Senaste nytt

Singapore Airlines Businessclass eller Thai Airways First?

Hej,

Hur står sig Singapore Business mot Thai First? På en resa BKK-SYD-SIN borde man försöka boka Singapore ena vägen och Thai andra vägen (lämpligen från BKK) eller borde man köra First båda vägarna?

Vad jag kan läsa mig till verkar det som att Thai har bra säten och ett bra dryckesutbud, men att maten är lite tråkig, och att IFE är föråldrat. Vad har ni för åsikt?
 
Last edited:

011430121

Medlem
Thai i F föredrar jag, när det gäller BKK-SYD så är det 747 på vissa avgångar vet inte om det är på alla, TG har 10 sådana maskiner 4 av dem har den gamla inredningen med 10 platser och övriga 6 har den nya med 9 platser och med lite mer avskilda säten.
På TG och F kabinen har du möjlighet att välja huvudrätt och eventuell frukost i förväg både ut och till BKK, på SQ i C kan du förboka endast maten ut från SIN.
 
Tack för svaren hörrni, det blir Thai på alla leg fram och tillbaks till Australien med andra ord. Ska försöka klämma in SQ på något annat lite kortare ben!

Thai i F föredrar jag, när det gäller BKK-SYD så är det 747 på vissa avgångar vet inte om det är på alla, TG har 10 sådana maskiner 4 av dem har den gamla inredningen med 10 platser och övriga 6 har den nya med 9 platser och med lite mer avskilda säten.

Tack, jag noterar expertflyer att Thai ofta har 2 avgångar om dagen till SYD varav vissa är med 747-400 och på vissa står det bara 747. Ska försöka skapa klarhet i detta under dagen :)
 

palmen

Moderator
När man reser från Bangkok vill man definitivt åka med Thai First för att få tillgång till deras första klass service. Inget som man behöver lägga någon längre tid på men 1h massage är alltid trevligt.
 

khybner

Medlem
Thai i F föredrar jag, när det gäller BKK-SYD så är det 747 på vissa avgångar vet inte om det är på alla, TG har 10 sådana maskiner 4 av dem har den gamla inredningen med 10 platser och övriga 6 har den nya med 9 platser och med lite mer avskilda säten.
På TG och F kabinen har du möjlighet att välja huvudrätt och eventuell frukost i förväg både ut och till BKK, på SQ i C kan du förboka endast maten ut från SIN.

Går även att boka mat med SQ C inbound SIN. Flög SYD-SIN häromdagen, inga problem.
 

staff

Medlem
Tack, jag noterar expertflyer att Thai ofta har 2 avgångar om dagen till SYD varav vissa är med 747-400 och på vissa står det bara 747. Ska försöka skapa klarhet i detta under dagen :)
Tyvarr gar inte denna information att lita pa -- det ar ett rent lotteri vilket flygplan du kommer att flyga i. Vilket vet du inte forran du kliver in i kabinen.
 

squeezen

Medlem
I-landsproblem...

Har just nu CPH-LHR-SIN-DPS med Singapore airlines På LHR-SIN och SIN-DPS.
det är A380 med ny business klass på långa sträcken. Avgång CPH är redan 07:50 (ankomst 8:50) och LHR till SIN avgår 11:25.
Sedan lite layover i SIN och framme i DPS 11:55 dagen efter resan började.

Det finns platser mitt datum i Thai First class på A380 från LHR-BKK. avgång 12:30 från London. Tyvärr finns inget annat på CPH-LHR just nu så hade fått en timme extra i London. (8:50 till 12:30). Jag kommer sedan ha 3:50 i BKK och ankomma klockan 14:55.

Så frågan, ni som testat båda, är det värt ytterligare en timme i LHR, samt 3:50 i BKK istället för 1:45 i SIN som layover, samt då med nya regler en bump upp till 225.000 poäng från betalda 165.000 för att få åka Thai First i A380. Har testat Thai i first endast från BKK i en 747 innan. Dompan är ju god och nu till Asien rör det sig ju om dagsflighter så kommer kunna nyttja mer än sängen som sist då det var BKK-MUC med avgång 23:55.
Men Singapore i Business är vad jag kunnat läsa mig till alldeles utmärkt.
Man får ju samma markservice i LHR oavsett SIN C eller Thai F om jag fattat det rätt?

Kan tilläggas också att ankomst 3h senare kan anses som peanuts men vi kommer bara stanna 3 nätter innan hemfärd så varje timme räknas. så att säga.
Hemresan är DPS-SIN-CPH där SIN-CPH är i first.
 

danielhog

Medlem
I-landsproblem...

Har just nu CPH-LHR-SIN-DPS med Singapore airlines På LHR-SIN och SIN-DPS.
det är A380 med ny business klass på långa sträcken. Avgång CPH är redan 07:50 (ankomst 8:50) och LHR till SIN avgår 11:25.
Sedan lite layover i SIN och framme i DPS 11:55 dagen efter resan började.

Det finns platser mitt datum i Thai First class på A380 från LHR-BKK. avgång 12:30 från London. Tyvärr finns inget annat på CPH-LHR just nu så hade fått en timme extra i London. (8:50 till 12:30). Jag kommer sedan ha 3:50 i BKK och ankomma klockan 14:55.

Så frågan, ni som testat båda, är det värt ytterligare en timme i LHR, samt 3:50 i BKK istället för 1:45 i SIN som layover, samt då med nya regler en bump upp till 225.000 poäng från betalda 165.000 för att få åka Thai First i A380. Har testat Thai i first endast från BKK i en 747 innan. Dompan är ju god och nu till Asien rör det sig ju om dagsflighter så kommer kunna nyttja mer än sängen som sist då det var BKK-MUC med avgång 23:55.
Men Singapore i Business är vad jag kunnat läsa mig till alldeles utmärkt.
Man får ju samma markservice i LHR oavsett SIN C eller Thai F om jag fattat det rätt?

Kan tilläggas också att ankomst 3h senare kan anses som peanuts men vi kommer bara stanna 3 nätter innan hemfärd så varje timme räknas. så att säga.
Hemresan är DPS-SIN-CPH där SIN-CPH är i first.
Du får tillbaka skatter några tusenlappar också om din bokning är med det gamla. Jag tycker nog inte layover tiden är något problem. Personligen hade jag haft kvar Singapore för att spara poäng och komma fram tidigare vid så kort resa, men allt är personligt vad som är viktigt för dig.
 
Toppen