Senaste nytt

SAS-piloter varslar om strejk 11 september 2017

Asverde

Medlem
Jag fick precis hjälp av en mycket trevlig medarbetare på kundtjänst. Lite tidigare kom det ett sms om att mitt flyg arn-osl 08.40 imorgon var inställt. När jag försökte boka om online gick inte det så jag var tvungen att ringa istället. Tydligen hade nissen som svarade fått en lista på flyg som skulle gå imorgon samtidigt som han tog mitt samtal. Både 07.00 och 07.45 skulle gå så jag bad om det första alternativet för att vara på den säkra sidan. Håller nu tummarna för att listan verkligen stämmer!
 

mash

Medlem
För ovanlighets skull är det skönt att man blivit bokad på ett Norwegian-plan imorrn OSL-ARN av jobbets resebyrå eftersom den var någon hundralapp billigare än SAS, tyckte först det var tråkigt att missa StarAlliance-miles, men nu känns det ganska okey ändå.
 

Ricci

Medlem
Hot om SAS strejker gör att man får prova andra flygbolag, idag gjorde jag en dagsresa CPH-HEL-CPH med Finnair vilket var ok.
(Har inte flugit AY på 20 år..)
Men som "naken" FF kändes det trist att inte ha tillgång till lounge och tvingas gå i sista boarding grupp.:(
 

mha321

Medlem
Undrar vad det kostar med 100 inställda flighter. Snacka om dyra förhandlingar. (även om det förstås är mycket bättre för båda parter än en faktisk strejk)
 
Undrar vad det kostar med 100 inställda flighter. Snacka om dyra förhandlingar. (även om det förstås är mycket bättre för båda parter än en faktisk strejk)

Enligt Rickard Gustafson kostade den fyra dagar långa strejken i Sverige förra året 130 miljoner. Vad de 100 inställda flighterna, avbokningar och uteblivna försäljningar kostade vet jag inte men billigt det är det inte. Verkligen skönt att det blev en kort historia av denna strejk. Treåriga avtal i alla tre inblandade länder borde ge arbetsro.
 
Det danska avtalet kan sägas upp av respektive part efter två år, något DPF var tidigt ute med att skryta om.

“Vi er glade for overenskomsten og fornemmer, at SAS også er tilfredse. Den er treårig med mulighed for, at begge parter kan side den op efter to år."

DPF-formand: Vi kan opsige ny aftale efter to år - CHECK-IN.dk

Även det norska, men men 2 år är bättre än 1 år.

http://www.riksmekleren.no/index.ph...ype=file&func=get&tid=8&fid=motebok2a&pid=725
 
Toppen