Senaste nytt

Avios och TP för bonusresa?

doc

Medlem
Jag vet att man egentligen inte skall få Avios och TP för en bonusresa. Jag bokade en resa via BA:s kundcenter i Bremen, då jag var tvungen att boka ett leg ARN-LHR i Eurotraveller och resten i First. När jag sedan loggar in på bokningen i MMB så står det att jag får både TP och Avios för denna. I normala fall så brukar det stå 0 i rutorna. Jag har försökt leta bokningsklass via Amadeus Classic och det enda jag lyckas få fram är fare basis BAFM05 på samtliga sträckor. Finns det något sätt att få veta om jag verkligen får miles och TP för denna bokning? Om jag försöker med Amadeus Asia får jag fram bokningen, men när jag sedan väljer en person i bokningen får jag ett felmeddelande från webbservern.

Om jag förstår saken rätt skall bokningsklassen då vara B med fare basis BAFM05? Men denna skall enligt vad jag läst vara full fare economy.

Tacksam experthjälp från forumet.

bokning.png

tp.png
 
Last edited:

RonnieK

Medlem
Väcker denna tråd till liv igen :) Hur gick det, fick du TP och Avios @doc ? Fick du i så fall även behålla dessa?

Vi kom precis hem från en resa med BA och 2-4-1 som var bokad över telefon. Ser nu att det kommit in 40k Avioser, 560 TP och även de 4 flights som behövs för att förnya silver-status. Det stod även på MMB innan resan att dessa poäng skulle komma in men jag tänkte att det var säkert en bugg, men så var det tydligen inte...
 

nissefalk

Medlem
Väcker denna tråd till liv igen :) Hur gick det, fick du TP och Avios @doc ? Fick du i så fall även behålla dessa?

Vi kom precis hem från en resa med BA och 2-4-1 som var bokad över telefon. Ser nu att det kommit in 40k Avioser, 560 TP och även de 4 flights som behövs för att förnya silver-status. Det stod även på MMB innan resan att dessa poäng skulle komma in men jag tänkte att det var säkert en bugg, men så var det tydligen inte...

Jag har fått Avios och Tier Points för bonus resa vid några tillfällen och även TP för First Class när det var en uppgradering från Club World till First med Avios, aldrig blivit av med dessa Avios eller TPs.
 

doc

Medlem
Väcker denna tråd till liv igen :) Hur gick det, fick du TP och Avios @doc ? Fick du i så fall även behålla dessa?

Vi kom precis hem från en resa med BA och 2-4-1 som var bokad över telefon. Ser nu att det kommit in 40k Avioser, 560 TP och även de 4 flights som behövs för att förnya silver-status. Det stod även på MMB innan resan att dessa poäng skulle komma in men jag tänkte att det var säkert en bugg, men så var det tydligen inte...

Japp, jag fick behålla både avios och TP. De senaste gångerna har det tyvärr blivit rätt vid bokningarna. Men står det på MMB att man får TP och avios så får man det av någon anledning. Jag har aldrig klagat när det blivit fel.
 

RonnieK

Medlem
Japp, jag fick behålla både avios och TP. De senaste gångerna har det tyvärr blivit rätt vid bokningarna. Men står det på MMB att man får TP och avios så får man det av någon anledning. Jag har aldrig klagat när det blivit fel.
Låter grymt. Antalet Avioser är ju en ansenlig mängd som räcker till några businessclass-resor inom Asien så jag ska inte klaga!
 

kristerj

Medlem
Har hänt mig flera gånger, dessbättre. Vanligast vid ombokningar eller när jag betalt med Avios + pengar (utöver skatter och avgifter). Poängen har jag alltid fått behålla.
 

GillBates

Medlem
Jag har fått Avios och Tier Points för bonus resa vid några tillfällen och även TP för First Class när det var en uppgradering från Club World till First med Avios, aldrig blivit av med dessa Avios eller TPs.
Men får man inte alltid avioser och tp motsvarande den klass man uppgraderar till? Var det inte det som gjorde nettokostnaden för uppgraderingar på BA så pass bra?
 
Toppen