Senaste nytt

Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Lufthansa hade idag 12 avgångar
Swiss hade 4
Austrian hade 4
Brussels hade 0

SAS hade 8

Så med 20 avgångar känns det som om Lufthansa-gruppen skulle kunna motivera en egen lounge snarare än att låta sina kunder uppleva det elände som nuvarande lounge är. Även SAS med sina 8 flyg känns ju som en bra spelare i synnerhet då de inte har så många fler flyg från Paris men där har en egen lounge (vilket väl även Lufthansa har)
Väl talat. Spot on analys.
 

fcx

Medlem
Lufthansa hade idag 12 avgångar
Swiss hade 4
Austrian hade 4
Brussels hade 0

SAS hade 8

Så med 20 avgångar känns det som om Lufthansa-gruppen skulle kunna motivera en egen lounge snarare än att låta sina kunder uppleva det elände som nuvarande lounge är. Även SAS med sina 8 flyg känns ju som en bra spelare i synnerhet då de inte har så många fler flyg från Paris men där har en egen lounge (vilket väl även Lufthansa har)

Räknar man in återstående Starbolag så är det ytterligare 23 avgångar idag, så totalt 51 avgångar på ett dygn utan en egen lounge. Fyra av dessa är dessutom United interkontinentalt, och jag anar att non-Schengenloungen är precis lika usel.
 

AABack2ARN

Medlem
Mmm. 40 Schengen-flyg (och troligen en inte helt obetydlig andel affärsresenärer) torde ju verkligen ge Star Alliance en möjlighet att driva en egen lounge. Det är verkligen synd att inte allianserna gör mer av sitt samarbete. Borde ju finnas samma möjligheter i Spanien även om jag antar att antalet lesiure-resenärer skrämmer lite.
 

Joakim

Medlem
Räknar man in återstående Starbolag så är det ytterligare 23 avgångar idag, så totalt 51 avgångar på ett dygn utan en egen lounge. Fyra av dessa är dessutom United interkontinentalt, och jag anar att non-Schengenloungen är precis lika usel.

Jag har i och för sig bara haft ett besök i vardera schengen resp non-schengen loungerna men jag vill minnas att non-schengen var betydligt bättre än schengen. Däremot är bägge ljusår efter KLMs lounger.
 

Akt

Medlem
Amsterdam är ett av specialfallen. Loungen finns kvar och man har access (åtminstone för tillfället), men det står inget på SAS hemsida om det. En kvalificerad gissning är väl att det var lång uppsägningstid på loungeavtalet.

Okej, får se om man får komma in när jag åker. Lär inte ha så mycket tid att spendera där nästa gång.

Fast loungen på AMS via SAS kan man vara utan den va inte ens bra. Har du inget Priority kort eller liknande?

Nepp, inget Priority Pass. Flyger inte så ofta och när jag flyger är det oftast med tillgång till lounge ändå så värdet av ett sådant blir lågt. Även om loungen är rätt kass i form av utbud (gäller ju även sas vanliga business lounger med för den delen) använder jag loungen mer för att få en skön sittplats i en lugnare miljö den tiden jag spenderar på flygplatsen.

Handlar mer om att värdet av en Plus biljett försvinner ju mer och mer om loungen försvinner. Och skall man boka ekonomi kan man lika gärna boka Norwegian egentligen, de har ju iaf finare plan.
 

Jonas C

Medlem
Fast det är ju den loungen som gäller även med priority pass? Lite märkligt att inget Starbolag öppnat lounge på Amsterdam med tanke på det stora antalet avgångar.
Från vad jag har hört så är ligger problemet i de höga hyrorna på Schiphols flygplats, samt svårigheten att hitta en ledig lokal.
 
Toppen