Senaste nytt

Favorit plan

Detta kanske är en lite "fjantig" grej att diskutera, men det kommer ofta up när man pratar med folk ang flygning: Vet du skillnaden på flygplanen du åker med, och vilket är ditt favorit?

För mig personligen är jag kanske inte så opartisk då jag är pilot på Boeing 747.
Men har alltid upskattat att åka som passagerare på flyga Airbus 340-5/6

Vore intressant att höra vad ni tycker.
 

Fredrik

Medlem
Det är kanske inte planet som sådant men i SAS konfiguration har Boeing 737-600 ett par platser med suveränt benutrymme vid nödutgångarna för att fönsterplatserna på raden innan saknas. De platserna brukar jag se till att boka om jag kan.

Det är också trevligt att sitta långt fram i en MD-80.
 

Roger J

Medlem
Det är också trevligt att sitta långt fram i en MD-80.

I princip är det väl viktigast med vilken inredning/stolar ett visst flygbolag använder, men håller med om MD80/MD90 på short haul om man sitter långt fram. Tyst och allmänt skön känsla (bra tryck vid take off).
 
Detta kanske är en lite "fjantig" grej att diskutera, men det kommer ofta up när man pratar med folk ang flygning: Vet du skillnaden på flygplanen du åker med, och vilket är ditt favorit?

För mig personligen är jag kanske inte så opartisk då jag är pilot på Boeing 747.
Men har alltid upskattat att åka som passagerare på flyga Airbus 340-5/6
Vore intressant att höra vad ni tycker.

747 är bäst, behöver inte tillägga så mycket.
Gillar annars MD80 serien , alltid lika kul att flyga med dem även om det inte blir alltför ofta nuförtiden.

Hur mycket behöver jag slanta för en sväng i jumpseat? :cool:
Då hade man kunnat pricka av en "dröm" på listan i alla fall.
Synd att dessa idioter förstörde nästan all möjlighet till jumpseat-flygning från och med 2001. :(
 
Last edited:

Singapore

Medlem
Har alltid gillat B747-400 och Concorde. När jag var liten grabb och fick intresset för flygplan så var 747 speciell för mig redan på den tiden. Kommer ihåg att jag suktade efter att få åka med en och när vi skulle flyga mellan ARN-KUL med MH så skulle en av mina smärre drömmar gå i uppfyllelse. Dock lade MH ner den linjen och startade code share med KLM till AMS och jag kommer ihåg att det första jag gjorde var att gå in och kolla vilken flygplanstyp MH hade på AMS-KUL, viket visade sig vara 747 även där.

Angående Concorde så har jag givetvis aldrig åkt den, men jag behöver väl knappast motivera varför den var en av favoriterna.
 

Dr. Miles

Expert
Hur mycket behöver jag slanta för en sväng i jumpseat? :cool:
Då hade man kunnat pricka av en "dröm" på listan i alla fall.
Synd att dessa idioter förstörde nästan all möjlighet till jumpseat-flygning från och med 2001. :(

Om du är duktig att ta foto och blir riktig känd inom flygfoto, finns det kanske större chans att bli insläppt till cockpiten. :)

T ex flygfotograf Sam Chui har varit inne i cockpit även under flygning.
 

Singapore

Medlem
Borde det inte vara lägligt med en poll i den här tråden? Så kan man motivera valet i kommentarsfältet.
 

Bamsefar

Medlem
Eftersom det inte verkar finnas några vettiga begränsningar:

Om jag skall transportera mig mellan punkt A och punkt B:
2012 Airbus ACJ319 London, United Kingdom - JamesList.com

Om jag spakar själv (och fick tag i ett exemplar, och lite hjälp - jag har vana från något annat liten jet...):
F-14_-_Tomcat.jpg
 
Last edited:
Toppen