Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Agö

Medlem
Men flyger du SAS via CPH blir det 2x 60kr istället (borde vara så att bara anslutningsflighten berörs.)
Nej, så är det inte. Genomlysning sker.

Med direkt anslutande förbindelser avses uppehåll om högst 24 timmar. Samma tid gäller i fråga om transfer. BRA för fram att resa Stockholm–Köpenhamn–Miami innebär en flygskatt på 80 kronor men att resa direkt från Stockholm till Miami innebär en flygskatt på 430 kronor. Det
innebär att satsningen på fler långlinjer från Arlanda kommer att bli svår att genomföra med konkurrenskraft.

Regeringen vill i detta sammanhang påpeka att vad BRA för fram inte stämmer. Skattenivån bestäms utifrån flygresans slutdestination, vilket i de av BRA angivna exemplen i båda fallen är Miami.

Källa: lagrådsremissen, s. 80. Det är alltså slutdestinationen som är avgörande.

http://www.regeringen.se/49c8c5/con...8b4fa8a265ff4387d8eb57/skatt-pa-flygresor.pdf
 

Agö

Medlem
Det borde för övrigt startas en ny tråd, "Hur du undviker svensk flygskatt". Ovan regelverk är bisarrt och kan leda till kreativitet osv. när det gäller biljetter (utöver att promota separata biljetter, eller biljetter med mer än 24 timmars uppehåll i t.ex. Köpenhamn). Helt klart något för den gode @Dr. Miles att sätta tänderna i.
 

NotRyan

Medlem
Ska vi tro att SAS börjar tillåta stopovers i Köpenhamn/Oslo på sina Intercont-fares?
En stopover på utresan i hemmazonen vid Intercont-resor när man reser på bonusresor skulle också vara mumma ;)
 

Homer

Medlem
Nej, så är det inte. Genomlysning sker.

Med direkt anslutande förbindelser avses uppehåll om högst 24 timmar. Samma tid gäller i fråga om transfer. BRA för fram att resa Stockholm–Köpenhamn–Miami innebär en flygskatt på 80 kronor men att resa direkt från Stockholm till Miami innebär en flygskatt på 430 kronor. Det
innebär att satsningen på fler långlinjer från Arlanda kommer att bli svår att genomföra med konkurrenskraft.

Regeringen vill i detta sammanhang påpeka att vad BRA för fram inte stämmer. Skattenivån bestäms utifrån flygresans slutdestination, vilket i de av BRA angivna exemplen i båda fallen är Miami.

Källa: lagrådsremissen, s. 80. Det är alltså slutdestinationen som är avgörande.

http://www.regeringen.se/49c8c5/con...8b4fa8a265ff4387d8eb57/skatt-pa-flygresor.pdf

+ 6% moms på inrikesbiljetter, dessutom KPI-indexering (sid 98-101 ).

Regeringens förslag: En årlig omräkning av skattesatserna i lagen om skatt på flygresor ska göras för kalenderåret 2019 och efterföljande kalenderår. Omräkningen av skattesatserna ska grunda sig på förändringen i konsumentprisindex (KPI) från juni månad året närmast före det år beräkningen avser och juni 2017. Beloppen ska avrundas till hela kronor. Före november månads utgång varje år ska regeringen fastställa de omräknade skattebelopp som efter den årliga omräkningen ska tas ut för påföljande kalenderår. Ändringen träder i kraft den 1 april 2018.

Utredningen föreslår vidare att flygskatt inte ska tas ut för passagerare som ankommit till en flygplats i Sverige och som därifrån fortsätter med annat flygplan (transferpassagerare), om den efterföljande flygningen påbörjas inom 24 timmar. Detta undantag är särskilt motiverat för passagerare som reser till och från norrländska flygplatser eftersom de i många fall måste byta flyg i Stockholm.
 
Last edited:

simeo

Medlem
För de som har inrikes anslutningsflyg till Arlanda kan det även ge ett lyft för Finnair på longhaul. SAS XXX-ARN-HEL t/r har ofta, tidigare, gett billigare biljetter än SAS XXX-ARN t/r...
 

Homer

Medlem

EKCH

Medlem
Kan nogen svare på hvordan flygskatten vil påvirke rejsende som laver transfer på ARN? Hvis jeg f.eks. flyver CPH-ARN-HKG med en gennemgående billet hos SAS vil der så blive tillagt en skat på 400 SEK for strækningen ARN-HKG?
 
Toppen