Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

palmen

Moderator
Gällande omskolning. En fördel med Airbus är just att det krävs ~8 dagar för att gå på A350 från A330 och mellan A330 och A340 är det ingen skillnad.
Jämför med Boeing där det krävs >5 veckor att byta modell.
Det är mycket lättare att röra sig mellan narrowbody till widebody på Airbus, än mellan olika widebody hos Boeing.

(Länkar inte källa men utvecklar det gärna på en BC-träff, om intresse finns. Det är ju trots allt en ryktestråd... ;) )
Ryktet säger att du kommer till Monks imorgon och håller ett föredrag ;-)
 
Hmm, kan det ha varit det? Fick för mig 2-3 år sedan men time flies.

Men det där blev väl aldrig av?

Sannolikheten lär väl inte ha ökat nu. Flera amerikanska bolag har flugit till många brittiska städer med 757 men nu drar men ner på det. Genom att ha en 757 har man länge kunnat behålla smala linjer istället för att bara flyga till hubbarna men amerikanska bolagen verkar ha allt mer problem att få lönsamhet. Att Göteborg då skulle lyckas få en direktlinje till USA känns väldigt osannolikt.

Ja, de ska klara det. SK kör ju SK939 till LAX med 330E.
Dock är väl 330 ganska viktbegränsad på den sträckan tror jag? Med andra ord, den tar sig dit utan problem men om man vill få med sig frakt blir det svårare. Det ska vara det som är främsta anledningen för SAS att ha 340, dom drar mer soppa men tar mycket mer frakt och det lönar sig tydligen, säger ryktet åtminstone ;)
 

varva77

Medlem
SAS diskussion om planbrist gäller inte long haul plan. Framgick inte i den länkade men på andra ställen är mer info och det gäller utfasningen av 737er, främst -600 som ställer till det.
 
Det måste väl vara möjligt att konvertera en del av ordern. 4 330neos + 4 A350? Vissa linjer fyller man nog upp en A350 på allt som oftast..

I SAS analysmaterial (PPT presentationen) finns en sida om flygplansflottan med nuvarande fördelning. På samma sida har man också en rubrik med "New orders" och där hittar man 8 stycken A330E/A350 samt 26 st A320neo.

Detta kan man ju tolka som om det faktiskt ännu inte är helt bestämt om det blir A330E eller A350, eller en blandning.

Under till står det visserligen att 3 st A350 ska levereras under FY20 och 5 st under FY21.

Som vanligt, klart som korvspad, men jag tycker nog att det verkar sannolikt att det mycket väl kan bli någon eller några A330E till i flottan.

Källa: http://www.sasgroup.net/en/wp-conte...3/interim-report-q1-2017-analyst-material.pdf
 
Jag slog precis på tv:n här i Shanghai och kom mitt in i ICS engelska nyhetssändning. Jag hörde slutet på ett inslag om China Southern Airlines. Jag uppfattade det som att det var handelsstopp på börsen idag med den här aktien. Om jag uppfattade det hela rätt så spekuleras det i att American Airlines är på väg att köpa upp dem.
 

Agö

Medlem

Palazzi

Medlem
En tolkningsfråga, men jag uppfattar ett citat av Air Serbia som om man slutar med dedikerade business-säten:
"After conducting an extensive review of our five-year business plan, we have taken the decision to consolidate our network by focusing on our European routes. As part of this, we will be increasing the seat density on our Airbus A319 and A320 aircraft with seats which are better-suited for our shorter flights"

Om jag har fel innebär det isf att man har en himla densitet på ekonomi för att kunna behålla de svulstiga sätena i business.

Tråkigt iom att man är det sista bolag som erbjuder detta :/
 

Theant

Ny medlem
Hörde av en kompis som jobbar på SAS att dom ska börja flyga till Seoul nu i december och att dom ska leasa en A330 från Lufthansa.
Hoppas det stämmer.
 
Toppen