Senaste nytt

Lufthansa Business class: Frankfurt till Johannesburg med A380

cbroxe

Medlem
Tänkte skriva ett reserepotage om min senaste resa i C. Just nu när jag skriver
detta är jag i Johannesburg i Sydafrika. Här råder sträng vinter med +25 och sol på dagarna.

Jag har vid ett antal tillfällen frågat insatta på detta forum kring olika resealternativ till JNB. Först bokade
jag med BA, för att sedan byta till Ethiopian. Men ett par dagar innan avresa fick jag reda på att man egentligen skall
ha ett intyg på att man är vaccinerad mot yellow fever om man åker via bl.a. Etiopien. På grund av detta bokade jag av i sista
sekund, och åkte med Luftwaffe via Frankfurt istället (A380).

Eftersom biljetterna var inköpta ett par dagar tidigare, så hade jag bokningsklass B (Flex Ekonomy och uppgraderingsbar).
Min förhoppning var att betala mellanskillnaden på Frankfurts flygplats mellan min biljett och Business, och på så sätt få en ny biljett utställd.
Jag har gjort detta ett antal ggr och fördelen är att man då får fulla poäng för den nya klassen.

Första delen av resan gick men LH i en A321 mellan ARN och FRA. Det var inget speciellt, så jag hoppar över den delen.

Väl i Frankfurt så skyndar jag mig fram till ett servicecenter och pratar med en handläggare från Lufthansa. Jag berättar att jag har en bra bokningsklass i Y och att jag önskar att cancellera den
biljetten, och betala cach för mellanskillnaden till C. Jag hade också sett på förhand att Ekonomikabinen var fullbokad och att det fanns minst 9 stolar kvar i C.
Efter lite diskussion med handläggaren så hör jag att han printar ut nya boardingkort och vipps, jag har blivit uppgraderad GRATIS!!!

Jag tackade tusen gånger för detta, och spenderade ett antal timmar i Loungen på mycket gått humör. Det är första gången jag har blivit uppgraderad från M till C på long-haul gratis. Enligt handläggaren kunde
han göra så, eftersom jag var EBG samt att jag hade en hög bokninsklass, plus det faktumet att M var fullbokad.

Hur som helst, jag var jätteglad!

Tyvärr blev inte resan ner till JNB så bra som jag hade hoppats.

Nedan bilder från loungen på LH A380. En minst sagt imponerande syn.
Sydafrika_LH 045.jpg

Sydafrika_LH 050.jpg



Påstigning var för C och F passagerare direkt från Loungen, vilket var mycket smidigt. Vi gick på en våning ovanför de passagerare som hade valt att flyga i Ekonomi.
Lufthansa har dedikerat hela övervåningen till C och F och hela undervåningen är således Ekonomiklass.
Jag hade tittat på Seatguru innan och bytt sittplats till 27C vilket skulle vara den bästa platsen i C. Detta på grund av en nödutgång. Som ni kan se av bilderna nedan, så är benutrymmet ENORMT!!! Säkert 2-3 meter.

Sydafrika_LH 054.jpg

Nedan kan ni se kontrollen där man ställer in stolen samt kontrollerar AVOD systemet.

Sydafrika_LH 053.jpg


Kabinen i C på LH A380

Sydafrika_LH 055.jpg


Eftersom jag satt vid en nödutgång, så hade vi uppfällbara skärmar som var stora och hade en mycket bra upplösning.


Sydafrika_LH 056.jpg

Strax efter vi satt oss blev vi bjudna på en välkomstdrink, och jag valde naturligtvis Champagne (som var mycket god).

Sydafrika_LH 057.jpg

När det blev dags för mat så valde jag ett sydafrikanskt rödvin som smakade bra. Till detta gavs också lite nötter.

Sydafrika_LH 058.jpg

Till förätt serverades någonting ur en "box". Det var tydligen någon stjärnkock som hade kompnerat denna meny. Förätten bestod av lax och kycklig. Det smakade OK men inte mer.

Sydafrika_LH 060.jpg

Till huvudrätt valde jag "Lufthansa special" som var Gulasch. Också detta smakade bra, men saknade det lilla extra man kan förvänta sig av mat i C.

Sydafrika_LH 061.jpg

Avslutar med en bild från dagens safari ca 3 timmar utanför Johannesburg. Jag hyrde bil på Hertz för att tjäna extrapoäng (naturligtvis).

Sydafrika_LH 072.jpg

Nu är klockan 19.00 och jag måste springa iväg på en affärsmiddag. Jag kommer lite senare i kväll eller imorgon att fortsätta detta repotage, och där komma med positiva (mycket få) och negativa (betydligt fler) kommentarer. Jag kommer också att jämföra denna resa med ett antal jag gjort i C med SAS på sistonde till EWR och ORD.

To be continued...

PS. Ursäkta eventuella stavfel, men jag har inte tid att titta igenom detta just nu...
PS2. Jag kan ingenting om fotografering (som ni kanske ser). Jag har använt min IPhone på ett ganska oinspirerat sätt... Ber om ursäkt för detta.
 
Toppen