Senaste nytt

Betala faktura med AMEX

palmen

Moderator
Precis. Amex har ett reward system där man får poäng på allt man handlar
Du kan tex använda poängen för resor och dra av kostnaden

Sedan så ger resor dubbla poäng som jag förstår det. Men gå in på amex så står det hur ni kan göra för att samla poäng samt hur man använder dom
De flesta här på Businessclass använder inte dessa Amex utan har ett sas Amex där man får eurobonuspoäng och inte MR poäng. Många har iofs också Amex Platinum men använder för det mesta SAS Amex Elite/Premium för maximal intjäning
 

Don David

Medlem
De flesta här på Businessclass använder inte dessa Amex utan har ett sas Amex där man får eurobonuspoäng och inte MR poäng. Många har iofs också Amex Platinum men använder för det mesta SAS Amex Elite/Premium för maximal intjäning

Ok. Då förstår jag varför dom inte visste om amex reward systemet.
Hade ingen aning om att sas hade eget kort.
Vi kör med amex gold och har haft det länge.. För oss är det ett vanligt bankkort och tänkte att någongång vill man ju testa poängen också men det gick ju sådär kan man ju säga :)
 
Precis. Amex har ett reward system där man får poäng på allt man handlar
Du kan tex använda poängen för resor och dra av kostnaden

Sedan så ger resor dubbla poäng som jag förstår det. Men gå in på amex så står det hur ni kan göra för att samla poäng samt hur man använder dom

För att förtydliga lite: När det gäller att få dubbla MR-poäng för resor, så menar Amex alltså resor bokade via American Express Travels, dvs deras egna resebyrå. Det gäller alltså inte valfri dragning på kortet hos någon annan, som bara råkar vara en resa (Amex har begränsad möjlighet att veta vad en dragning faktiskt avser).

Amex gör det möjligt att (del)betala en vanlig månadsfaktura med MR-poäng, vilket är trevligt då det blir extremt flexibelt, man kan alltså använda sina poäng för att i praktiken betala för vad som helst (som man har köpt med kortet). Men jag tror inte man får speciellt bra värde för poängen, förmodligen är det bättre att använda poängen just via Amex resebyrå (eller växla dem till något program hos flygbolag eller hotellkedjor).
 

Don David

Medlem
För att förtydliga lite: När det gäller att få dubbla MR-poäng för resor, så menar Amex alltså resor bokade via American Express Travels, dvs deras egna resebyrå. Det gäller alltså inte valfri dragning på kortet hos någon annan, som bara råkar vara en resa (Amex har begränsad möjlighet att veta vad en dragning faktiskt avser).

Amex gör det möjligt att (del)betala en vanlig månadsfaktura med MR-poäng, vilket är trevligt då det blir extremt flexibelt, man kan alltså använda sina poäng för att i praktiken betala för vad som helst (som man har köpt med kortet). Men jag tror inte man får speciellt bra värde för poängen, förmodligen är det bättre att använda poängen just via Amex resebyrå (eller växla dem till något program hos flygbolag eller hotellkedjor).

Precis. Dock så har jag fått dubbla poäng på resor. Bara jag betalat resan med amex då deras egen reseshop är låt oss säga bristfällig.
 

palmen

Moderator
Ok. Då förstår jag varför dom inte visste om amex reward systemet.
Hade ingen aning om att sas hade eget kort.
Vi kör med amex gold och har haft det länge.. För oss är det ett vanligt bankkort och tänkte att någongång vill man ju testa poängen också men det gick ju sådär kan man ju säga :)
Tror många känner till MR systemet hos Amex men att det är rätt ovanligt att det nyttjas här.
SAS Amex är grymt bra om man spenderar minst 150k per år och har premium eller elite kortet. Det är då det verkligen öppnas upp möjligheter för upp till 2 personer, kräver dock att man drar in eurobonuspoäng även på annat håll. Finns kilometer skrivet om det här på forumet om du behöver lite tips om detta.
 
Med SAS-Amex-kort får du EuroBonus-poäng istället för Membership Rewards-poäng. Du får mellan 0,1 och 0,3 poäng per spenderad krona, beroende på kort och inköpsställe.

EuroBonus-poäng kan användas för att delbetala flygresor, uppgradera en betald resa, eller betala en hel resa (en s.k. awardresa). Generellt kan man säga att man får bäst värde per poäng med de dyraste awardresorna, dvs att flyga långt i Business Class eller First Class, vilket kostar mellan 100 000 poäng till 240 000 poäng per resa.

Det finns ett begränsat antal award-biljetter, och de finns inte på varje avgång, så man måste antingen ha bra framförhållning och boka sina resor långt (typiskt 11 månader) i förväg, alternativt vara väldigt flexibel och kunna ta resor som uppkommer med kort varsel eller på udda datum. Läser du mer på det här forumet kommer du hitta otroligt mycket påhittiga sätt att få ihop komplicerade resor med många bolag och många mellanlandningar.

Med de bättre (dyrare) korten får du dessutom en eller två s.k. 2-4-1-voucher efter att ha spenderat 150kkr eller 300kkr, som innebär att man vid ett tillfälle per voucher får två awardbiljetter för samma poäng som en (eller, mer exakt, 1 eller 2 biljetter till halva poängpriset).

Det bästa (dyraste) kortet, Amex SAS Elite, ger utöver det bonusgrundande poäng som gör det enklare att uppnå Guld eller Diamant-nivå inom SAS (dvs man uppnår nivån med färre flugna mil).

Jämfört med MR-systemet så är det mindre flexibelt, eftersom man har mindre val kring hur man kan nyttja poängen. Men för den som använder sina poäng främst för att flyga från norden, och har tillräcklig med spend för att få 2-4-1-vouchers och tillräckligt med poäng, och dessutom har tillräcklig framförhållning eller flexibilitet för att hitta bra biljetter, så kan man få ut mycket mer än om man använde Membership Rewards.

T.ex, om man har ett Amex SAS Elite och spenderar en miljon/år, får man ut 200 000 Eurobonus-poäng och två 2-4-1. Därmed kan man vid två tillfällen per år åka två pers i Business Class med SAS-flyg tur-och-retur till t.ex. Los Angeles eller Hong Kong (för att ta några exempel bara). Jag är inte exakt säker på hur många MR-poäng som skulle krävas för samma resor, men det är nog betydligt fler än de 1 000 000 poäng man skulle få om man istället använt MR-programmet.

Om man inte flyger så mycket, eller mest flyger med bolag som inte finns inom Star Alliance-samarbetet (som SAS), är det dock så klart inte intressant att ha dessa kort.
 

Samosaguas

Medlem

Don David

Medlem
Härligt! Ska kolla runt lite mer ang detta.. Tack!

Vad ligger avgiften per år på med dessa kort? Dom skickar brev om platina kortet stup i kvarten men tycker avgiften är lite väl saftig när vi inte använder de tjänster de erbjuder vilket jag tycker inte är så värst mycket mer än gold.
 
Toppen