Senaste nytt

Vilken lounge är egentligen öppen på Zürich?

Hachans

Medlem
Jag ska flyga till Stockholm via Zürich på torsdag i Swiss Business. På utresan hamnade jag i den lilla non-Schengenloungen i D-piren, men på vägen hem tänkte jag testa någon av de andra. Om de är öppna.

Så frågan är - finns det någon Senatorlounge som är öppen i Schengenområdet eller ska jag stanna på D eftersom jag kommer dit? Någon av de andra är ju stängd för renovering...
 

Rasmus_1

Medlem
Senatorloungen i E kan verkligen rekommenderas under renoveringen även om man flyger inom Europa, förutsatt att man har tid för tågresa och passkontroll.
 

Hachans

Medlem
Senatorloungen i E kan verkligen rekommenderas under renoveringen även om man flyger inom Europa, förutsatt att man har tid för tågresa och passkontroll.

Jag har sju timmar på Zürich och ankommer till D (från Storbritannien) antagligen så en tågtur kan jag nog unna mig. Behöver jag ta mig ur Non-Schengen eller kan jag gå direkt från d till E? Var hittar jag det lilla tåget?
 

Senator

Moderator
Ett lite tips. Gå inte först till D för att sedan åka till E. Är man antigen på A eller B som tillhör Schengen behövs inte ny säkerhetskontroll. Däremot, har man först gått till D och sedan vill byta till E så blir det ny kontroll vid E. Denna har ingen Priority och var rejält slö när jag åkte Swiss F med Heathrow som start och slutpunkt.

Så tricket är om man landar på icke-Schengen D att gå genom passkontrollen och antingen ta tåget från B eller A. Samma visa när du kommer från E. Ta tåget till A eller B och gå till passkontroll D och det kräver ingen ny säkerhetskontroll.

"Tried and tested" båda den bra och dåliga vägen.
 

mika

Medlem
Jag tajmade förra veckan vägen tillbaka från Senator Lounge E till gate A55 (LX1250 från Zürich till Stockholm). 13 minuter blev det, inklusive väntetider för tåget (2 min) och passkontroll (0.5 min). Och det här efter 2 doser whisky i Whiskybaren.
 

Hachans

Medlem
Ett lite tips. Gå inte först till D för att sedan åka till E. Är man antigen på A eller B som tillhör Schengen behövs inte ny säkerhetskontroll. Däremot, har man först gått till D och sedan vill byta till E så blir det ny kontroll vid E. Denna har ingen Priority och var rejält slö när jag åkte Swiss F med Heathrow som start och slutpunkt.

Så tricket är om man landar på icke-Schengen D att gå genom passkontrollen och antingen ta tåget från B eller A. Samma visa när du kommer från E. Ta tåget till A eller B och gå till passkontroll D och det kräver ingen ny säkerhetskontroll.

"Tried and tested" båda den bra och dåliga vägen.

Tack för tipset! Det hade jag inte kommit på själv!
 
Toppen