Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

bnr

Medlem
Hur kom du fram till 75%, är det nån praxis?
Blev du nedgraderad från SAS plus till ekonomi?
Läs EU261/2004. :)

Article 10
Upgrading and downgrading
1. If an operating air carrier places a passenger in a class higher than that for which the ticket was purchased, it may not request any supplementary payment.
2. If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse
(a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or
(b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or
(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.
 
Förstår argumentet, men kan inte förstå att alla andra har valt att "ta risken" eller att alla andra har mindre pålitliga väderprognoser.

Men det beror troligtvis också på när i hela processen man får väderprognosen och hur ofta dessa uppdateras.

Om prognosen säger "skitväder" vid tid för avgång eller strax där innan så väljer man kanske att ställa in. En timme senare kommer en uppdaterad prognos som säger "fint väder". De som då ännu inte har gett sig av väljer att fortsätta men den som redan ställt in kan ju inte helt plötsligt ändra sig.

Därmed inte sagt att man inte ska skicka in sitt ersättningskrav och att SAS inte har bevisbördan, men det faktum att vissa flög och andra inte kan nog inte ses som ett bevis för varken det ena eller det andra.
 

Tony Ring

Medlem
Som jag skrev i mileage run tråden var en intressant detalj att jag fick besked om att SK964 3 september var inställd dryga 30 minuter innan vi fick besked om att SK963 2 september inte skulle lyfta. (Skulle alltså flyga fram och tillbaka med samma kärra för att få poängen för ytterligare ett år som EBD) Efter mycket om och men kunde jag boka om till slutet på september men det blir ändå en extra kostnad för tågresan+ARN Express etc., kan man få någon ersättning för det eller finns det någon ersättning för stöket trots att jag gör min resa senare?
 

agehall

Medlem
Som jag skrev i mileage run tråden var en intressant detalj att jag fick besked om att SK964 3 september var inställd dryga 30 minuter innan vi fick besked om att SK963 2 september inte skulle lyfta. (Skulle alltså flyga fram och tillbaka med samma kärra för att få poängen för ytterligare ett år som EBD) Efter mycket om och men kunde jag boka om till slutet på september men det blir ändå en extra kostnad för tågresan+ARN Express etc., kan man få någon ersättning för det eller finns det någon ersättning för stöket trots att jag gör min resa senare?
Troligen inte - SAS kommer att skylla på väder och det är svårt att argumentera emot i detta fall. Läs på om EU261/2004 och ta ev frågor i tråden om den lagen.
 

bnr

Medlem
Men det beror troligtvis också på när i hela processen man får väderprognosen och hur ofta dessa uppdateras.

Om prognosen säger "skitväder" vid tid för avgång eller strax där innan så väljer man kanske att ställa in. En timme senare kommer en uppdaterad prognos som säger "fint väder". De som då ännu inte har gett sig av väljer att fortsätta men den som redan ställt in kan ju inte helt plötsligt ändra sig.

Därmed inte sagt att man inte ska skicka in sitt ersättningskrav och att SAS inte har bevisbördan, men det faktum att vissa flög och andra inte kan nog inte ses som ett bevis för varken det ena eller det andra.
Så, SAS kan använda en vädertjänst som tillhandahålls av en spåman i... let's say... inre Uzbekistan och hävda att det kommer bli dåligt väder.
Bara för att de litar på den uzbekiske spåmannens omdöme så har de rätt att ställa in flygningar när alla andra flygbolag som kanske litar på diverse etablerade väderinstitut väljer att inte ställa in sina flygningar.
Nu drar jag det till en väldigt extrem och högst otrolig jämförelse, men min poäng framgår tydligen.

Hur som helst, gäller inte EU261/2004 för SK964? Om de nu hävdar att SK963 blev inställt på grund av väder och får rätt (notera skillnaden på att ha rätt och att få rätt).
Är inte SK964 en helt separat flight som inte har någonting att göra med att tidigare plan inte var tillgängligt p.g.a. valfri omständighet som inte omfattas av EU261/2004?
 

Dr. Miles

Expert
Så, SAS kan använda en vädertjänst som tillhandahålls av en spåman i... let's say... inre Uzbekistan och hävda att det kommer bli dåligt väder.
Bara för att de litar på den uzbekiske spåmannens omdöme så har de rätt att ställa in flygningar när alla andra flygbolag som kanske litar på diverse etablerade väderinstitut väljer att inte ställa in sina flygningar.
Nu drar jag det till en väldigt extrem och högst otrolig jämförelse, men min poäng framgår tydligen.
SAS är ett seriöst företag så varför skulle de anlita en spåman när de skulle beställa om de skulle ställa in flighten eller inte? Jag tror inte något flygbolag gör det helt enkelt.
Vad tjänar de för? Bara för att slippa att betala ersättning gällande EC261/2004?
 

bnr

Medlem
SAS är ett seriöst företag så varför skulle de anlita en spåman när de skulle beställa om de skulle ställa in flighten eller inte? Jag tror inte något flygbolag gör det helt enkelt.
Vad tjänar de för? Bara för att slippa att betala ersättning gällande EC261/2004?
Jag ska försöka vara extra tydlig då min mening inte verkade nå fram.
Min poäng är att "väder" och huruvida ett flygbolag kan genomföra en flight eller ej på grund av "väder" blir godtyckligt. Det är direkt problematiskt.
Precis som jag skrev så drog jag en högst otrolig jämförelse för att framhäva hur galet det kan bli om ett bolag har en tolkning som inget annat bolag har.

Svara gärna på min fråga om SK964 om du har input där. Det var egentligen det som var problemet för min vän, att han inte kunde flyga hem som han hade tänkt.
 
Toppen