Senaste nytt

Går det bra för Emirates att sälja sina Business class från Norden?

Dr. Miles

Expert
Jag övervakar priser till Asien regelbundet och det är sällan så att Emirates erbjuder bra priser i Business class till Asien från Norden nuförtiden medan Qatar Airways och Etihad Airways kör Business class kampanj nästan oavbrutet.
Därför undrar jag om Emirates kanske säljer sina Business class från Norden bättre än Qatar Airways och Etihad Airways?
Etihad Airways flyger inte till Norden direkt därför jag kan förstå att de behöver att sätta lägre priser men för Qatar Airways behöver de inte att göra så.
 

Dr. Miles

Expert
Det är imponerande att Emirates lyckas att fylla på Business class med 2-3-2 konfig (på Boeing 777-300ER som de använder till Stockholm) medan Qatar Airways som kör Boeing 787 med 1-2-1 konfig har problem att fylla på Business class.


Emirates Business class på Boeing 777-300ER:
Emirates-Business-Class-Boeing-777-Stockholm-Arlanda-Dubai-10-720x480.jpg

Emirates-Business-Class-Boeing-777-Stockholm-Arlanda-Dubai-09-720x480.jpg

(Foto: Jacob, Test: Emirates Business Class Stockholm-Dubai - Limo till flygplatsen och utmärkt mat och dryck - BusinessClass.se)


Qatar Airways Business class på Boeing 787:
Qatar-Airways-Boeing-787-Dreamliner-04-720x480.jpg

Qatar-Airways-Boeing-787-Dreamliner-02-720x480.jpg

(Foto: Jacob, En titt i Qatar Airways Boeing 787 Dreamliner - BusinessClass.se)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Senator

Moderator
Jag tror nyckeln är företagsavtal, min gissning är att Emirates har varit duktiga att knyta till sig nordiska företag på avtal som fyller upp en del av premiummarknaden.

En annan möjlig förklaring skulle vara att se på "Point of Sale" mao, är större del av premiumkabinen sålt FRÅN Arlanda eller TILL Arlanda. Jag tror vi glömmer bort att det faktisk är både turister och affärsresenärer som frivilligt reser TILL Skandinavien :p
 

chazzie

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men Emirates var väl det första Mellanöstern-bolaget att starta flygningar på Arlanda? Det bör rimligtvis ha gett ett litet försprång gentemot företagsavtal.
 

Dr. Miles

Expert
En annan möjlig förklaring skulle vara att se på "Point of Sale" mao, är större del av premiumkabinen sålt FRÅN Arlanda eller TILL Arlanda. Jag tror vi glömmer bort att det faktisk är både turister och affärsresenärer som frivilligt reser TILL Skandinavien :p
Men detta gäller även för Qatar Airways (inte för Etihad Airways då de inte flyger till Norden), väl?
 

sweflyer

Medlem
Rätta mig om jag har fel, men Emirates var väl det första Mellanöstern-bolaget att starta flygningar på Arlanda? Det bör rimligtvis ha gett ett litet försprång gentemot företagsavtal.
Jag vill minnas att Qatar var igång något år innan Emirates, vilket ju gör det hela ännu konstigare för då borde Qatar ha övertaget
 
Toppen