Senaste nytt

Bangkok-Hong Kong Thai First med B747 eller A380

khybner

Medlem
Hej,
Var en del år sedan jag åkte First med Thai.

Har nu val mellan BKK-HKG med A380 departure kl 0800 eller B747 med departure 16:00.

Ser ut att vara nya F på B747 (men vet att det säkert kan ändras).

Med A380-avgången hinner jag inte med (speciellt mycket) i loungen.

Ni som kan Thai-kärrorna och loungen i BKK i First vad tycker ni och varför?
 

ahh

Medlem
Åkte B747 från Bangkok till FRA för några veckor sen. Trevlig lounge med massage och mat, men efter 2-3 timmar var jag rätt nöjd. Semi-sviterna på B747 är helt OK. För egen del tycker jag dock fördelarna med A380 (ljudnivå osv) överväger semisvitfördelarna så jag hade valt A380 även om det innebär kortare tid i loungen.
 

Alf

Medlem
För mej ett självklart val och det är A380. Jag gillar inte "lådorna man sitter i på 747, gäller den version med nio stolar. Dock tycker jag att 747 är häftigare att åka med än A380.
 

palmen

Moderator
Jag hade valt det alternativ som passar bäst tidsmässigt. Loungen i Bangkok är inte jättespännande men 1h massage är aldrig fel.
 

dino_81

Medlem
Jag instämmer med @palmen om att välja det alternativ som passar bäst tidsmässigt.

För mig personligen väljer jag hellre en eftermiddagsavgång före en avgång på morgonen/förmiddagen. Detta då det i regel innebär mindre stress.

Har det senaste året haft förmånen att prova Thais första klass på aktuella flygplan, inklusive gamla och nya kabinen i nosen av 747.

Jag upplevde kabinen i A380 som rymligare och mer "luftig", trots att den har plats för 12 resenärer mot 9 resp. 10 i 747. Kanske är det för att A380 är bredare och att inredningen går i ljusare färger.

Det är något speciellt att sitta längst fram i en klassisk Jumbojet och då flygplanstypen är på utgående skulle jag välja 747 och den senare avgången om det är så att inte morgonavgången passar dig bättre!

Trevlig resa!

Bifogar ett par bilder:

IMG_4230.JPG

A380

IMG_4231.JPG

A380

IMG_4646.JPG

A380

IMG_9729.JPG

747 gamla kabinen

IMG_9773.JPG

747 gamla kabinen

IMG_0070.JPG

747 retrofit kabin

IMG_0077.JPG

Dom Pérignon

IMG_0138.JPG

747 retrofit kabin
 

Berrsus

Medlem
Jag har flugit flera sträckor med både 747 och A380. Akta dig för Thai 747 med gamla F då det är det sämsta alternativet. Instämmer med föregående post att sitta på rad 1 i 747 är speciellt. Däremot är rad 3 hemskt, mittensätena, då du är ganska nära båda dörrarna och toaletterna. Flyger du själv så är rad 1 på 747an en speciell upplevelse. Flyger ni två, skulle jag välja A380 alla dagar i veckan. Sett till hårdvara tycker jag nästan 747:an är bättre, då jag gillar tyget bättre än "skinnet".

Jag gillar loungen i Bangkok. Har du inte testat den så skulle jag ta den tidiga avgången bara för att få testa. Det finns inte mycket att se eller göra men det finns en ganska lång meny att testa sig igenom :) En annan faktor att fundera på är hur inställd du är på mr Don. klockan 8 på morgonen?
 

Glenn E

Medlem
Kom ihåg att flyget mellan Bangkok och Hong Kong är på mindre än 3 timmar.
Det skulle jag klara med Wizzair.:)
Tiden man vill åka måste vara helt avgörande här.
Jag gillar faktiskt 747 inte nödvändigtvis mer än 380 men ändå.
På första raden kan man ju se framåt pga flygkroppens utformning.
Thai F lounge i Bangkok gillar jag också plus massage så jag hade utan tvekan valt 747 klockan 16 framför 380 klockan 8.
 

jumbooze

Medlem
Håller med Glenn, avgångstiden är det som skulle styrt mitt val dvs ta den senare så man har tid med massage och lounge jag har testat båda kabinerna och skulle kanske säga att jag gillar A380 något mer men endast på en bkk-eu resa skulle jag bry mig, inom asien så är det inte tillräckligt stor skillnad.
 

Glenn E

Medlem
De gånger jag har flugit Thai 747 F har mittplatserna på rad 3 varit upptagna av Thailändare med anknytning till flygbolaget såg det ut som.
 
Toppen