Senaste nytt

Bonusresa hos Aegean - Ska det verkligen vara på detta vis?

Jonas C

Medlem
Försökte under dagen att komma i kontakt med A3 gällande bokning av poängresa. HOR var resmålet, över en helg i Mars nästa år. Dom till min stora förvåning när agenten ville debitera mig dubbelt för resan, som låg inom EU zonen.

Anledningen till detta var att de enda förbindelser som fanns innehöll två layovers, vilket agenten märkligt nog associerade med "stopovers". Hon menade att enbart ett stopover (flygbyte, layover, etc, etc) är tillåtet, och vill man ha flera så måste man betala för en ny poängresa. Jag försökte förklara till agenten att det faktiskt är viss skillnad mellan ett stopover och ett flygplansbyte, vilket hon dessvärre dock struntade helt i. Att enbart tillåta ETT flygplansbyte på poängresa låter absurt i mina öron.

Hur ligger det till egentligen? Kan jag möjligtvis haft otur med att ha hamnat hos en dålig agent, eller är A3 verkligen så pass strikta gällande routing?
 

Dr. Miles

Expert
Tyvärr så är det enligt deras regler.
De tillåter en "stopover" per bonusresa som är "upp till" 24 timmar. :eek:
 

twiggs

Medlem
Inte för att vara den som är den, men...

A3 ger bort *G-kort i praktiken och du förväntar dig att man ska vara lika liberal som US Airways när det gäller uttag av poäng? Man får vad man betalar för, ibland lite mer och ibland lite mindre.

Någon hake brukar det alltid vara på erbjudanden som är så bra att de knappt är sanna. Till dessa erbjudanden räknar jag faktiskt att få ett *G-kort i inte bara ett år, utan TRE år till. En resa till Kina ska enligt mina mått absolut inte kvalificera till ett guldkort!!
 
Nu tycker jag mig ana en viss negativ stämning på detta forum.
Sedan framgår det ingenstans att Jonas förväntar sig samma förmåner och regler som hos t ex. US Airways.

Visst är det generöst utav A3 att man uppnår *G efter en T/R till HKT i C som det blev för min egen del. Med SAS skulle jag få göra 2 sådana resor plus en till inom Europa för att komma upp i EBG och då bara ha den status i 1 år. Det är sant. Men det finns säkert en rimlig förklaring varför A3 väljer att vara så "generösa" med sitt bonusprogram och inget flygbolag, inkl. A3 väljer att göra detta i ren välgörenhet. Jag kan själv tänka mig att flertalet utav A3:s medlemmar är greker (jag kan ha fel). Men om jag inte kommit i kontakt med BC.se hade jag nog aldrig hört talat om A3, än mindre än deras möjlighet att på ett enkelt sätt komma upp i *G status. Ofast är det ju även så att man bara tjänar poäng med A3 på de dyrare bokningsklasserna, så är det på SAS. Så om man inte flyger i C till Thailand eller Kina får man nog lägga ner en del pengar för att komma upp i *G.

Jonas, Azorerna är jättefint. Har de ingen möjlighet att boka dig med TAP via Lissabon? Då har du bara ett byta och borde då slippa en större poängdebitering...:)
 

twiggs

Medlem
Min mening var absolut inte att sprida någon negativ stämning här på forumet!

Meningen med mitt inlägg var först och främst att visa på att det är något konstigt med Aegeans "lek" med guldkorten, precis som med den övriga grekiska ekonomipolitiken. Efter det kom min vilja att visa på det du också säger; att inget företag idkar välgörenhet och att man givetvis har någon hake eftersom man som konstaterat ger bort guldkort. Varför man gör det vet jag inte heller, men något mystiskt/märkligt är det i min mening. Min egen tanke är att övriga bolag inom *A rimligtvis bör reagera mot detta bortskänkande av guldkort, det devalverar ju hela övriga systemet.

Men som sagt: jag hade ingen vilja att vara negativ – även om det kanske uppfattades så. :)
 
Toppen