Senaste nytt

Vart var du när Eyjafjallajökull lamslog flygtrafiken 2010?

JensE

Medlem
Själv var jag i Cannes för att provköra en båt jag var spekulant på.
Satt med den svenska generalagenten för varvet på La Croisette för en lunch den 15:e April då jag fick ett sms om vulkanutbrottet.
Trodde aldrig att det skulle få en sådan stor påverkan för mig så blev inte direkt orolig.

När jag sedan kom till hotellet och slog på CNN så förstod jag hur problematiskt det skulle visa sig att bli.
Ringde Swiss för att försöka komma på ett tidigare plan hem men det var helt omöjligt då jag reste på restriktiv business saver samt fullbokat på de tidigare avgångarna.

Försökte kolla med TGV för tågbiljetter norrut men det var sjuka telefonköer, så beslutar mig att gå till stationen i Cannes för att försöka få tag på biljetter.
Vid stationen är det kaos och någon i kön berättar att det pågår en strejk på TGV!
Så inser att det är ingen idé att jag ens försöker. Köper en ToR till Monte Carlo (det var inte full strejk men gick endast ett fåtal tåg per dag).
När jag kliver ut på perrongen så är det smockfullt och ett tåg till Geneve rullar in. Tåget stannar och dörrarna öppnas, folk faller ut handlöst då de var packade som sardiner.
Förstår att tåg är att bara glömma efter den lilla utflykten.

Ny plan. Köpa en begagnad skitbil som håller åtminstående till Stockholm.
Märkte ganska fort att jag var på fel geografiskt ort för att köpa ett vrak :)

Så jag drar till Hertz och kollar om de har några bilar. Fransmannen bara garvar åt mig så jag vänder.
Går tillbaka till hotellet och kollar om det är möjligt att förlänga min vistelse.
Of course Sir, but the price will not be the same säger tjejen bakom disken med ett stort leende.
Jag frågar om hon har några tips på hyrbilsfirmor. Hon berättar att dom har samarbete med Europcar och erbjuder att ringa dom för att kolla.
Efter 5 minuter återkommer hon och säger att det finns en bil men dom vill ha 2500 Euro för 2 dagar one-way till Stockholm. (enligt deras prislista online så hade det gått på ca 10k sek)

Svindyrt ockerpris men känner att jag måste ta det då ingen visste hur länge vulkanutbrottet skulle lamslå flygtrafiken.
Tur i oturen träffar jag på en äldre svensk man vid biluthyrningen som också ska till Stockholm och han hade inte lyckats att få tag på en bil.
Då jag hade en bil förbokad så erbjöd jag honom att följa med för halva hyran vilket han accepterade med glädje.
Han var så glad att han pröjsade för all soppa, tullar, mat, färja etc för hela vägen hem :)

När jag till slut anländer till Arlanda för att lämna bilen så är det så knökfullt att jag inte ens kommer igenom grindarna till dropoff.
Dumpar bilen och tar transferbussen till T5.
Kollar på den stora tavlan och alla flighter utan en var inställda och det var till Reykjavik som det stod boarding på :D

Dum och okunnig som man var så försökte jag inte få ersättning från försäkringsbolag eller flygbolag.
Är även idag osäker på om jag kunde kräva något. Misstänkte att det skulle bli svårt då Swiss inte är ett EU bolag så det föll helt enkelt genom stolarna.

Har ni också några skräckhistorier runt detta kaos?
 

Jonas C

Medlem
Själv var jag inbokad på City Airlines premiärflygning VST-GOT, som tyvärr blev inställd på grund av askmolnet. Returresan från Göteborg var på SJ X2000. Lyckligtvis nog fick jag tillbaka hela biljettpriset från City Airline, och SJ var snälla nog att även de betala tillbaka min biljett. Detta främst för att någon annan som behövde platsen mer skulle få möjlighet att utnyttja den, samt att SJ kunde sälja den till ett högre pris. Allt som allt, en win-win situation för både mig och SJ. Tråkigt nog för City Airline, så lades VST-GOT rutten ner bara någon vecka efter askmolnet.
 
Var hos tjejen i umeå. Skulle ner till Entebbe för possitioning.. Skulle åka UME-ARN-AMS-EBB. Men blev att få skjuts till sundsvall, sedan X2000 till malmö. Tåget över bron, för att sedan ta ett annat tåg till Berlin.

Från Berlin med tåg ner till Rom. Från Rom till Cagliari med färja. Sedan från Cagliari till Tunis med båt. Från Tunis till Entebbe i currier seat med Centurion Cargo..

Allt gick förvånandsvärt smidigt. Glömde dock att lämna in kvittorna för alla tågresor :).

EDIT: kan tillägga att jag sedan från entebbe åkte österut och fastnade i LA för jag skulle till Amsterdam. Slutade med att jag åkte Icelands air (!!!!!!!!!!!!!!!!!) från seattle-Reykjavik-arlanda och sedan tåget till Amsterdam...
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Hade nog råflyt då. Åkte till Hong Kong några dagar före utbrottet och hem några dagar efter det att det var över. Hade väl bara haft båt, eller transsibiriska om det hade dragit ut på tiden:rolleyes:
 
Själv var jag i Cannes för att provköra en båt jag var spekulant på.
Satt med den svenska generalagenten för varvet på La Croisette för en lunch den 15:e April då jag fick ett sms om vulkanutbrottet.
Trodde aldrig att det skulle få en sådan stor påverkan för mig så blev inte direkt orolig.

När jag sedan kom till hotellet och slog på CNN så förstod jag hur problematiskt det skulle visa sig att bli.
Ringde Swiss för att försöka komma på ett tidigare plan hem men det var helt omöjligt då jag reste på restriktiv business saver samt fullbokat på de tidigare avgångarna.

Försökte kolla med TGV för tågbiljetter norrut men det var sjuka telefonköer, så beslutar mig att gå till stationen i Cannes för att försöka få tag på biljetter.
Vid stationen är det kaos och någon i kön berättar att det pågår en strejk på TGV!
Så inser att det är ingen idé att jag ens försöker. Köper en ToR till Monte Carlo (det var inte full strejk men gick endast ett fåtal tåg per dag).
När jag kliver ut på perrongen så är det smockfullt och ett tåg till Geneve rullar in. Tåget stannar och dörrarna öppnas, folk faller ut handlöst då de var packade som sardiner.
Förstår att tåg är att bara glömma efter den lilla utflykten.

Ny plan. Köpa en begagnad skitbil som håller åtminstående till Stockholm.
Märkte ganska fort att jag var på fel geografiskt ort för att köpa ett vrak :)

Så jag drar till Hertz och kollar om de har några bilar. Fransmannen bara garvar åt mig så jag vänder.
Går tillbaka till hotellet och kollar om det är möjligt att förlänga min vistelse.
Of course Sir, but the price will not be the same säger tjejen bakom disken med ett stort leende.
Jag frågar om hon har några tips på hyrbilsfirmor. Hon berättar att dom har samarbete med Europcar och erbjuder att ringa dom för att kolla.
Efter 5 minuter återkommer hon och säger att det finns en bil men dom vill ha 2500 Euro för 2 dagar one-way till Stockholm. (enligt deras prislista online så hade det gått på ca 10k sek)

Svindyrt ockerpris men känner att jag måste ta det då ingen visste hur länge vulkanutbrottet skulle lamslå flygtrafiken.
Tur i oturen träffar jag på en äldre svensk man vid biluthyrningen som också ska till Stockholm och han hade inte lyckats att få tag på en bil.
Då jag hade en bil förbokad så erbjöd jag honom att följa med för halva hyran vilket han accepterade med glädje.
Han var så glad att han pröjsade för all soppa, tullar, mat, färja etc för hela vägen hem :)

När jag till slut anländer till Arlanda för att lämna bilen så är det så knökfullt att jag inte ens kommer igenom grindarna till dropoff.
Dumpar bilen och tar transferbussen till T5.
Kollar på den stora tavlan och alla flighter utan en var inställda och det var till Reykjavik som det stod boarding på :D

Dum och okunnig som man var så försökte jag inte få ersättning från försäkringsbolag eller flygbolag.
Är även idag osäker på om jag kunde kräva något. Misstänkte att det skulle bli svårt då Swiss inte är ett EU bolag så det föll helt enkelt genom stolarna.

Har ni också några skräckhistorier runt detta kaos?

Det där med att de höjde priserna var det riktigt jävligaste. Jag brände av hotel chefen på sheraton vid LAX för de ville ha 700usd natten för standardrum. Det slutade med att sheraton kontaktade mig med en gratis weekend resa (businessclass + sheraton hotel) till valfri destination med American Airlines för två... Sedan fick jag även en kartong chocklad som han personligen skickade till mig med handskriven lapp där han bad såååå mycket om ursäkt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag hade bokat min bonusresa med bmi miles(som vanligt :)) och skulle resa ut 17:e April.
Jag ringde till bmi DC Gold line(en halvtimmes telefonkö...) och fick avboka min bonusresa helt gratis.

När jag fick pengarna tillbaka var det så att GBP gick upp från tiden när jag bokade, så gick jag med liten vinst. :D
 

Senator

Moderator
Jag hade tur.... väldigt tur.... Jag var bokat RUH-IST-ARN efter en vecka i RUH och landade med TK1793 på förmiddagen, har för mig några timmar innan ARN stängde. Hade inte varit roligt att fastna i RUH....
 

Dr. Miles

Expert
Jag hade tur.... väldigt tur.... Jag var bokat RUH-IST-ARN efter en vecka i RUH och landade med TK1793 på förmiddagen, har för mig några timmar innan ARN stängde. Hade inte varit roligt att fastna i RUH....

Näh, det låter inte speciellt kul att fastna i Saudiarabien...
 

Traveller

Medlem
Jag var i London. Bodde på Radisson vid LHR natten innan alla flyg stoppades. Hämtade en affärsbekant på terminal 5 och just då slog allt om till "cancelled". Jag hade flyg tillbaka LHR - ARN som givetvis inte gick att åka med. Lyckades få mig ett rum i London samt biljetter till Paris. Hade denna nästan okända man i min säng... Lyckades göra en bokning av bil hos Avis på Gare Du Nord. Åkte nästa dag med tåget till Paris och kom fram till en lång kö vid Avis. Såg att alla blev avvisade eftersom dom inte hade några bilar, kändes skönt att veta att jag bokat en. När det väl blev min tur sa kag att jag bokat, mannen på andra sidan sa att det inte fanns någon bokning... Kändes rätt hopplöst då vi nu tänkt köra till Stockholm. Jag blev lite upprörd och sa åt honom " vi skall köra hela vägen till Stockholm och jag har bokat"... Då sa Aviskillen, "Stockholm, där bor min syster". Dialogen var igång och strax hade vi en liten Pegueot som inte var städad... So what? Hem var det som gällde. Denna stackars bil blev sedan pinat under 18 timmar med plattan i botten. Den gjorde inte mer än 140 ca men det gick ändå. Största sorgen var att vi kom 20 minuter efter stängning av gränsbutiken till Puttgarten... Det enda positiva vi hade att se fram emot på resan. Men det är klart... Att om vi lastat "för eget bruk" hade nog inte bilen orkat rulla fortare än 110 resten av resan.... (Skrivet i SAS lounge på LHR)
 

twiggs

Medlem
På en vidrig turistbuss, hem från mina gamla föräldrar i Mostar, Bosnien-Hercegovina. Pina vid varje landsgräns, bara att stå ut med busschaufförernas cigarettrökande och de andra passagerarnas beteende. Som "tur" var kostade resan ingenting, jag bytte bort min C-klassbiljett SJJ–ZAG–VIE–GOT mot en bussbiljett till en tant som skulle få flyga för första gången i sitt liv.

Lyckades också köpa den sista platsen på bussen. På bussen blev det senare slagsmål mellan mig och en man eftersom han tyckte att hans lilla dotter hade företräde till min tomma "Reserved for Comfort-plats" istället för mitt handbagage. Troligtvis första gången jag någonsin hamnat i slagsmål i vuxen ålder...

Sedan dess kan jag inte se på en buss utan att få mardrömmar under natten!
 
Toppen