Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

Caspian

Medlem
57 år, vd på ett bolag (management konsult). I snitt 120 - 150 flighter per år sedan 1985. EBG sedan mitten av 90-talet, G* på THAI under drygt 10 år men inte längre (p.g.a. den försämrade servicenivån och de höga biljettpriserna, för att inet tala om skatten på "bonusbiljetter") och sedan 3 år tillbaka G* på Qatar Airways.

Reser nästan uteslutande på Star Alliance och Qatar Airways numera.
 

Malu

Medlem
Såg lite möjligheter att status-matcha. Om man gör det, förlorar man den statusen man hade då? Dvs om jag matchar mitt FBS mot OW, förlorar jag då FBS?

Nejdå, du behåller tidigare status. Jag har själv statusmatchat i flera steg och har nu plånboken full med kort...
Har även gjort matchning mot två hotellprogram, vilket också kan vara ett bra tips!
 

David

Medlem
Man, 32 år, bor temporärt (senaste 3,5 åren) i Chongqing, Kina men är ursprungligen från Göteborg. Jag jobbar på ett globalt företag inom flera branscher som affärsområdeschef hos ett av våra JV inom bilinteriör som riktar sig mot en Svensk/Kinesisk biltillverkare.

Ca 120-140 resdagar om året numera, varav 70 till Europa (inkl 5 veckor i Sverige på sommaren).
Reser om möjligt med Star Alliance; SK till Europa, CA inom Kina men sen brukar det bli CX via HKG när jag skall till Sydostasien - och hos dem fungerar Air China Phoenix Miles-kortet som är mitt primära Star Alliance-program. Gjorde dock detta strategibeslut först förra året och åkte innan dess några turer Finnair t/r Kina men insåg att jag skulle behöva samla EU och inrikesflighter på samma kort för att nå någonstans - är nu CA*G.

Har under åren i Kina bott hos ett flertal hotellkedjor och fastnat för Marriott (hotellutbud i olika prisklasser, jämn hög kvalitet på service, bra bonusprogram med poäng och status som ger fria uppgraderingar vid varje incheckning) - där bor jag också numera heltid och i den mån det går vid resor.

Hyr aldrig bil i Asien. Det brukar bli en spridning på hemmaplan och i Tyskland/Belgien dit jag åker i tjänsten eftersom det är så sällan.
 

D.K

Ny medlem
Man,31 år, Jobbar på en oljerigg i Nordsjön. Bor i Sthlm och flyger främst till Stavanger och Bergen omkring 15 gånger per år T/R. Har alltid flugit med SAS men dom senaste månaderna har jag tvingats flyga med Skyways, vilket suger nåt fruktansvärt. Skyways hyr in nåt rumänskt bolag (carpatair? stavning?), så nu kommer jag väl aldrig upp i EBG :(

Privat flyger jag minst 2 långflygningar per år, brukar bli 1 till USA och 1 till Asien och 2-3 weekend resor i Europa.

Förövrigt en riktigt rolig sida :)
 

J.A

Ny medlem
30-årig man, bor i Saltsjöbaden, nyss blivit affärsområdeschef.
Kommer ha 1-3 flygresor inrikes per månad, ett par till Norden och 3-7 privata weekends och långresor per år. Börjar redan dö hotelldöden på jobbresorna...

Kollar detta forum flera gånger dagligen och lär mig så sakteligen hur ni tänker och gör :)
Tack för alla tips på min tråd: http://www.businessclass.se/allmaent/966-caseoevning-optimering-resor-2011-2012-a.html
 
Last edited:

SK9269

Medlem
Det är inte så många branscher som kan erbjuda sina anställda Business class på affärsresor...

Exakt! Själv jobbar jag som IT Specialist på IBM och hos oss är det alltid hård kostnadskontroll som gäller och det innebär att businessklass är ett exception som ska undvikas. Med tanke på att resekostnader är en så stor utgiftspost med så många som vi är som reser på IBM så är det inte heller så konstigt. Själv har jag omkring 170 resdagar per år mellan Malmö och Stockholm som det är nu och reser då alltid med SAS (där businessklass bara är det samma som ombokningsbar biljett) eftersom de trots lite strul ibland är väldigt bra på att hålla tiderna och inte håller på med dumheter som att man ska betala extra för incheckat bagage och andra liknande dumheter som "lågpris"-bolagen sysslar med.

De resor jag gör privat, omkring 10-30 nätter per år, är oftast med charter. Det är kul att kunna plocka ihop hotell och flyg själv (vilket bl.a. Ticket erbjuder, fast deras webbplats är kass) men det är trots allt en stor fördel när flyg och hotell köps av samma bolag så att det omfattas av paketreselagen och därmed det avbokningsskydd som betalkortet inkluderar och speciellt när resandet måste klämmas in på de semesterveckor man har istället för att kunna göras mer flexibelt som man skulle kunna göra om man var pensionär redan :)
 

JacobGBG

Medlem
Det är inte så många branscher som kan erbjuda sina anställda Business class på affärsresor...

Detta var i referens till Olje/gasbranschen som jag jobbar i. Dock så är det strikt billigaste möjliga biljett som gäller för vår del vilket de facto alltid mynnar ut i ekonomiklass biljett. Jag tror det är endast vår VD som flyger C/J och då bara long haul.

De som kan kosta på sig business class via jobbet brukar allt som oftast vara Management konsulter och jurister/advokatbyråer som lägger kostnaden på sina klienter.
 

henrik l

Medlem
Det är inte så många branscher som kan erbjuda sina anställda Business class på affärsresor...

Kan även vara intressant att jämföra samma "bransch" mellan länder. Jobbar själv som som lärare och forskare i högskolevärlden och här ges inte utrymme för några extravaganser. Har dock träffat kollegor från England när jag suttit i business, som konstaterade att dom inte blivit uppgraderade utan det är business som gäller om man är docent eller professor och flyger long haul. Misstänker dock att det varierar där mellan universiteten. Sägas ska också att de har risigare lokaler i England än Sverige. Men jag skulle gärna byta med dem...

Vid vissa norska högskolor kan man använda extrapengar som man dragit in (läs sålt kurser dj-ä dyrt till managementkonsulterna m fl:)) till att flyga business på long haul.
 

Berndt S.

Medlem
Ung man, har inte börjat jobba än utan pluggar Ekonomi i Stockholm.
Jag brukar flyga minst 4-5 t/r varje år, då oftast i semestersyfte. Flygbolagen brukar variera, i året har jag flygit med Delta, AirFrance, Kullaflyg och åker i übermorgen med Austrian till Wien!

Jag har ett EuroBonus Basic, flyger inte tillräckligt mycket med Star Alliance.
 
Toppen