Senaste nytt

Air France och KLM ökar antalet flighter till Skandinavien och Finland

Från KLMs pressmeddelande:

Flygbolagskoncernen Air France och KLM kommer under hösten och vintern 2017 markant öka sin närvaro i Norden. Fokus ligger på att utöka antalet avgångar och kapacitet från de nordiska länderna till de för Air France och KLM stora knutpunkterna Amsterdam och Paris.

Flygbolagen KLM och Air France kommer att kunna erbjuda totalt 133 avgångar per vecka från Sverige till Amsterdam. I Sverige flyger KLM från Arlanda, Landvetter och Linköping. I Danmark planeras för totalt 154 avgångar per vecka, från flygplatserna Aalborg, Billund och Köpenhamn.

I Norge ökar Air France kapaciteten genom att från och med vintern 2017 mellan Oslo och Paris (Charles de Gaulle) flyga med de större Airbusplanen. I Finland utökar KLM med en extra avgång och erbjuder därmed 4 dagliga flyg till Amsterdam.

Air France och KLM växlar upp i Norden - KLM Royal Dutch Airlines

Den totala kapacitetsökningen är dock bara 10 % i Norden, så jag är inte riktigt med på hur de räknar.

Och i telegrammet från TT som gick ut i tidningarna står det så här:
Totalt ökar de två flygbolagen, som båda ingår i flygbolagsalliansen Airlines for Europe, sin kapacitet i Norden med drygt tio procent.
KLM och Air France satsar stort i Sverige - HD

Den alliansen har jag aldrig hört talas om tidigare... Knappast någon allians som är riktad mot passagerarna antar jag? Ser mer ut som om någon lobbyorganisation
 

Homer

Medlem
Och i telegrammet från TT som gick ut i tidningarna står det så här:
Totalt ökar de två flygbolagen, som båda ingår i flygbolagsalliansen Airlines for Europe, sin kapacitet i Norden med drygt tio procent.
KLM och Air France satsar stort i Sverige - HD

Den alliansen har jag aldrig hört talas om tidigare... Knappast någon allians som är riktad mot passagerarna antar jag? Ser mer ut som om någon lobbyorganisation

tja har du inte lärt dig att svensk media inte går att lita på
di lyckas få det till att de öppnar nya linjer
KLM och Air France satsar öppnar nya linjer i Sverige
 

olo

Medlem
Intressant. Jag tolkar det som på Oslo, som har varit en Hop!-destination, blir det riktig AF. Det innebär att de byter från E190 till A318. Det innebär ~20 stolar per flight, beroende på var gardinen hamnar. I övrigt ser jag inte var ändringarna är, blir det blir turer eller bara större plan?

Ex. för GOT-AMS så verkar de ha bytt en E175-flighten till E190 och en 738 till 737.

Nyheten förvånade mig inte om man tittar på Swedavias "Route opportunities" i huvudet.
Kod:
Ur top 10 "Underserved routes" för Landvetter:

Destination    Transferpassagerare  Direktpassagerare
3. Paris         18 335                   30 594
4. Amsterdam     14 420                   56 854
Kod:
Ur top 10 "Underserved routes" för Arlanda:

Destination    Transferpassagerare  Direktpassagerare
5. Paris         20 675                   219 631
 

johansch

Medlem
För övrigt: Juli månad måste vara som julafton för PR-byråer. Bara en massa ovanligt inkompetenta vikarier. Corren presenterade det hela på framsidan, med en stor bild på en KLM-jet och rubikerna:

"Mer luft under vingarna - KLM ökar avgångarna
Linköping: Nu väntas 133 avresor till den populära huvudstaden."

Jaha, vi får 17 dagliga avgångar till AMS? Det vore ju... eh, unikt.
 
För övrigt: Juli månad måste vara som julafton för PR-byråer. Bara en massa ovanligt inkompetenta vikarier. Corren presenterade det hela på framsidan, med en stor bild på en KLM-jet och rubikerna:

"Mer luft under vingarna - KLM ökar avgångarna
Linköping: Nu väntas 133 avresor till den populära huvudstaden."

Jaha, vi får 17 dagliga avgångar till AMS? Det vore ju... eh, unikt.
133 avgångar i veckan till Amsterdam frän förutom Linköping även Göteborg och Stockholm låter fortfarande mycket, det innebär 19 avgångar per dag. Jag är inte med på hur de räknar. Kör de tre från Linköping så betyder det att Göteborg och Stockholm tillsammans ska ha 16 avgångar per dag. Antar att de på något sett även räknar med icke direktflighter eller så? Just nu har Göteborg och Stockholm vardera fem avgångar per vardag på vardagarna. Sas har två dagliga från Stockholm och ingen från Göteborg. Norwegian har 1,25 per vardag från Stockholm och ingen från Göteborg. Det ger totalt 13,25 som då ska ökas till 19,25 per vardag från Göteborg och Stockholm tillsammans. Det låter mycket.
 

mha321

Medlem
133 avgångar i veckan till Amsterdam frän förutom Linköping även Göteborg och Stockholm låter fortfarande mycket, det innebär 19 avgångar per dag. Jag är inte med på hur de räknar. Kör de tre från Linköping så betyder det att Göteborg och Stockholm tillsammans ska ha 16 avgångar per dag. Antar att de på något sett även räknar med icke direktflighter eller så? Just nu har Göteborg och Stockholm vardera fem avgångar per vardag på vardagarna. Sas har två dagliga från Stockholm och ingen från Göteborg. Norwegian har 1,25 per vardag från Stockholm och ingen från Göteborg. Det ger totalt 13,25 som då ska ökas till 19,25 per vardag från Göteborg och Stockholm tillsammans. Det låter mycket.
De pratar ju om både AF och kö i början och AF flyger ju inte direkt på Ams. Kan det bara så att siffrorna avser både Amsterdam och Paris men att de glömt få med det i löptexten?
 

olo

Medlem
De pratar ju om både AF och kö i början och AF flyger ju inte direkt på Ams. Kan det bara så att siffrorna avser både Amsterdam och Paris men att de glömt få med det i löptexten?
Går det fyra dagliga ARN-CDG med AF? För i så fall går det ihop.
Om det går från Linköping 3, Göteborg 5 och Stockholm 5 till Amsterdam, så blir det 91. Då saknas det 6*7, och med två dagliga Göteborg - Paris, så skulle fyra dagliga Stockholm - Paris, ger 133 Air France KLM flighter från Sverige.
 

mha321

Medlem
Går det fyra dagliga ARN-CDG med AF? För i så fall går det ihop.
Om det går från Linköping 3, Göteborg 5 och Stockholm 5 till Amsterdam, så blir det 91. Då saknas det 6*7, och med två dagliga Göteborg - Paris, så skulle fyra dagliga Stockholm - Paris, ger 133 Air France KLM flighter från Sverige.
De verkar ha 3. Close enough att det kanske beror på när? Jag kollade bara random datum i Aug.
 

olo

Medlem
De verkar ha 3. Close enough att det kanske beror på när? Jag kollade bara random datum i Aug.
Verkar vara så även i november, så ingen ökning där. Då saknar vi 7 avgångar.
Om man räknar in Göteborg - Lyon som flygs av Hop!, så är det bara 5 kvar.
 
Toppen