Senaste nytt

ID kontroll hos Norwegian

Kom precis tillbaka från Helsingfors där jag flög hem med Norwegian. Blev förvånad över att de inte hade någon ID kontroll vid ombordstigningen??!! Inte heller vid incheckningen ombads jag visa ID kort.

Fler som råkat ut för detta?
 

Mauricio

Medlem
Jag har inte visat ID eller pass på mina senaste 20 flygningar med SAS/Norwegian. Det tillhör ovanligheten att man kontrollerar. Reser du utanför EU så är det andra bullar :)
 

Palazzi

Medlem
Bara flugit DY 2ggr, så kan inte svara specifikt där.... På SAS visar jag ID ungefär 1/4 flygningar inom Europa.
 

nilsson

Medlem
Det är ju passunion mellan Sverige och Finland (och Danmark och Norge) så det är väl som det skall vara.
 

fly4fun

Medlem
Det är ju passunion mellan Sverige och Finland (och Danmark och Norge) så det är väl som det skall vara.

11 mars 2008 infördes nya EU regler som enbart kräver kontroll av boardingkort, och ej ID-handling (EU-förordningen 300/2008), så det är upp till flygbolaget om man vill kolla. Gäller för hela EU och har inget med nordiska passunien att göra.
 

fly4fun

Medlem
Det finns 3 typer av regler/kontroller för flygresor inom EU och många blandar ofta ihop dessa.

1) EU/Schengen-regler - Man kan i teoring resa helt fritt inom EU/Schengen. Gränskontroller är borta. Ingen ID handling krävs. I praktiken kan en ID handling vara bra för att visa att man är EU medborgare, om man mot förmodan åker på en kontroll.

2) Flygsäkerhetes-regler - Enligt EU-förordningen 300/2008 så behövs ingen ID-handling för att resa med flyg, enbart ett boardingkort. I praktiken kan en ID handling vara bra, eftersom inte alla flygplatser i Europa följer denna lag.

3) Flygbolagens-regler - Enligt lag behöver inte flygbolag inte kolla identitet. Men för att kontrollera att samma person som köpt biljetten verkligen kliver ombord kontrollerar de flesta bolag identiet. Här kan flygbolagen dessutom komma på helt egna regler för vilka ID-handlingar man godkänner. Så om ett flygbolag vill djävlas så kan man kräva pass. I 99% av fallen godkänns dock ett nationellt ID-kort och inom norden brukar det fungera bra med vilket ID-kort som helst. SAS/Norwegian verkar ha satt upp som policy att ej kontrollera identitet alls.

Åker man på en ID-kontroll så kan man ganska enkelt avgöra vem det är som kollar.
- Får man gå genom en traditionell passkontroll så är det gränspolisen som kontrollerar.
- Får man visa ID i samband med att man visar boardingkortet i security, så är det en flygplats som bryter mot EU-förordningen 300/2008.
- Får man visa ID i samband med boarding så är det flygbolaget som kontrollerar identitet stämmer mot biljetten.

På vissa små flygplatser (1-2 gater) slå man ibland ihop punkt 2 och 3, så att man kollar identitet i security, och sedan skippar identitetskontroll vid boarding.
 

JonW

Medlem
Det är nog lite mer komplicerat än så, flygbolagen har tydligen även ett visst ansvar för att icke EU-medborgare har giltligt visum när de reser inom Schengen.
Jag har en vän som är icke EU (visumpliktigt land), men bosatt i Holland och ofta besöker Sverige,
Av vissa skäl har hon inte permanent visum till Holland, utan får tillfälliga sådana, och ibland har hon inget när hon vill resa med kort varsel.
Hon har upptäckt att man då ofta frågar efter visum när hon checkar in bagage, men ofta inte när hon endast reser med handbagage.
KLM frågar dock alltid efter ID o visum t o m vid gaten, medan Norwegian och SAS inte kollar ett skit.
 

Agö

Medlem
Ingen check vid gate på CPH igår på DY3660. Däremot lämnade jag fram pass vid bagagelämning, noterade dock inte om personalen tog notis om detta.
 
Toppen