Vore kanske bättre att enbart ha siten på engelska om det nu är så förbenat svårt att hålla den samstämmig mellan språkversionerna...
Jag minns i början av 00-talet att SAS inte hade någon hemsida för sina egna nationella språk (inget av dem alltså!). Eller om det var så att det fanns ytterst begränsat med information på skandinaviska språk. Dessutom skulle man inte använda SAS.se (för det gick inte) utan Scandinavian.net var det som gällde.
Sedan insåg man att man folkligare än man trott och införde först och främst en norsk egen sida (som gick under namnet SAS Braathens) någon gång runt 2004. Svensk och norsk sida följde hastigt efter. Man rev ner gardinen i början av Scandinavian Direct-konceptet samtidigt som man ville vara "i tiden" med viltchips ackompanjerat med (hör och häpna!) terayakisås. På fredagarna serverade man mat från olika länder. Konceptet varade inte länge, vilket säger en del.
Man har samtidigt gått från mindre än 90 platser i Boeing 737-600 till mer än 120. På Boeing 737-800 gick man från 132 platser till 179 som blev 186. Första versionen av Dash 8 Q400 hade 54 platser. Vissa av flygtyperna fanns i tre olika konfigurationer: "inrikes", "inom Skandinavien" och "inom Europa". Eftersom utformningen av galley, toaletter och liknande var olika på flygplanen så var det (om jag förstått det rätt) olika type ratings för kabinbesättningen. Man beställde i stort sett varenda flygplan som gick att beställa, fast med enormt kostsamma "SAS-anpassningar" — inte ska våra värdinnor behöva ha normala vagnar, det ska vara "SAS-standard" som innebär 2,5 centimeter högre vagnar. Speciella och rent sagt konstiga varianter på allting. Till råga på allt så köpte man upp Braathens i Norge vilket innebar att man fick en mängd olika speciallösningar efter att man inte kunnat hitta någon standardiserad layout – Boeing 737-700 med SAS cockpit och SAS galley, Boeing 737-700 med Braathens cockpit och Braathens galley, Boeing 737-700 med Braathens cockpit och SAS galley... Variationerna var enorma helt ut sagt. Det roligaste var att någon flygvärdinna inför en fullbokad Boeing 737-800 upptäcker att man fått en Boeing 737-800 i utrikeskonfiguration till gaten. Med 132 platser ombord. Jag vet inte om det är så jag vill minnas det eller om det verkligen var så, men någon av värdinnorna var inte certifierad på just den konfigurationen vilket var ännu mer problem.
Senaste tiden har jag märkt i annonseringen ombord att det det fiiina "Ess-A-Ess" och "Scandinavian Airlines" har strukits och ersatts av "Sass" på båda språken.
Economy tar mer och mer utrymme på planen varje dag som går. Vad kommer härnäst? Första högra raden Business och första vänstra raden Economy Extra. Givetvis utan gardin eftersom SAS version av gardinen inte når så långt fram. Y och C har dessutom en toalett framför näsan eftersom man velat bygga bagageförvaring och galley där 99,9 % av alla andra flygbolag har toaletten.
Vad vill jag ha sagt med allt detta?
SAS är dessvärre ett flygbolag som inte är förankrat i verkligheten. Ingen skulle bli mer glad än jag om man en dag gick med vinst, men den chansen är dessvärre minimal om man inte rekonstruerar flygbolaget totalt. Detta gäller allt ifrån SAS IT, som början av inlägget var tänkt att handla om, till SAS syn på sina kunder. Har man inte koll på vilka bokningsklasser som är giltiga för uppgradering, ja då vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. Hur svårt ska det vara att få just det rätt?
Riv pyramiderna? Ja visst, men minst 25 år för sent, Janne Carlzon och company!