Senaste nytt

Destination Barcelona - LÄMNA ERA TIPS

Totopez

Medlem
Jag vet att jag är för sen för att komma med i guiden, men kan ju passa på att komma med några tips ändå.

1) Näst bäst tapas i Barcelona har jag ätit på Ciudad Condal på Rambla Catalunya. Festligt, folkligt och fullsatt. Extremt prisvärt, svårt att få bord. Var beredd på att köa ett tag. Ett bra tag faktiskt, om ni inte kommer tidigt. Missa inte miniburgaren eller deras variant på patatas bravas som rörs ihop med stekt ägg och sås.

2) Bäst tapas i Barcelona, eller faktiskt i hela världen har jag ätit på Tickets. Detta är den tapasbar som bröderna Adria startade efter att ha stängt El Bulli. Ligger på Paral.lel 164. Dock oerhört svårt att få bord, man kan boka 60 dagar framåt och i skrivande stund är det bara den 19 januari (om exakt 60 dagar) som det finns bord tillgängliga. Har man tur så kan man slinka in på den likaledes Adria-drivna cocktailbaren 41 grados efteråt. 41 grados ska också vara en upplevelse i särklass, där man har en sittning per kväll, 16 platser som serveras ungefär 41 olika rätter med matchande cocktails, allt till det facila priset av 245€. Men från midnatt ungefär så tar man också in vanliga drinkgäster. Du vill inte missa det.

3) Det vore ju inte en tipslista från mig om jag inte slängde in en nöjespark, så även här.
Ungefär en timme söder om Barcelona ligger Salou, där Spaniens absolut bästa nöjespark Port Aventura är belägen. Port Aventura stoltserar bland annat med Europas högsta berg- och dalbana, Shambala som öppnades i maj 2012. En helt fantastisk upplevelse, särskilt om man sitter längst fram. Det finns även ett stort antal andra bra åkturer. Ett trick är att om du har årskort på Liseberg (som kostar 200 kr) så har du fri entré och fria åk på Port Aventura genom ett samarbete som kallas Great European Theme parks. Så skaffa ett sådant kort och lägg istället entrépengarna på att skaffa ett expresspass inne i parken som gör att du har företräde i kön på alla de största attraktionerna. med ett guldpass kan du åka hur mycket du vill på en dag utan väntetider.
 

lars

Medlem
Tjena

Tänkte bumpa denna tråd och se om det är någon som har några lite mer "aktuella" tips på ställen i Barcelona? Fokus på prisvärd mat, dryck (gärna trevliga barer!).

Gärna långt ifrån Ramblan (ingen favorit)
 

rvarttinen

Medlem
Somorrostro finns kvar och har byggt om. Inte varit där och provat deras nya meny ännu. Men, det är egentligen bara en tidsfråga ..!..
Ligger en bit bort från Ramblan i Barceloneta.
 

palmen

Moderator
Tjena

Tänkte bumpa denna tråd och se om det är någon som har några lite mer "aktuella" tips på ställen i Barcelona? Fokus på prisvärd mat, dryck (gärna trevliga barer!).

Gärna långt ifrån Ramblan (ingen favorit)
Vi är ju några som varje år kör en middag i Barcelona och har några stående punkter varje gång vi är där. Brukar vara 20-25 pers som åker.
Min favorit är takbaren på historiska katalanska museet i hamnen, även baren super super i Born besöker vi alltid. Vad det gäller öl är området strax norr om Plaza Catalunya där det mesta händer, där ligger BierCab, garage beer, naparbier, Mikkeller för att nämna några.
 

lars

Medlem
Vi är ju några som varje år kör en middag i Barcelona och har några stående punkter varje gång vi är där. Brukar vara 20-25 pers som åker.
Min favorit är takbaren på historiska katalanska museet i hamnen, även baren super super i Born besöker vi alltid. Vad det gäller öl är området strax norr om Plaza Catalunya där det mesta händer, där ligger BierCab, garage beer, naparbier, Mikkeller för att nämna några.

Tack! Kommer du ihåg vad takbaren heter?
 

rvarttinen

Medlem
En trevlig vinbar: La vinya del Senyor, ligger i gamla stan', mittemot en kyrka (tror den heter Santa Maria del Mar) på ett torget Plaza santa Maria.
 

lilly k

Medlem
Vi är ju några som varje år kör en middag i Barcelona och har några stående punkter varje gång vi är där. Brukar vara 20-25 pers som åker.
Min favorit är takbaren på historiska katalanska museet i hamnen, även baren super super i Born besöker vi alltid. Vad det gäller öl är området strax norr om Plaza Catalunya där det mesta händer, där ligger BierCab, garage beer, naparbier, Mikkeller för att nämna några.
Tack för tips. Åker själv dit om 2 veckor och då tänker ha prova baren i hamnen. Lite kul med en bar på ett museum som har öppet på kvällen. Vet att du gillar öl men finns det smarriga drinkar där också kanske..??
 

rvarttinen

Medlem
Tack för tips. Åker själv dit om 2 veckor och då tänker ha prova baren i hamnen. Lite kul med en bar på ett museum som har öppet på kvällen. Vet att du gillar öl men finns det smarriga drinkar där också kanske..??
Då bör du kanske även överväga någon av barerna på W Barcelona (a.k.a. "Hotel Vela" om du tar en taxi). Dessutom trevlig promenad längs stranden. Finns även några bra restauranger i och runt hotellet, t.ex. Pez Vela och Salt.
 

Senator

Moderator
Takbaren på Hotel 1898 trots location La Ramblas är ett måste.

Pez Vela grym Paella, tips från min kompis som bor där. Var där i påskas. Jag skall kolla upp en fiskkrog som är bland det bästa jag har ätit.
 
Toppen