Senaste nytt

100k poäng försvunna?!

cleverton

Medlem
Hej,

Loggade precis in på mitt konto efter några veckors inaktivitet och såg detta:

Aug 26, 2017 EuroBonus Shop (SEK)Special RedemptionExtra Points -100 570

Har inte använt poäng eller handlat någonting på SAS.
Har inget email från SAS på mailen över huvud taget.

Har någon har detta problem?
 

Dr. Miles

Expert
Märkligt att detta kan fortgå utan att man gör något åt det nu. SAS tar det uppenbarligen inte på allvar.
Det är självklart inte bra att sådant händer. (om det verkligen är hacking av kontot)
Mycket större företag som VISA, MasterCard, American Express etc (som har mer resurser än SAS) har fortfarande problem med kortbedrägeri än idag, så uppenbarligen tar de företagen inte det på allvar, om jag får låna din logik.
 

Moco

Medlem
Det är självklart inte bra att sådant händer. (om det verkligen är hacking av kontot)
Mycket större företag som VISA, MasterCard, American Express etc (som har mer resurser än SAS) har fortfarande problem med kortbedrägeri än idag, så uppenbarligen tar de företagen inte det på allvar, om jag får låna din logik.

Mja. Det handlar väl till stor del om att företagen inte orkar göra något åt det. Jag har råkat ut för det du nämner flera gånger detta år, och det har inte hanterats bra; bland annat genom att flera år gamla och utbytta kort legat kvar i systemen öppna för bedrägerier, trots att de skulle ha spärrats när utbyteskortet aktiverades/inom 20 dagar. I mina ögon acceptansen är förhållandevis hög, och det som blir tydligt genom trådarna här är att inte heller SAS sköter det särskilt bra när problemen uppstår. Rättsväsendet har heller inget intresse eller ork att stävja det eftersom varken resurser tycks finnas eller enskilda karriärer byggs genom att reda ut dessa problem. Men dumförklara du mitt synsätt, jag vidhåller som drabbad ändå min syn på det hela baserat på den tid och arbetsinsats det tar i anspråk att reda ut.
 

Dr. Miles

Expert
Mja. Det handlar väl till stor del om att företagen inte orkar göra något åt det. Jag har råkat ut för det du nämner flera gånger detta år, och det har inte hanterats bra; bland annat genom att flera år gamla och utbytta kort legat kvar i systemen öppna för bedrägerier, trots att de skulle ha spärrats när utbyteskortet aktiverades/inom 20 dagar. I mina ögon acceptansen är förhållandevis hög, och det som blir tydligt genom trådarna här är att inte heller SAS sköter det särskilt bra när problemen uppstår. Rättsväsendet har heller inget intresse eller ork att stävja det eftersom varken resurser tycks finnas eller enskilda karriärer byggs genom att reda ut dessa problem. Men dumförklara du mitt synsätt, jag vidhåller som drabbad ändå min syn på det hela baserat på den tid och arbetsinsats det tar i anspråk att reda ut.
Du har rätt till ditt synsätt och jag har mitt.
Jag dumförklarar inte någon men jag tyckte att det var bara konstigt att när ett stort företag som dessutom tar hand om andras pengar (inte poäng) inte gör ett bra jobb gällande säkerhet, varför får bara SAS smutsen på sig.
 

Moco

Medlem
Du har rätt till ditt synsätt och jag har mitt.
Jag tyckte att det var bara konstigt att när ett stort företag som dessutom tar hand om andras pengar (inte poäng) inte gör ett bra jobb gällande säkerhet, varför får bara SAS smutsen på sig.

You're with the axis of evil, doktorn. Skämt åsido, det finns ju flera exempel i trådar här där såväl Entercard som AmEx etc. visar på att de inte riktigt orkar bry sig och gärna vill lägga skulden på offret istället. Men just i detta exempel gällde det ju SAS, så det är väl rimligt att man då återigen lyfter deras sätt att jobba med dessa problem.
 
Toppen