Senaste nytt

Restaurangtips i Paris och London

NyfikenGrau

Medlem
Ok det kanske "löser sig" så då ;)

Knepigt, tipsen man hittar/läser om har en tendens att inte ligga intill RER B..

Om vi säger så här, om man jämför RER B-stationerna Gare du Nord, Chatelet-Les Halles, St Michel Notre Dame, Luxembourg, Port-Royal, Denfert-Rochereau, från vilken station är det lättast att hitta ett flertal okej till bra restauranger max 10-15 minuters promenad bort? Måste inte ha stjärna, det räcker med att den är avgjort bättre än något på CDG vilket torde vara ganska lätt krav att uppfylla.
 

Agö

Medlem
Skippa Gare du Nord. De tre mittenstationerna ger många bra ställen. Tar du St Michel Notre Dame har du ju tillgång till hela Quartier Latin/Saint-Germain. Tar t.ex. 20 minuter max att gå till suveräna Joël Robuchon. Vill du käka kött hittar du en av många Relais de l'entrecote ännu närmare.
 

NyfikenGrau

Medlem
Mycket nyttig info, stort tack!

Om man skulle hamna i tidsnöd, har du någon uppfattning om hur snabbt en taxi/uber kan ta sig ut från innerstan till CDG typ 21-22 på kvällen? Är i Frankrike ganska ofta, men risig på just Paris..
 

Agö

Medlem
Mycket nyttig info, stort tack!

Om man skulle hamna i tidsnöd, har du någon uppfattning om hur snabbt en taxi/uber kan ta sig ut från innerstan till CDG typ 21-22 på kvällen? Är i Frankrike ganska ofta, men risig på just Paris..
Trafikmässigt sett är det väldigt stökiga kvarter tycker jag. När du väl är på ringen är det OK. Jag skulle räkna med uppåt en timme.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok, det låter som att det är säkrare att hålla sig till RER även på tillbakavägen, är väl 40-45 minuter i dessa fall och troligen pålitligare tidsmässigt.

Spontant känns ju avresa 23:30 ganska safe när man bara har security och utresepasskontroll, men saker och ting har ju en tendens att gå snett när de inte får göra det. Känns som ett krav att planera för att vara vid security absolut senast 22:00.
 

Homer

Medlem
Tänkte fråga experterna om det finns någon lämplig restaurang för lång CDG-layover på kvällen som man kan nå med rimlig möda?

Tisdag 2/1 2018, ankomst CDG 2F 16:35 (så inom Schengen, bara rätt ut), avgång CDG 2E 23:30 (Sydafrika). Incheckade med Air France, bara lätt handbagage.

Tänker något vid eller nära RER B, helst inga byten. Realistiskt är väl att ha tid för restaurangen i sig 18-20, så tyvärr lite tidigare än fransmännen normalt äter (troligen brasseri då väl?).

Konkret tanke: Terminus Nord mit emot Gare du Nord? Kan även tänka mig RER-stationer längre ner på linjen, som Chatelet, St Michel Notre Dame, Luxembourg.
Eller rentav något på/nära flygplatsen i Roissy, men det tvivlar jag på finns?
Tack!


Om du inte tycker det är skitkul att åka med RER så har du den här
i Aulnay-sous-Bois 4 stop från flygplatsen med RER B
1 Michelinstjärna Accueil
(jag har inte alls testat den, men övervägde att göra det för ett tag sedan eftersom den ligger nära CDG)
 

NyfikenGrau

Medlem
Om du inte tycker det är skitkul att åka med RER så har du den här
i Aulnay-sous-Bois 4 stop från flygplatsen med RER B
1 Michelinstjärna Accueil
(jag har inte alls testat den, men övervägde att göra det för ett tag sedan eftersom den ligger nära CDG)

Oj, detta ser riktigt intressant ut! Tackar, måste undersökas närmare.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack Robert :)
Skiftande recensioner på Tripadvisor dock (inte för att man ska lita alltför mycket på det, men men..)

Det ser ut att vara en ganska rejäl gångväg till stället i Aulnay-sous-bois från RER, 21-22 min enligt google betyder ofta 25-30. Klart man kan ta uber hela vägen annars iofs.

Håller för närvarande på att undersöka restauranger i själva Roissy. Exempelvis

Madame est servie, Roissy-en-France - Restaurant Reviews, Phone Number & Photos - TripAdvisor

Frågan är om man kan hoppa på en hotelltransferbuss för att ta sig till byn Roissy snabbast/enklast, antingen bara hoppa på eller helt enkelt betala för vanlig transport?
Dock kanske man lika gärna kan köra på centrala Paris som Roissy, då väldigt många ställen inte öppnar förrän 19-tiden. Man får väl ta seden dit man kommer och ta en aperitif först! Fast startar man måltiden 19 inne i Paris, är det f-n bäst att serveringen går som smort för efter 20-tiden kommer jag börja stirra på klockan..

Kollade själva CDG först, finns ett relativt nytt ställe som heter I love Paris by Guy Martin på 2E, men det lockar inte riktigt...orkar bara inte hänga på flygplatsen i 7 timmar, därtill utan lounge. Skulle till och med hellre ta nån vanlig kedjerestaurang (typ Courtepaille) i/kring shoppingcentret Aeroville om inget annat funkar.

Mycket funderingar, jäklar så hungrig man blir hela tiden, inte van att kolla så mycket restauranger :D
 
Toppen