Med SAS-Amex-kort får du EuroBonus-poäng istället för Membership Rewards-poäng. Du får mellan 0,1 och 0,3 poäng per spenderad krona, beroende på kort och inköpsställe.
EuroBonus-poäng kan användas för att delbetala flygresor, uppgradera en betald resa, eller betala en hel resa (en s.k. awardresa). Generellt kan man säga att man får bäst värde per poäng med de dyraste awardresorna, dvs att flyga långt i Business Class eller First Class, vilket kostar mellan 100 000 poäng till 240 000 poäng per resa.
Det finns ett begränsat antal award-biljetter, och de finns inte på varje avgång, så man måste antingen ha bra framförhållning och boka sina resor långt (typiskt 11 månader) i förväg, alternativt vara väldigt flexibel och kunna ta resor som uppkommer med kort varsel eller på udda datum. Läser du mer på det här forumet kommer du hitta otroligt mycket påhittiga sätt att få ihop komplicerade resor med många bolag och många mellanlandningar.
Med de bättre (dyrare) korten får du dessutom en eller två s.k. 2-4-1-voucher efter att ha spenderat 150kkr eller 300kkr, som innebär att man vid ett tillfälle per voucher får två awardbiljetter för samma poäng som en (eller, mer exakt, 1 eller 2 biljetter till halva poängpriset).
Det bästa (dyraste) kortet, Amex SAS Elite, ger utöver det bonusgrundande poäng som gör det enklare att uppnå Guld eller Diamant-nivå inom SAS (dvs man uppnår nivån med färre flugna mil).
Jämfört med MR-systemet så är det mindre flexibelt, eftersom man har mindre val kring hur man kan nyttja poängen. Men för den som använder sina poäng främst för att flyga från norden, och har tillräcklig med spend för att få 2-4-1-vouchers och tillräckligt med poäng, och dessutom har tillräcklig framförhållning eller flexibilitet för att hitta bra biljetter, så kan man få ut mycket mer än om man använde Membership Rewards.
T.ex, om man har ett Amex SAS Elite och spenderar en miljon/år, får man ut 200 000 Eurobonus-poäng och två 2-4-1. Därmed kan man vid två tillfällen per år åka två pers i Business Class med SAS-flyg tur-och-retur till t.ex. Los Angeles eller Hong Kong (för att ta några exempel bara). Jag är inte exakt säker på hur många MR-poäng som skulle krävas för samma resor, men det är nog betydligt fler än de 1 000 000 poäng man skulle få om man istället använt MR-programmet.
Om man inte flyger så mycket, eller mest flyger med bolag som inte finns inom Star Alliance-samarbetet (som SAS), är det dock så klart inte intressant att ha dessa kort.