Senaste nytt

Betala faktura med AMEX

Don David

Medlem
Blev lite irriterad på amex häromdagen..

Bokade en resa och den sidan jag bokade just då på hade inte amex.. Ringde då upp amex och frågade hur jag skulle gåtillväga och blev guidad hela vägen, dvs klicka på faktura betalning och när fakturan kommer så betala den via en betalsida på nätet, alla försäkringar skulle gälla samt jag kunde betala resan med poäng... ok.

Får fakturan, går in för att betala och sidorna tar inte Klarna!?

Ringer då självklart upp amex och frågar varför inte detta går.. Får då svar att Klarna funkar inte.... Nehe! Det hade ju vart en bra info att berätta för mig INNAN köpet och inte bara säga "betala med fakturor är inga problem"

Ringde upp F för att kolla om det fanns något man kunde göra men det gick inte.. Somsagt Amex ligger inte sådär högt i kurs just nu.

Någon som vet en lösning på detta?
 

Berglund

Medlem
Betalo.com eller billhop.se

Jag förstår faktiskt inte problemet. Menar du på riktigt att Amex ska upplysa dig om var Klarna fungerar och inte fungerar??? Det är väl ändå säljställets uppgift - inte Amex.

Likadant är det väl ingen som betalar vanliga fakturor via Klarna??? Varför i hela fridens namn skulle man vara dum nog att göra det? Det enda som man, möjligen, betalar via Klarna i fakturaväg är ju rena Klarnafakturor, men aldrig separata fakturor som man på något vis drar in till Klarna. Det finns ju verkligen ingen poäng alls med det.

Du skall vara glad och tacksam, du har nämligen inte blivit lurad utan fått korrekt och riktig information. Det är värt att fira en fredag som denna!
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Betala via bilhop eller betalo?

Jag tolkar det som att det är det TS har försökt göra, men att det inte går att betala Klarnafakturor via de tjänsterna.

@Don David: "Tyvärr" så är det så att finansinstitut/banker/kreditkortsföretag är spärrade för betalning med betalo och billhop. Lite tråkigt, men samtidigt förståeligt då det inte skulle vara så bra att folk betalar kreditkortsräkningar med ett annat kreditkort. Jag förstår din irritation, men samtidigt är jag mer förvånad över att Amex kundtjänst faktiskt hade koll på vad dessa sidor är än att de inte har koll på att Klarna är spärrad (dessutom antagligen inte uppenbart att betalningen skulle gå den vägen och inte direkt till företaget du köpte biljett av).
 

Don David

Medlem
Nej men då ska dom väll inte ens gå in på att börja tipsa om betalsidor på nätet för att betala just fakturor..?

Om jag ställer en fråga till Amex "kan jag betala fakturor med amex" och svaret blir "Fakturor är aldrig några problem, såhär ska du göra"

Ett rimligt om inte säkert svar vore "vissa fakturor, är du osäker hör med den eller den firman vi har inget ansvar" eller liknande.
 

Don David

Medlem
Jag tolkar det som att det är det TS har försökt göra, men att det inte går att betala Klarnafakturor via de tjänsterna.

@Don David: "Tyvärr" så är det så att finansinstitut/banker/kreditkortsföretag är spärrade för betalning med betalo och billhop. Lite tråkigt, men samtidigt förståeligt då det inte skulle vara så bra att folk betalar kreditkortsräkningar med ett annat kreditkort. Jag förstår din irritation, men samtidigt är jag mer förvånad över att Amex kundtjänst faktiskt hade koll på vad dessa sidor är än att de inte har koll på att Klarna är spärrad (dessutom antagligen inte uppenbart att betalningen skulle gå den vägen och inte direkt till företaget du köpte biljett av).

Precis det jag tänker.. Tack.

Ja nu såhär efteråt efter att pratat med precis alla parter så förstår jag detta och accepterar det men det som gör mig irriterad är just att jag blev tipsad av det av just AMEX och så funkar det inte.
 

Don David

Medlem
Ringde Klarna och dom kunde ta bort fakturan utan extra kostnad för resebolaget om dom bad om det.. så jag ringde upp resebolaget för att berätta just detta ifall dom kunde skicka en egen separat faktura.. Men det gick tydligen inte heller.. Pratade med VD för stena line som äger detta resebolag och han kunde tyvär inte göra så på flygbiljetter men på hotell hade det funkat.

Denna herre var mycket tillmötesgående.

Så har testat det mesta nu så det är bara Punga ut själv och förlora lite poäng men samtidigt sparar jag mina Amex poäng..... alltid något.. :)
 

agehall

Medlem
Pratade med VD för stena line som äger detta resebolag och han kunde tyvär inte göra så på flygbiljetter men på hotell hade det funkat.

Tror du verkligen han bryr sig? Han är nog mest angelägen om att du ska sluta uppta hans tid. Det är otroligt sällan det är produktivt att kringgå hela organisationen och gå direkt till toppen för småsaker som detta.
 

Don David

Medlem
Tror du verkligen han bryr sig? Han är nog mest angelägen om att du ska sluta uppta hans tid. Det är otroligt sällan det är produktivt att kringgå hela organisationen och gå direkt till toppen för småsaker som detta.

Min erfarenhet är att det hjälper.. kanske inte varje gång men brukar funka för mig. Om inte annat så brukar man få en bra bild av organisationen samt ett trevligt samtal, ofta man börjar prata om allt annat än just själva sakfrågan. Men alla är olika så är det.

Självklart börjar jag som vanligt med kundsupport mm.
 
Toppen