Senaste nytt

Rapportering från Air India inaugural flight Stockholm - Delhi 16 augusti 2017

Brandten

Medlem
Nu är det ju samma dag som spektaklet drar igång så då smyger jag igång tråden! ;)

Jag har ju varit i Dhaka några gånger och alltid flugit Turkish Airlines dit. Som många av er vet, så gillar jag ju att testa lite nya saker/produkter och därför var det extra kul när nyheten om att Air India öppnar linje till Arlanda dök upp här på forumet och man kunde börja planera en fin rutt som inkluderar Air India.

Det här ser inte bra ut! Redan försenat på första flygningen. :D
Skulle lyfta kl1450 och nu är klockan 1500 och den står inte som departed än.

(obs: jag skojar lite, 10min hit eller dit)

Nu är AI167, som flygs med registreringen VT-ANX, i alla fall på väg mot Stockholm.
AI167.jpg


Eftersom jag vill vara med på plats vid gate för en evt ceremoni så hinner jag nog inte ta någon bild när den landar. Ska försöka stationera ut någon som kan rapportera tillbaka till mig. Annars är planen att vara på plats senast kl1800 då jag vill slänga ett öga på Pontus in the air loungen innan vidare promenad mot Gate 69 där AI168 ska avgå från enligt CheckMyTrip-pushnotifieringen jag fick igår.

Ringde till Air India´s customer care i UK för någon dag sedan för att fråga lite om den här flygningen. De visste ingenting om någonting och hänvisade till informationen på Arlanda. Ringde Arlanda trafikinformation som berättade att Air India inte skulle ha några egna agenter/ticketcenter på plats likt Ethiopian har, utan att man kommer använda sig av SAS. Varken Arlanda information eller SAS visste dock något om det blir någon tillställning vid gate så det får vi se på plats!

Återkommer under dagen/kvällen med mer bilder och info. Om någon vill veta något speciellt.... ställ frågan här så försöker jag få svar.
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Parkerade på Alfa. Bussen kom efter 15 sekunder. Resan tog 5 minuter. Två före mig i kön till businessclass checkin. Ensam i fasttrack. Pep vid entré till SAS Guld Lounge pga EB-nummer som inte låg i bokningen, men som loungepersonalen la till (vilket jag antar att det kan vara bra att ha in case shit hit the fan).

b61b45df71bfcbf20a308c086ce4086f.jpg


f6329272f3840d9ce8330075a4208bcf.jpg
36f8a500c677f097ca88d397b9b25e48.jpg


26f8104e4735ce160731ad1d7d2a7e0a.jpg


Mycket extra personal som scannade/läste av passet och svarade på frågor för de som undrade något. Fick bara boardingkort till Delhi, men bagaget incheckat till Bangkok.
Lite snack mellan personalen i incheck huruvida det behövdes visum till Delhi och/eller Bangkok för min del men de kom fram till att det nog skulle gå bra.

Eftersom det är 2-2-2 config och jag har fönsterplats (2J) så frågade jag hur beläggningen såg ut (skönt att sitta själv på en tvåa) och hon sa att det var väldigt lite folk i business.

Nu äta lite och vänta på att kärran kryper förbi fönstret på andra sidan. Kanske ser vattensalut från F-piren.
 

Resenären

Medlem
Ringde Arlanda trafikinformation som berättade att Air India inte skulle ha några egna agenter/ticketcenter på plats likt Ethiopian har, utan att man kommer använda sig av SAS. Varken Arlanda information eller SAS visste dock något om det blir någon tillställning vid gate så det får vi se på plats!
Oj! Så fel de hade. Härligt med en initierad direktrapport.
Några år sedan jag var i Indien. Minns mest deras slogan "Only in India"...
 
Toppen