den mest långväga internetkund de haft på besök i butiken :rolleyes: Får välan se hur det blir i vinter, ska till DC och NYC Amtrak ena hållet och bil det andra så möjligheterna finns.... Nu väntar jag en leverans från dem i nästa vecka som dock kommer med min dotter som kommer hem på lov från sin Hotel Management utbildning i Santa Barbara. Hon hade plats och vikt kvar i väskan så det blir lite billigare frakt på min kära fukt.

Stewi: En sådan gest mottages allra ödmjukast!
 
Toppen