Senaste nytt

Någon som kan berätta lite om Auckland?

Har alltid velat åka dit och tänker göra slag i saken snart!
Som ett favoritland för mig fast jag aldrig varit där, konstig känsla men så känns det.

Grejen är jag är den enda i mitt sällskap som har råd att slänga ut tiotusentals kronor på resor hela tiden.
Alltså har jag sällan reskamrater med mig utan får göra världen själv helt enkelt. (såvida jag inte bjuder med kamrater men riktigt så givmild och rik är jag inte i dagens läge i alla fall)
Att hitta folk som vill åka C/F existerar inte ens i släkten / vänskapskretsen överhuvudtaget utan det är budget så det skriker om när vänner och bekanta åker någonstans, men det gör mig inget - alla är olika. :cool:

Jag har jag såvida väldigt sällan reskamrater med mig utan får göra världen själv helt enkelt.
Nåväl, det stoppar inte mig!

Hur är befolkningen där? Vänliga och hjälpsamma?
Säkert att röra sig själv? (även kväll), med sunt förnuft såklart. :)
Är det generellt sett dyrt eller billigt? tänker på mat, shopping osv.
Finns det guidade turer att hänga med? låt säga om man vill ut i skogen och se sig om lite.
(Ska påpekas att jag aldrig går i skogen pga min brutala fobi för ormar, därav jag hellre åker till NZ än AU) :cool:

Men antar att det finns turer som tar en ut att se landskap osv, eventuellt helikopter sightseeing? vore ju nästan det ultimata så att säga.

Tipsa på, ni som varit där! Vad bör jag veta och tänka på gällande Nya Zeeland?

Hittills har jag väl hittat detta jag vill testa:
http://www.canyonswing.co.nz
Seriösa?

Har ni en bra hemsida med matnyttig information så tipsa gärna!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Har bara gjort nordön med busstur under 5 dagar. Spenderade några dagar i Auckland också som jag anser vara ett mindre Sydney typ. Kiwis (Nya Zeeländare) och Aussies är lätta att ha att göra med, ofta väldigt vänskapliga och hjälper oss stackars turister när vi behöver hjälp. Prisnivån är ungefär som hemma, förvänta dig inte att det ska vara billigt som i Asien, men inte heller dyrt som i Norge. Vissa saker är självklart billigare där nere än hemma och andra saker är dyrare. Köpa kläder och märken som är från regionen är väldigt mycket billigare än hemma i alla fall.

Tror den busstur jag tog runt nordön hette kiwi experience. Man åker en buss för ca 40 pers till olika ställen och bor på hostel. Mestadels folk i åldern 20-30 på dessa bussar. Missa inte Lake Taupo och hoppa fallskärm på Nordön, inte heller pulkaåkande på hjul nedför en cementerad bana på ett berg (lite utanför Roturura).

Vill du träffa andra ungdomar så är det säkraste tipset att hålla till på hostel och barer som backpackers går till. Brukar inte vara några problem att hitta nya "vänner".

Åker du till sydön har du ju ett av de större äventyrsmetropolerna i Queenstown. Franz Josef Glacier om det är av intresse och sen kan man ta en buss/båttur till Milford Sound som sägs vara vackert, en del älskar det andra tycker det är bortkastad tid. Googla lite på olika saker du vill göra så ska du se att du hittar en hel del i NZ. Är man väl på plats så finns det antingen "turistkontor" som kan hjälpa dig hitta resor eller så fixar man det från hotellet/hostel man bor på.
 
Har bara gjort nordön med busstur under 5 dagar. Spenderade några dagar i Auckland också som jag anser vara ett mindre Sydney typ. Kiwis (Nya Zeeländare) och Aussies är lätta att ha att göra med, ofta väldigt vänskapliga och hjälper oss stackars turister när vi behöver hjälp. Prisnivån är ungefär som hemma, förvänta dig inte att det ska vara billigt som i Asien, men inte heller dyrt som i Norge. Vissa saker är självklart billigare där nere än hemma och andra saker är dyrare. Köpa kläder och märken som är från regionen är väldigt mycket billigare än hemma i alla fall.

Tror den busstur jag tog runt nordön hette kiwi experience. Man åker en buss för ca 40 pers till olika ställen och bor på hostel. Mestadels folk i åldern 20-30 på dessa bussar. Missa inte Lake Taupo och hoppa fallskärm på Nordön, inte heller pulkaåkande på hjul nedför en cementerad bana på ett berg (lite utanför Roturura).

Vill du träffa andra ungdomar så är det säkraste tipset att hålla till på hostel och barer som backpackers går till. Brukar inte vara några problem att hitta nya "vänner".

Åker du till sydön har du ju ett av de större äventyrsmetropolerna i Queenstown. Franz Josef Glacier om det är av intresse och sen kan man ta en buss/båttur till Milford Sound som sägs vara vackert, en del älskar det andra tycker det är bortkastad tid. Googla lite på olika saker du vill göra så ska du se att du hittar en hel del i NZ. Är man väl på plats så finns det antingen "turistkontor" som kan hjälpa dig hitta resor eller så fixar man det från hotellet/hostel man bor på.

Tackar å vänligast för ditt svar.
Jo, turistkontor och hotellen kan ju alltid ordna men lika bra att höra med folk som varit där, då de kan rekommendera ställen som var toppen. (Hotellen brukar inte alltid vara opartiska, enligt min uppfattning). :cool:

Hostel och barer, jo.. är väl där man får "hänga".
Dock är jag väldigt självständig så det är väl inget krav, åker mest för att se och uppleva ställen!
Har alltid och kommer alltid bo på fina hotell när jag reser, är väl lite väl kinkig på den fronten men så är det.
Dock kan man ju alltid träffa på lite folk ute här och där.

Ska kolla upp det där med bussturer och så vidare, även om det inte behöver vara riktigt så långa som den du var på.
Annars, är det så fint som jag föreställer mig? med landskapen och så vidare? Google ljuger inte? :)

Ser fram emot att åka dit hur som helst och har gjort sedan länge.
 

Jacob

Medlem
Jag har varit på Nya Zeeland några gånger, ett ordentligt besök för några år sedan samt några kortare stopovers på väg till eller från öarna i regionen.

Jag tycker personligen inte att Auckland är så värst spännande, ganska liten stad som man gör på någon dag. Inget fel på stan, den har bara aldrig gjort något större intryck på mig.

Nyzeeländarna är dock mycket vänliga, hjälpsamma och allmänt avslappnade människor. Jag har flera gånger nämnt att Air New Zeeland är ett av mina absoluta favoritbolag och mycket beror just på personalen.

Åker man till Nya Zeeland ska man definitivt se mer än bara Auckland. Wellington längst ner på Nordön är mycket mysigt och även Christchurch på Sydön är värt ett besök, kallad "The Garden City" alternativt "Den mest brittiska staden utanför Storbritannien". Sedan finns det förstås oerhört mycket naturupplevelser som man når med bil eller buss. På Nordön finns även ett utflyktståg mellan Auckland och Wellington tvärsöver ön som tar en heldag enkel resa.

Det finns många organiserade turer runt Nya Zeeland där man åker runt i grupp några dagar. Vill du träffa andra resenärer som reser runt och få ett bra men billigt boende har YHA hostels runt hela landet med bra standard.
 
Jag har varit på Nya Zeeland några gånger, ett ordentligt besök för några år sedan samt några kortare stopovers på väg till eller från öarna i regionen.

Jag tycker personligen inte att Auckland är så värst spännande, ganska liten stad som man gör på någon dag. Inget fel på stan, den har bara aldrig gjort något större intryck på mig.

Nyzeeländarna är dock mycket vänliga, hjälpsamma och allmänt avslappnade människor. Jag har flera gånger nämnt att Air New Zeeland är ett av mina absoluta favoritbolag och mycket beror just på personalen.

Åker man till Nya Zeeland ska man definitivt se mer än bara Auckland. Wellington längst ner på Nordön är mycket mysigt och även Christchurch på Sydön är värt ett besök, kallad "The Garden City" alternativt "Den mest brittiska staden utanför Storbritannien". Sedan finns det förstås oerhört mycket naturupplevelser som man når med bil eller buss. På Nordön finns även ett utflyktståg mellan Auckland och Wellington tvärsöver ön som tar en heldag enkel resa.

Det finns många organiserade turer runt Nya Zeeland där man åker runt i grupp några dagar. Vill du träffa andra resenärer som reser runt och få ett bra men billigt boende har YHA hostels runt hela landet med bra standard.

Tackar!

"På Nordön finns även ett utflyktståg mellan Auckland och Wellington tvärsöver ön som tar en heldag enkel resa."
Intressant, du har inte namnet på företaget som kör denna resa?

Som sagt, jag tar mig gärna ut på turer för att se landskap osv, vill gärna få möjligheter att ta fina bilder.
Nu vet jag inte hur det är med hajar runt NZ, ex vithajs-safari i bur, finns det? eller är det Afrika/USA jag måste till för att testa på detta?

Kommer förmodligen bara stanna 4-5 dagar, kanske vara i AKL 2 dagar och sedan försöka göra utflykter 2 dagar.
Visst, lite tid för att se så mycket men lär nog inte bli sista gången jag åker dit. :)
 

Singapore

Medlem
Tackar!

"På Nordön finns även ett utflyktståg mellan Auckland och Wellington tvärsöver ön som tar en heldag enkel resa."
Intressant, du har inte namnet på företaget som kör denna resa?

Som sagt, jag tar mig gärna ut på turer för att se landskap osv, vill gärna få möjligheter att ta fina bilder.
Nu vet jag inte hur det är med hajar runt NZ, ex vithajs-safari i bur, finns det? eller är det Afrika/USA jag måste till för att testa på detta?

Kommer förmodligen bara stanna 4-5 dagar, kanske vara i AKL 2 dagar och sedan försöka göra utflykter 2 dagar.
Visst, lite tid för att se så mycket men lär nog inte bli sista gången jag åker dit. :)

Det finns b.la vithajar kring Nya Zeeland. På sydön ska det finnas cage diving. Hur det är med säsong för vithajar låter jag däremot vara osagt.
 
Det bästa med Auckland är direktflyget därifrån till Sydney.

Man hinner se mycket av AKL på några dagar om man utnyttjar tiden, staden är relativt liten och enkel att färdas i och genom. Kul stad att vara i under en kortare period, mindre kul att bo där, om man föredrar storstäder med lite drag.

Om du eftersöker lite naturupplevelser på nära håll från Auckland så ta färjorna ut till någon eller några närbelägna öar, te.x här: Waiheke Island weekend, Rangitoto Island Volcanic Tour, Waiheke Island Ferry, Auckalnd Harbour Cruise | Fullers - We'll take you there . Storslagna naturupplevelser finns det ju gott om annars runt om i NZ om man har lite tid.
 

Traveller

Medlem
Håller med Jacob... Auckland är inte så spännande men det finns dock riktigt trevliga barer och restauranger. Jag har rest runt båda öarna, från Auckland- norrut och sedan söderut med båt från Wellington till Södra ön. Den södra ön är fantastisk, dykningen är kanon, simma med Delfinerna (hundratals och verkligen kontakt på riktigt) var super, Black water raftig var skithäftigt = ett måste! Tre timmar på uppblåst innerslang genom grottor på fors med stjärnorna hängandes i taket ((glow worms)). Fantastiskt... Doubtful sound med hundratals vattenfall osv...
Bo billigt= YHA eller Hi Hostels. Dom är riktigt bra. Bli medlem hemma hos STF och åtnjut minst tio procent rabatt vart ni än bor. Det finns chans att hyra bil gratis på Nya Zealand. Många kör nämligen hyrbilarna i en riktning och flyger sedan tillbaka. Detta är ett stort problem vilket löses genom gratis uthyrning åt andra hållet.

För att se båda öarna och kunna se så man känner att man sett det mesta behövs behövs minst 3 veckor.

Ytterligare ett bra tips är att ni avslutar resan med några dagar på Cook Islands. Flyg från Auckland till Rarotonga (RAR) tar tre timmar och du passerar datumlinjen och blir en dag yngre :-. Ta in på Varas hostel och bo vid en lagun som är alldeles lugn, bara max två meter djup och långt där ute slår havet mot revet. ( Vara's (Muri, Cooköarna) - Vandrarhem recensioner - TripAdvisor ). Ni kommer älska denna plats.

Njut, de kommer bli en resa att minnas.
 
Last edited:
Toppen