Senaste nytt

En helg i september- Los Angeles eller San Francisco

Har aldrig varit i någon av städerna. Tips på bra boenden gärna centralt.

Är lite mer nyfiken på San Fransisco med omnejd. Kika på fängelserna och broarna är något jag har kvar på min bucket lust. Har man bra recognition som HHD?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Berglund

Medlem
San Francisco är ofta väldigt dyrt att bo i. Det är en charmig stad och jag bor uteslutande själv längs med Market Street och då på den lägre delen, dvs lägre gatunummer, i vart fall lägre nummer än korsningen med Van Ness Avenue. Detta för att jag gillar vattnet, pirarna och hamnområdet med de givna turistfällorna Pier 39 och Fishermans's Wharf som återkommande destinationer. Har du aldrig varit i San Francisco förut är ett besök på den smått legendariska restaurangen "Bubba Gump Shrimp Company" närmast ett måste om man gillar skaldjur.

Restaurangen går i tema från Tom Hanks filmen från 1994, Forrest Gump, där han och en armékompis "Bubba" ska köpa en båt och börja fiska efter Vietnamkriget. Gillar man filmen och gillar man skaldjur, eller bara tycker att bra stämning på en restaurang är mysigt - då skall man - turistfälla till trots - gå hit i alla fall en gång!

Frukost på Mel's Drive-In, 801 Mission Street, är också en charmig och typiskt amerikansk upplevelse. Som hämtar ur en 50-tals drive in. Familjeägt och väldigt gammeldags fast med snabb och korrekt service. Ett mycket trevligt inslag!

Från flygplatsen SFO tar du enklast och billigast "the BART train" in till centrala San Francisco. Tur och returresa kostar $7.95 om jag minns rätt. Man köper biljett fördelaktigast på internet, lång tid i förväg, eller så får man tänka sig att stå 5-15 minuter i kö vid maskinerna, som tar kreditkort, precis vid BART stationen. Man kan INTE köpa biljett av damerna i luckan, de är väldigt tydliga med att de bara är där för information. Tåget in tar inte mer än cirka 20 minuter medan taxi kostar runt $40 och lätt fastnar i trafikstockning på vägen in.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Skulle välja San Francisco, allt är mer nära där och man kanal gå runt eller cykla. I Los Angeles är allt mer utspritt och du behöver åka bil var dumt en ska om du inte bor på enda stället dubbel tänkt besöka.

San Francisco är tyvärr inte billigt när det gäller boende såg titta upp det innan du bokar. Boende i LA är billigare men ändå inte direkt billigt.
 
Trevligt! Jag tror jag kikat lite i samma områden tidigare. Lustigt jänkarna verkar köra likadana turistfällor på Hawaii. Gick förbi den för några dagar sedan men var aldrig inne. Kanske får ge SFO ett försök.
 

Attachments

  • IMG_0485.JPG
    IMG_0485.JPG
    81,8 KB · Visningar: 220
Palmen jo jag har ju fått den bilden när man hört bekanta berätta om de två städerna. Så det lutar ju helt klart åt SFO. Får kolla på lite boenden och suga på karamellen.
 

Maja

Medlem
San Francisco är en fantastiskt stad och september bjuder oftast på bra väder. Biljetter till Alcatraz bör förbokas för att säkra en plats.

Beroende på om det bara verkligen är en helg så skippar du detta, men annars om du hyr bil en dag så rekommenderar jag varmt en tur över Golden Gate-bron och vidare till Muir Woods där du kan se en hel del gigantiska redwoodträd. Mäktigt!

Gällande hotell så har vi bott på Parc55 och som HHD fick vi frukost i matsalen. En bättre kontinental frukost med färsk frukt, lax, smörgåspålägg (vilket är väldigt ovanligt!), olika bröd och yoghurt etc. Fick även koden direkt till premium WiFi vid incheckning och rum på högre våningsplan. I övrigt ingen särskild rumsuppgradering, men vi var å andra sidan där i slutet på juni och jag reste med maken och dottern och vi hade bokat ett rum med två sängar.

Att köpa ett dagspass så man kan åka spårvagnen hur mycket man vill är också en häftig grej. Det fungerar även bra som transportmedel, även om det kan ta lite tid ibland vid vissa knuthållplatser att komma med.

Trevlig resa!
 

Alf

Medlem
Lätt val, San Fransisco är överlägset mycket trevligare och lättare att ta sig runt i. Los Angeles är jättestort och ganska tråkigt.

Det brukar gå att köpa biljetter till Alcatraz på de större hotellen. Jag har fått tag på biljetter samma dag och det var under tiden filmen om Alcatraz med Sean Conery hade premiär.

Men en helg är alldeles för lite för att göra San Fransisco. Det finns mycket trevliga områden i närheten såsom Napa Valley och Monterey området.
 

taxvalp

Medlem
Lätt val, San Fransisco är överlägset mycket trevligare och lättare att ta sig runt i. Los Angeles är jättestort och ganska tråkigt.

Det brukar gå att köpa biljetter till Alcatraz på de större hotellen. Jag har fått tag på biljetter samma dag och det var under tiden filmen om Alcatraz med Sean Conery hade premiär.

...som hade premiär 1996 ;)

Numera verkar det inte gå att köpa på hotellen, enligt rapporter på nätet. Boka online i god tid, verkar vara det stående tipset. I övrigt håller jag med om dina tips!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
...som hade premiär 1996 ;)

Numera verkar det inte gå att köpa på hotellen, enligt rapporter på nätet. Boka online i god tid, verkar vara det stående tipset. I övrigt håller jag med om dina tips!

Där ser man vad tiden går och mycket förändras. Då blir det att boka på nätet för de som vill dit. Det är i varje fall en mycket trevlig utflykt dit så man skall inte missa besöket.
 
Toppen