Senaste nytt

Stolar på Thai Airways Boeing 747

campaigner

Medlem
Hej, ny medlem - kul sajt!
Har precis bokat resa i business class med Thai från Köpenhamn till Melbourne i oktober. Jobbets resebyrå bokade plats 02A på första benet (CPH-BKK) som flygs med B747, och samma på vägen tillbaka. När jag kollar på Thais hemsida såväl som andra sajter (t.ex. seatplan.com) så framgår det att rad 2 är förstaklass, och business börjar på rad 11 eller liknande. Enligt översiktskartorna har ju Thai förstaklass i "nosen" på 747:an, medan de har business bakom det och på övervåningen. Jag undrar hur detta kan hänga ihop med min plats, 02A? Håller Thai på och ändrar konfigurationen i sina 747 till t.ex. Lufthansas konfig, med business i "nosen", men inte uppdaterat översiktskartorna? Någon som vet?
 

Skillsen

Medlem
Hej,

Thai har ingen första klass på sträckan CPH-BKK, Business är i fronten och Premium Economy (gamla business) bakom samt på övre däck.

Mvh
 

campaigner

Medlem
Tack för svaren! Men då stämmer inte verkligheten med den info som finns på nätet, inklusive Thais egen hemsida. Dels ska sträckan trafikeras av 747-400 enligt den info jag hittar (jag flög den dessutom själv i Economy för ett och ett halvt år sedan, och då var det -400), och dels kallar de klasserna första och business, inte business och premium economy, på sina översiktsbilder.

Bilden med de blåa sammetssätena såg ju inte för rolig ut...
 

niksal

Medlem
Då det är aktuellt och rubriken ger utrymme för det så undrar jag hurdant säte samt service jag kan vänta mig på en TG 747 SIN-BKK i C upper deck? Och gjorde jag dumt som valde upper deck istället för nos?
 

Magino

Medlem
Då det är aktuellt och rubriken ger utrymme för det så undrar jag hurdant säte samt service jag kan vänta mig på en TG 747 SIN-BKK i C upper deck? Och gjorde jag dumt som valde upper deck istället för nos?

Tror inte TG erbjuder First på BKK-SIN men när de använder sig utav en 747 på den sträckan tror jag de brukar spärra av första klass sektionen för alla passagerare. Det är endast om det är helt fullt fullt i business som de öppnar upp nosen. Inte helt 100 på detta, men någon lär väl rätta mig om jag har fel. Hur servicen är har jag noll koll på, endast gjort den sträckan med SQ och då fick man en tre rätters och drink service. Vilka stolar du får är även det svårt att säg då TG brukar ofta byta ut sina plan i sista minuten, kan vara allt från de "nya" stolar eller äldre.
 

Senator

Moderator
Hej,

Några punkter…. CPH/ARN till BKK används som sagt tidigare i tråden, äldre B747 flygplan som inte är uppdaterat med Thai senaste IFE eller stolar. Det stämmer att den gamla First kabinen säljs som business, samt gamla business kabinen säljs som Econ +

Jag har flugit sträckan SIN-BKK med Thai. Normalt, säljer man enbart Econ och Business på sträckan. Det kan ha ändras. Vissa avgångar trafikeras av A340-600 eller B747-400 med 3-klass konfigurering. När jag åkte senast, var det på en A340-600. Då bokade jag en plats i First kabinen med min bror. Det gick att sitta där, men man fick Business servering. Min bror var överlycklig på resan kan man säga. :cool: Så jag gissar att man kan få en First stol på vissa avgångar.
 
2013-03-27: OBS - detta är gammal information nedan, gäller inte längre!!

Det finns fyra typer av 747 inom Thai flottan:

Boeing 747-300
Thai code 7431, booking designation 743
18 seat First Class

Boeing 747-400 old
Thai code 7441, booking designation 744
18 seat First Class

Boeing 747-400 intermediate
Thai code 7442, booking designation 747
14 seat First Class

Boeing 747-400 new
Thai code 7443, booking designation 744
10 seat First Class

Seatmaps:
Thaiairways - Aircraft Seatmaps

Thai uppgraderar många 7441 till 7443 standard men CPH/ARN använder fortfarande 7442 pga dåliga intäkter i C/F.
 

campaigner

Medlem
Tack, det var en väldigt överskådlig förklaring. Synd att de inte satsar lite mer på Norden, men om de har dåliga intäkter så kan man kanske inte klandra dem. Mitt alternativ var att flyga med Emirates från MUC i stället vilket säkert hade kunnat vara en trevlig upplevelse, men det passade bättre med mitt privata resschema att flyga från CPH, och Emirates är ju inte heller med i Star Alliance, så inga poäng... och jag tror inte jag kommer ha någon direkt nytta av att börja samla poäng på Skywards.
 

Senator

Moderator
Thai uppgraderar många 7441 till 7443 standard men CPH/ARN använder fortfarande 7442 pga dåliga intäkter i C/F.

Det verkar jo som:
SK fyller A340-300 från CPH med 56 stolar
TG fyller B777-300ER från OSL med 30 stolar

Sen kan jo AY skicka 2 plan ner per dag från HEL...

Därmed blir 18 stolar lite... Men, kanske man satsar på 320+ stolar i econ. B777-200ER har bara 260 stolar.

BKK med connections borde ha underlag för flera än 18 C/J pax från ARN
 
Toppen