Senaste nytt

Pushback som står i vägen vid gate

tomten

Medlem
ec86ec7a992047cc9191d4104302af71.jpg


Såhär ser det tyvärr ut för mig.

Bifogar den här i tråden då copyright säger:

"© 2007
Civil Aviation Authority
All rights reserved. Copies of this publication may be reproduced for personal use, or for use
within a company or organisation, but may not otherwise be reproduced for publication.
To use or reference CAA publications for any other purpose, for example within training material
for students, please contact the CAA at the address below for formal agreement.
ISBN
-13 978 0 11790 844 4
First issued January 1997
Issue 2,
May 2007"

Jag ser det klart som personal use i ett forum för flygintresserade.
 

Attachments

  • CAP637 Visual Aids Handbook.pdf
    {memory} MB · Visningar: 1 163

bankb

Medlem
Bifogar den här i tråden då copyright säger:

" 2007
Civil Aviation Authority
All rights reserved. Copies of this publication may be reproduced for personal use, or for use
within a company or organisation, but may not otherwise be reproduced for publication.
To use or reference CAA publications for any other purpose, for example within training material
for students, please contact the CAA at the address below for formal agreement.
ISBN
-13 978 0 11790 844 4
First issued January 1997
Issue 2,
May 2007"

Jag ser det klart som personal use i ett forum för flygintresserade.

Tusen tack!
 

Airbuspilot

Medlem
Det gör vi, men det är betydligt mer komplicerat än så.


Men det betyder inte i sig att vi har direkt ansvar för allting som rör sig på ytorna.

På sidan 26 finns en bild som visar ett parkerat flygplan och vad olika markeringar betyder

På en sida av vita linjerna råder kontroll av flygledare där vi är ansvariga för att förhindra kollisioner mellan flygplan och hinder. På andra sidan linjerna är området okontrollerat av oss, och det går generellt ut på att fordon lämnar fri väg åt flygplan.

En parkeringsplats befinner sig på rampområdet, utanför flygledningens kontroll.


Väl ute på en taxiväg så sker rörelser under tillstånd av flygledningen och vi tar då ansvar för att separera flygplan från varandra och från hinder och fordon.
 

Airbuspilot

Medlem
Hej crazy voyager.

Med all respekt såklart.
Ansvaret för att förhindra kollision både i luften och på marken åligger alltid befälhavaren ombord på luftfartyget.
Oavsett instruktioner från en flygledare, så är det befälhavarens personliga ansvar att tillse att flygningen från block off till block on, genomförs på ett säkert sätt. Vet att ert ansvar är att koordinera flygningar på ett säkert sätt, men i slutänden är det befälhavaren ombord som är personligen ansvarig för säkerheten ombord. Du har givetvis rätt om kontrollområden, rörelseområden etc.

Rörande topic, jag tror att pushback traktorn gått sönder och står utanför röda markeringarna. Då skall man inte taxa in med risk för säkerheten.
En sådan traktor flyttar man inte på i första taget även om den är av modernare typ. De äldre som väger runt 20 ton flyttar man absolut inte på om de av någon anledning stoppat pga något haveri.

Befälhavaren på Thai gjorde helt rätt i mitt tycke, han valde att behålla alla ombord och vänta. Oangelägenhenheter för många med connections, javisst, men safety first.
Thaicoordinator som TS såg har helt andra intressen vilket är förståeligt, att spara pengar åt företaget.

Mvh
 
Hej crazy voyager.

Med all respekt såklart.
Ansvaret för att förhindra kollision både i luften och på marken åligger alltid befälhavaren ombord på luftfartyget.
Oavsett instruktioner från en flygledare, så är det befälhavarens personliga ansvar att tillse att flygningen från block off till block on, genomförs på ett säkert sätt. Vet att ert ansvar är att koordinera flygningar på ett säkert sätt, men i slutänden är det befälhavaren ombord som är personligen ansvarig för säkerheten ombord. Du har givetvis rätt om kontrollområden, rörelseområden etc.

Rörande topic, jag tror att pushback traktorn gått sönder och står utanför röda markeringarna. Då skall man inte taxa in med risk för säkerheten.
En sådan traktor flyttar man inte på i första taget även om den är av modernare typ. De äldre som väger runt 20 ton flyttar man absolut inte på om de av någon anledning stoppat pga något haveri.

Befälhavaren på Thai gjorde helt rätt i mitt tycke, han valde att behålla alla ombord och vänta. Oangelägenhenheter för många med connections, javisst, men safety first.
Thaicoordinator som TS såg har helt andra intressen vilket är förståeligt, att spara pengar åt företaget.

Mvh

Det här är på detaljnivå betydligt mer komplicerat, framförallt jurudiskt. Men i väldigt grundläggande form är det ungefär så här det funkar.

:)
 

Airbuspilot

Medlem
Precis, som jag skrev, med all respekt
Ville belysa varför pax fick vänta vilket antagligen berodde på ett bra beslut av kapten på Thai.
Jag vet liksom du vet, att vi alla gör fel ibland. Denna gång blev det rätt tycker jag även om det
drabbade många pax negativt.
Flygledare var alltid mina kompisar i världen (utom i Kina) och utan er vore det katastrof, så igen - med all respekt.

Mvh
 

Brandten

Medlem
Kanske har fel men ibland tycker jag såna här historier låter väldigt byråkratiska.

Kan inte CPH's long haul tidtabeller i huvudet men fanns det verkligen inte en enda ledig gate som kunde hantera en 777'a på hela flygplatsen? Lasta av pax + bagage så dessa inte blir försenade, frigöra platsen vid den lånade gaten och lösa problemet för att sedan försena returen?
 

Airbuspilot

Medlem
C29 i CPH och 777 står redan där, inlåst. Det är omöjligt att taxa runt från via D gaterna med den.
Att pushtraktorn står kvar är märkligt, det måste någon vetat om länge. Skiftbyte som ställer till det i
CPH är inte något nytt. Varför står den där när man vet att en 777 skall parkera?
Mycket märkligt.
Har inte oftast varit i CPH men gånger jag varit där har det varit problem.

Mvh
 

Attachments

  • IMG_2503.PNG
    IMG_2503.PNG
    469,3 KB · Visningar: 206

bankb

Medlem
Verkligen intressant att höra detaljer från både flygledare och pilot. Tack för bra inlägg.

Slutligen så blev vi tillbaka knuffade en bit och körde sen in på C37.

Vet dock inte om dom parkerade om den till C29 inför avgång sen eller körde den från C37.
 
Toppen