Senaste nytt

Vilket kreditkort har bäst reseförsäkring/avbeställningsskydd?

sunkan

Medlem
Hej,

Jag undrar lite över de olika reseförsäkringarna som ingår när man betalar sina resor med ett kredit- eller betalkort. Jag är precis i färd med att boka en resa till Palau med en resebyrå. Eftersom resan inte kommer äga rum förrän november 2013 så finns det en hel hög osäkerhetsfaktorer. Jag skulle därför behöva ett avbeställningsskydd på resan. Flygbiljetterna kommer inte bokas förrän om ca 1 halvår så det gäller i första hand övriga kostnader för resan (det är en liveaboard dykresa).

Resebyrån erbjuder ett avbeställningsskydd som kostar 6% av resans kostnad. Det skulle innebära en kostnad på ca 1400 SEK i det här fallet. Resebyrån tar inte Amex så det är inget alternativ.

Jag har spanat runt bland de kreditkort jag har idag. BA-Visa, EB MasterCard, SJ Mastercard har alla avbeställningsskydd vid sjukdom med varierande ersättningar. Jag är dock ute efter ett avbokningsskydd som går att nyttja oavsett anledning till avbokningen. Jag har försökt läsa och tolka villkoren för Eurocard Platinum och tycker att det ser ut som det borde funka. Är det någon som har erfarenhet av det? Då ingår Priority Pass men det ger ju tyvärr inga poäng någonstans...

Alternativt så får jag köpa avbeställningsskyddet av resebyrån och betala med ett kort som ger poäng!

Vad har ni för erfarenheter och kunskaper i frågan?

Mvh

Christian

Edit: Nu har jag läst Eurocards villkor lite noggrannare och det är verkar som att även där behövs läkarintyg eller liknande vid avbokning.
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Handelsbankens Platinum är känt för att ha marknadens bästa villkor när det gäller försäkringar. Bland annat kan du avstå från att betala självriskreducering vid bilhyra och sjukförsäkringen anses i topp. Känner dock inte till avbeställningsskyddet i detalj.
 

Rustscheff

Medlem
Jag kan verkligen rekommendera Palau! Underbart vackert, fantastisk dykning, trevliga hotell, få turister och så kan Du därefter säga "Jag har varit i Babelthuap"! Har du en firma eller reser i tjästen finns en ypperlig reseförsäkring via IF som ÄVEN fungerar upp till 10 dagar i privatresor. Tag kontakt med dem och se. Kostar 1400 per person och år. Be arbetsgivaren eller dra det mot dina egna kostnader.
 

Alx

Medlem
Amex Centurion vill jag nog påstå har en oslagbart bra reseförsäkring. Jag behöver aldrig tjafsa eller ens krångla med så värst många "bevis" på skador. De har alltid ersatt alla mina claims, dessutom väldigt snabbt. Huruvida jag har betalt resan med kortet eller ej spelar ingen som helst roll. Försäkringen gäller ALLTID. :D

Jag har för mig (inte helt säker) att även Amex Platinums reseförsäkring gäller även om man inte har betalt resan med kortet. Men hur den försäkringen ser ut och vad den täcker vet jag inte.

Ett annat alternativ kan ju vara att kolla upp vad som täcks om du utökar din hemförsäkring med dess mest omfattande reseförsäkring. Det brukar vara en väldigt låg avgift och gäller dessutom alla årets resor, till skillnad från separata reseförsäkringar via resebyrån.
 

seat56f

Medlem
Om det är så att du är ute efter en kortförsäkring som betalar ut pengar om du avbokar "utan anledning" (anledning = sjukdom, olycka, dödsfall i familjen el likn) så tror jag du knappast hittar en sådan nånstans - det skulle vara alldeles för dyrt. Vilka kostnader är det du skulle vilja kunna försäkra? Är det bara dykresan så borde du väl kunna göra upp med dykfirman att få avboka fram till iaf 6 månader innan hyfsat billigt?
 

sunkan

Medlem
Om det är så att du är ute efter en kortförsäkring som betalar ut pengar om du avbokar "utan anledning" (anledning = sjukdom, olycka, dödsfall i familjen el likn) så tror jag du knappast hittar en sådan nånstans - det skulle vara alldeles för dyrt. Vilka kostnader är det du skulle vilja kunna försäkra? Är det bara dykresan så borde du väl kunna göra upp med dykfirman att få avboka fram till iaf 6 månader innan hyfsat billigt?

Det är lite det jag misstänkte! Resebyrån erbjuder en avbokningsavgift på 6% av resans pris+anmälningsavgiften (3 000:) exkl flygbiljetterna. När flygbiljetterna ska bokas kommer jag antagligen ha bättre koll på hur nästa höst ser ut tidsmässigt samt att jag kan välja att boka biljetter som är avbokningsbara. I det här fallet är det värt en kostnad på ca 4 500 SEK för att inte riskera att betala 23 000 SEK för en resa jag inte kan åka på!

Jag jobbar via eget företag men jag har inte kollat upp försäkringarna jag har där (Länsförsäkringar) än.

Det är ju i övrigt även intressant att titta på de olika ersättningsnivåerna på kreditkorten i de fall de försäkringarna gäller. I det här fallet så kommer resans totalpris troligtvis landa runt 40'-50' SEK. Eurobonus MC ersätter upp till 15 000 SEK/person (genom Trygg Hansa), BA Visa ersätter upp till 30 000 SEK (via Folksam), Amex Eurobonus Elite upp till 50 000 SEK (via ACE som enligt andras erfarenheter inte verkar helt enkla att hantera...). Eftersom Amex i det här fallet inte är aktuellt så kommer inget av mina kort kunna täcka upp hela kostnaden för resan även vid sjukdom eller annan godkänd anledning.

Mvh

Christian
 

Dr. Miles

Expert
Jag antar att du måste boka din researrangemang(dykning etc) via din resebyrå, men om det går att ordna på en vanlig resebyrå kan jag rekommendera Ticket.

De erbjuder Ticket Garanti som är avbeställningsförsäkring och fungerar utan speciell anledining.

Maximal trygghet med Ticket Garanti

Med Ticket Garanti kan du boka av resan utan anledning och få pengarna tillbaka! Maximal trygghet hos Ticket – vi tänker på dig.

Resans pris inkl. skatterDu betalarSjälvrisk vid avbokning
1 - 2 000:-195:-195:-
2 001 - 5 000325:-325:-
5 001 - 8 000:-425:-425:-
8 001 - 16 000:-595:-595:-
16 001 - 25 000:-695:-695:-
 
Toppen