Senaste nytt

Vad är det värt att betala i kronor för eurobonuspoäng?

Danne

Medlem
Funderar på att gå över till ett Amex Eurobonuskort och ställer mig frågan vad är eurobonuspoäng värda i kronor, i runda slängar?

Jag vet att man får 20% av spenderade kronor i eurobonuspoäng, men hur mycket är rimligt att betala för säg 1000 eurobonuspoäng?

Är det en bra/dålig deal att betala 5 000 kr för 40 000 eurobonuspoäng? :confused:

/Danne
 

seat56f

Medlem
Jag brukar värdera EB-poäng till tio öre/st.

Kanske lite mer om du har ett bestämt syfte med dem (typ fylla upp där att kunna använda Amexvoucher eller så), eller om det är baspoäng som tar mig till högre status, men det är från fall till fall.
 

henrik l

Medlem
Det är en bra fråga, dvs finns inget entydigt svar. Ett sätt att värdera poängen är ju vilket pris man får betala om köper dem, kontra vad man betalar för att flyga ihop dem. När det gäller EB-poäng så kostar ju de väldigt mycket att köpa om man jämför med vad man betalar hos de amerikanska bolagen. Ditt exempel med 5000 kr för 40 000 EB-poäng känns som en bra affär om tänker på hur mycket man skulle betala för att köpa dem, eller flyga ihop dem. Sen tillkommer ju alltid dimensionen med status om man flyger ihop dem. Personligen uppskattar jag tillgång till lounge väldigt mycket och det kan ju vara svårt att sätta ett pris på, eller nej, jag hostade upp en dryg hundring för att komma in i Diners lounger när jag jag flög BKK-SGN för ett tag sedan. Så lougetillgången värderar jag till minst 100 kr:D
 

gdaily

Medlem
Precis som seat56f och henrik l säger, min värdering också (och jag använder mina poäng till privata uppgraderingar på jobbresor, det spelar ju stor roll vad man använder poängen till).
 

Stefan62

Medlem
Som redan sagts ovan så beror det ju på vad poängen ska användas till...

20000 poäng för en resa som normalt kostar ca 2000 SEK gör ju att 5000 SEK för 40000 poäng inte är helt orimligt.

Jag använder poäng enbart till bonusresor och då motsvarar värdet ungefär 1000 SEK för 10000 poäng. (Vid C-klassresa så kan man kanske säga 1500 SEK motsvarar 10000 poäng.)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag använder 10 öre styck som överslag, men det beror ju på hur man planerar att använda dem. Flyger du First är värdet högre och flyget du economy så kan värdet vara lägre. Men min betalningsvilja är ganska låg, om det är så att jag måste betala extra för att få poäng. T ex undviker jag att handla i en dyrare butik för att de tar Amex etc, det känns inte värt mecket
 

Glenn123

Medlem
Enligt min snabba analys så är värdet 3,5öre/poäng för hårdvara och 4,5öre/poäng för poäng som spenderas i menyn ombord ;)
 
Toppen