Senaste nytt

När "fri" uppgradering är inte uppskattad

Dr. Miles

Expert
Jag berättade denna historia för andra BC.se medlemmar som deltog resan till Farnborogh.

En gång hyrde jag en bil i Japan.
Jag bokade min bil via Hertz för att i den tiden var Hertz bmi Diamond Club partner och jag skulle tjäna 1.500 miles per bilhyra.
Men eftersom Hertz(eller andra internationella hyrbilfirmor) inte har några hyrbilstation i Japan, bokades min bil via Toyota Rent a Car.
Jag bokade minsta bilklass(Mini car) som var tillgänglig.

När jag kom till Matsuyama flygplats(MYJ) gick jag till Toyota Rent a Car kontor och fick jag höra av hyrbilfirmans personal att de har uppgraderat min bil till Toyota CROWN MAJESTA för att Hertz skickat någon notis till Toyota Rent a Car. I notiset uppmanade Hertz att uppgradera min bil för att jag är guldmedlem hos Hertz.
Aha, tyckte jag. Men det var början av mer utgifter efteråt...

Daihatsu Mira(Mini car)Toyota CROWN MAJESTA
260px-2006_Daihatsu_Mira-Custom_01.jpg

(Foto från Wikipedia)
260px-2006_Toyota_Crown-Majesta_01.jpg

(Foto från Wikipedia)

I Japan måste man betala vägavgift på motorvägar och det är olika priser mellan bilstorlek. Mini car(upp till 660 cc motor) är ett kategori, vanlig bil är ett annat kategori. Taxan för vanlig bil är dyrare än Mini car. Här fick jag betala mer.

Vid olika parkeringplatser i Japan är det så att det finns olika platser och prisnivå beroende på bilstorlek. Här fick jag betala mer.

Denna Toyota CROWN MAJESTA var ingen dålig bil och det var skönt att köra. Men det var mycket mer bensintorstigare än minicar:n.
Det gick genomsnitt 12-13 km/liter bensin med CROWN MAJESTA och minicars bensinförbrukning ligger ca 25-30 km/liter. (I Japan räknar man andra hållet. Inte per mil.) Alltså dubbelt så mycket. Betala ännu mer...

Under denna resa fick jag säkert betala minst 10.000 JPY mer för "fri" uppgradering.

Tack Hertz för er omtanke.:eek:
 

sunkan

Medlem
Det är inte alltid gratis är gott :)

Själv har jag också fått en ovälkommen uppgradering på Hertz! Det var när jag skulle flytta till Stockholm från Göteborg förra året. Jag hade då hyrt en skåpbil på Hertz vid Centralstationen i Göteborg. Eftersom jag ännu inte fått min lägenhet i Stockholm var jag tvungen att magasinera mina prylar hos Shurgard Vanadis. Dessa förråd ligger i en källare med begränsad fri höjd och jag hade därför noga valt bilmodell som skulle ta sig in i garaget! När killen på Hertz glatt meddelade att jag fått en större bil hoppade jag därför inte jämfota av glädje! Jag hade ingen större lust att kånka mitt möblemang ner i garaget för hand.

Han lyckades dock hitta en mer lämplig skåpbil på Landvetter och gav mig det stora skåpet så jag kunde åka ut och byta till det mindre där. Det hela slutade väl för min del även om det tog lite extra tid att åka till Landvetter och hämta bilen istället!

/Christian
 
Toppen