Senaste nytt

Konsten att reta upp en kund

agehall

Medlem
Vi brukar ju klaga på flygbolag, men de är underbara att prata med i jämförelse med vissa andra bolag.

Igår skulle jag göra slag i saken och byta mitt Digital-TV Large samt Viasat Sport (ja, jag har sportpaketet! Mest för att kunna titta på F1) mot Viasat Guld HD som endast är marginellt dyrare (typ 10kr/mån) och som dessutom inkluderar Viasats filmkanaler och deras HD kanaler.

För att göra detta byte måste jag ringa ComHem vilket jag också gör. I deras pantade telefonmeny blir jag till slut kopplad till en riktig person och kan förklara mitt ärende. Jag får då veta att jag kommit till fel avdelning men jag ska bli kopplad vidare. Jag hamnar i en telefonkö där jag får veta att jag är samtal nr 1 och att mitt samtal ska besvaras så fort som möjligt. Där blir jag sittande i 45 minuter innan jag ger upp och ringer igen.

Lätt irriterad kommer jag nu fram till ytterligare en person och förklarar mitt ärende. Denne person förklarar då att jag måste prata med deras uppsägningsavdelning(!) och inte med kundtjänst. Han lyckas dock koppla mig vidare och jag kommer fram till rätt person.

Jag förklarar vad jag vill och damen i andra ändan börjar knappa på sin dator. Efter någon minut så är vi överens om vad som ska göras och att det ska ske så snart som möjligt då jag inte har någon bindningstid. Nu börjar dock det roliga.

Damen i andra ändan frågar om jag har utrustning som klarar HD eller om jag ska börja med det billigare Viasat Guld och sedan uppgradera till HD när jag har rätt utrustning. Jag förklarar att jag har både TV och box som klarar HD då jag vet att jag tittat på tex SVTs HD kanaler på bådadera. Nu uppdagas ju dock att detta inte alls är samma sak. Det hon egentligen avser är att min utrustning ska klara ComHems låsning av HD-kanaler till en viss hårdvara, inte att de kan visa HD kanaler.

Jag erkänner att jag troligen inte har CAMs som fixar HD-låsningen men att jag inte bryr mig utan fixar detta senare. Då börjar damen insistera på att jag ska ge henne modellnummret på min TV så att hon kan kontrollera att den är godkänd av ComHem. Eftersom jag inte orkar gå och kontrollera detta så säger jag att jag fixar en fungerande CAM senare. Jag var ju inte speciellt intresserad av att behöva sitta i deras förbannade telefonkö igen när jag väl fixat min utrustning utan vill hellre ha HD-kanalerna NU.

Nu ändrar damen taktik och påpekar att jag kan få köpa en CAM av ComHem för 1:- vid 12 månaders bindningstid. Det låter ju som en bra deal så jag ber henne skicka en sådan. Då börjar hon återigen tjafsa om att jag måste ge henne modellnummret på min TV så att hon kan kontrollera att den är godkänd.

Nu börjar jag bli riktigt förbannad. Jag försöker övertyga henne om att den är godkänd på alla sätt och vis men hon ger sig inte. Min inställning är att om TVn inte funkar med HD så får jag väl skaffa en ny TV, men det biter inte på henne. Det är inte förens jag hotar med att om hon inte bokar upp mig för det programpaket jag vill ha och skickar mig en CAM så kommer jag att säga upp allt istället som hon surt går med på det.

Ska det vara så j-vla svårt att göra vad kunden ber om? I mitt nästa boende ska jag göra vad jag kan för att undvika comhem. De är så ofantligt jobbiga att ha att göra med...
 

Palazzi

Medlem
Det var tamef**n det värsta jag hört! Dock är jag inte förvånad när det kommer till TV-operatörer... Vet inte hur många gånger jag bråkat med min operatör om olika saker.

Än värre är dock kanalerna själva.... Jag har nu "tvingats" köpa 15 olika sportkanaler, och ändå kan jag aldrig se det jag vill... Senast jag tittade på friidrott så började sändningen på TV4 (som jag givetvis har), efter 1h för flyttades den till TV4 Sport (har jag också), lagom till finalerna hade dock sändningen förflyttats till TV4 Sport Extra (som är den enda existerande sportkanalen jag inte har):mad:...
Givetvis stod det i TV-tablån att allt skulle visas på vanliga TV4....
 

Ubbe

Medlem
HeHe Du är långt ifrån ensam om den upplevelsen. Numera har jag lärt mig att begära ett konfirmationsmail under pågående samtal i alla kontakter med ComHem. Går det att göra fel eller att påföra bindningstid så gör de det. Jag får fiberuppkoppling nu under hösten och då är det ajöss med ComHem även om nu Itux ägs av samma skitföretag. Väljer dock aldrig dem som bredbandsleverantör igen.
 

palmen

Moderator
ComHem och Tele2 är två företag som jag inte gillar, mycket tack vare deras kundservice
Bytte till samma kanalpaket som dig (fast utan HD) så det var inga problem för min del. Tyvärr finns det inget alternativ till ComHem i dagsläget som är likvärdigt så jag kan få de kanaler som jag vill ha. Skulle kunna få det via bredbandet men skulle få betala för deras största paket för att få tillgång till det jag vill ha i och med att de "styckat upp" kanalpaketen på ett jäkligt korkat sätt.

Som tur är har jag BBB i fastigheten så jag slipper ta bredband från comhem i alla fall. Därmed inte sagt att BBB har en bra kundtjänst. Dom fungerar klockrent tills man vill säga upp sitt avtal (erfarenhet från tidigare lägenhet).

Kan inte förstå hur svårt det ska vara med att skaffa en kompetent kundtjänst som inte läser innantil från ett papper om vad de ska fråga för att sedan fylla i något formulär (eller vad de nu gör).
Jobbar ju själv inom samma bransch, dock med intern IT-support och för oss är det ett "krav" att kunna de flesta av våra system mer eller mindre utantill. Självklart har vi manualer att tillgå om man behöver, men 95% av alla ärenden löser man direkt och oftast på mindre än 5 minuter.
 

Stefan62

Medlem
Haha...

Jag kunde ha skrivit första inlägget själv - jag sa upp Comhem-abonnemanget istället för att argumentera med dem!
 

sembl

Medlem
Av erfarenhet och efter att ha varit sambo under många år med presschefen på ett av de någon nämda företagen så ogillar de negativ publicitet/ärendenartiklar då de ofta mäts på det. Kundtjänsten är inget de har inhouse oftast, utan finns på callcenter utlokaliserat någon stans i sverige där man följer ett manuskript.

Detta innebär som kund att om man har ett mer avancerat ärende som tar tid, där frustrationen stiger hos en så är ett mail till informationschefen/presschefen på sin plats och vips så brukar det lösa sig på en gång.

Hade ett likvärdigt problem där jag försökte säga upp ett BBB digitaltv paket som aldrig fungerade (svart i rutan) blev bollad fram och tillbaka i timmar. Fick nya boxar, svart i rutan, tekniker på plats, svart i rutan och sa att jag vill säga upp mitt 24mån abbonemang då det aldrig fungerat. Svart i rutan och ett blankt nej då jag hade avtal på 24 mån osv osv. Ett vänligt men bestämt mail till deras pressavdelning och det var löst dagen efter med en ursäkt.

Hade företaget som jag jobbar på hanetrat sina kunder på det sättet så hade vi inte haft några kunder. Att leverera kvalite i alla steg är verkligen A till Ö men det verkar telebolagen fullständigt strunta i. Kvalitetsäkringen är i stort sett obefintlig på dessa företag.
 

henrik l

Medlem
Detta innebär som kund att om man har ett mer avancerat ärende som tar tid, där frustrationen stiger hos en så är ett mail till informationschefen/presschefen på sin plats och vips så brukar det lösa sig på en gång.

Har likande erfarenhet av ComHem och deras anlitade försäljare. Blev uppringd och nappade på att testa ett fett erbjudande för ett bra pris. Säljaren missade dock att upplysa mig om ett antal centrala punkter, bl a att våra italienska kanaler skulle försvinna, dvs anledningen till att vi hade ett större utbud. Jag skickade ett vänligt, men mycket bestämt mail till kundsupporten där jag bl a påpekade för dem att de knaprast kunde lösa mitt problem, utan de fick skicka ärendet vidare uppåt. Dagen därpå hade jag svar från någon form av marknadschef på huvudkontoret som beklagade sig djup och en dag senare var mitt problem löst.

Det komiska var att dumjä... till extern försäljare ringer mig igen två veckor senare och ber mig skriva under och skicka in avtalet som jag vägrade att skriva på när jag såg att våra kanaler som vi ville ha hade försvunnit. Jag orkade inte argumentera om hans intelligens, utan bad honom vänligt dra åt....:mad:
 
Last edited:
Har för mig att com hem insourcat call center igen eller i alla fall ska göra under 2012.

Men låter som erfarenheter liknande det alla som försökt kontakta dom haft. Bara det att ha en separat uppsägningsavdelning (med snäva öppettider!) var ju retsamt om något. Man kan beställa tjänster via deras site direkt, men att bli av med något kräver flera änglars tålamod. Deras senaste prishöjningar på tv och den fina högre "krypteringsavgiften" gav dem en kund mindre i alla fall :)
 

Ubbe

Medlem
Deras senaste prishöjningar på tv och den fina högre "krypteringsavgiften" gav dem en kund mindre i alla fall :)
Ja det är en av de "bättre" avgifterna.. Jag vill inte ha mina tvprogram krypterade så slipper jag den avgiften då? Kortavgift?? Varför ska man betala avgift om man är kort??
 

PYRZ

Medlem
Well, det är nog inte bara ComHem som är jobbiga. Har Canal Digital idag via parabol för att jag ville slippa Boxer men det har varit inte varit så lyckat byte. Det finns mycket att berätta men det värsta är nog själva HD boxen. Boxen är den sämsta "produkten" jag har haft hela mitt liv i alla kategorier och då har jag ägt en SAAB 9-3, NEC 606 från 3, haft comhem osv. När jag ringde och klagade jag på att boxen hänger varje dag blev jag idiot förklarad av "agenten" då han berättade att detta berodde på signalstyrkan. Han sa också att han kunde skicka en tekniker för att rikta om min parabol för att få rätt signalstyrka och självklart skulle jag betala för det (även om det var Canal digitals installatör hade monterat min parabol). Självklart gav jag mig inte och sa att jag inte ville bli idiot förklarad och då la han på luren, bara sådär.. Long story short, tyvärr verkar inte Canal Digital ha ngn känsla alls för vad "SERVICE" är... Vad är sannolikheten att jag kommer att fortsätta med dem när bindningstiden går ut?
 
Toppen