Senaste nytt

Förbättra sovkomforten ombord med bäddmadrass?

Canadien

Medlem
Jag tycker ofta lie-flat-bäddarna är för hårda och de madrasser bolagen tillhandahåller (t ex SAS o Singapore) är för tunna. Har googlat runt lite och det finns ju en del lätta och små madrasser i friluftssegmentet, någon som provat?

T ex liknande
Köp Urberg Sleeping Pad Trek G2 hos Outnorth

Finns tjockare memoryfoam också men inte hittat någon som är smal nog för dagens vanliga businessclassäten (förutom möjligen SQ)

Bäddmadrass - Zen sleep - Memoryskum - 70x200x5cm

Man skulle ju iofs kunna klippa till den så att den blir 50×180, och avsmalnande vid benen (vanliga Zodiac är 19" vill jag minnas) men frågan är hur liten man kan få den ihoppackad. Måste ju få plats i handbagaget...

Och ja, jag vet att man ska fika sig igenom hela resan, men jag har några kortresor framöver då jag behöver komma fram utvilad för direkt jobb.
 

Jönsson

Medlem
Jag tycker ofta lie-flat-bäddarna är för hårda och de madrasser bolagen tillhandahåller (t ex SAS o Singapore) är för tunna. Har googlat runt lite och det finns ju en del lätta och små madrasser i friluftssegmentet, någon som provat?

T ex liknande
Köp Urberg Sleeping Pad Trek G2 hos Outnorth

Finns tjockare memoryfoam också men inte hittat någon som är smal nog för dagens vanliga businessclassäten (förutom möjligen SQ)

Bäddmadrass - Zen sleep - Memoryskum - 70x200x5cm

Man skulle ju iofs kunna klippa till den så att den blir 50×180, och avsmalnande vid benen (vanliga Zodiac är 19" vill jag minnas) men frågan är hur liten man kan få den ihoppackad. Måste ju få plats i handbagaget...

Och ja, jag vet att man ska fika sig igenom hela resan, men jag har några kortresor framöver då jag behöver komma fram utvilad för direkt jobb.
Du ska använda ett kompakt uppblåsbart liggunderlag för friluftsliv. Satsa på en dyrare modell med låg vikt och packvolym.
 

agehall

Medlem
Jag skulle säga att det är bättre att se till att du är rejält trött när du sätter dig ombord och därför somnar ordentligt. Jag har iallafall inga problem med underlaget - det är mer att man blir väckt eller sover för lätt som orsakar att man inte kommer fram utvilad. Men med rätt planering så löser man det också.
 

jumbooze

Medlem
Har letat på detta men inte hittat något som jag nappat på ännu så återkom gärna om du hittar något som funkar för dig...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RobHK

Medlem
SAS tillhandahåller alltså madrass i business? Har gått mig helt förbi, aldrig sett någon få en madrass..
 

Dr. Miles

Expert
SAS tillhandahåller alltså madrass i business? Har gått mig helt förbi, aldrig sett någon få en madrass..
Det ser ut som en madrasskydd snarare än en madrass utseendemässigt. Det är inte så tjockt.
Även på Austrians long haul flygning i Business class hade de en liknande.
 

Jönsson

Medlem
Detta underlag är bland de bekvämaste jag har testat. Påminner lite om en riktig madrass. Finns i olika längd.
Packar kring 12x23cm och 700gr beroende på storlek. Inte det minsta och lättaste men är det sovkomfort du vill ha så är packstorleken en nödvändig kompromiss.

Liggunderlag
 

Hachans

Medlem

AABack2ARN

Medlem
Du ska använda ett kompakt uppblåsbart liggunderlag för friluftsliv. Satsa på en dyrare modell med låg vikt och packvolym.

Jag använder Exped eller Therm-a-rest på fjällvandringar. Uppblåsbara som mäter cirka 50x185 cm (mer får man inte plats med i ett tält). Borde fungera bra ur ett plats- och komfortperspektiv - men du kanske får en och annan konstig blick när du börjar blåsa upp ett liggunderlag ombord...
 
Toppen